Hoppa till sidans innehåll

Riktlinjer för gymnastikträning i Braåsgymnasterna


Utvecklingsdokument Braåsgymnasterna.pdf

 

Riktlinjer för gymnastikträning i Braåsgymnasterna

2019-01-27

 

Gemensamma riktlinjer

Den moderna truppgymnastiken består av tre olika delar: Matta/tumbling, trampett och fristående. Alla delar är lika viktiga, glöm inte bort att träna även på fristående.

Alla gymnaster från 7 år uppmuntras att tävla. Val av tävlingar anpassas till gymnasternas nivå och målsättningen med gruppen. Samtliga ledare i föreningen bör ha kännedom om bedömningsreglementets innehåll för att kunna planera och lära ut gymnastiken på ett korrekt sätt. För de grupper som tävlar bör du som ledare även ha läst det tekniska reglementet.

Vi ska arbeta för att varje gymnast ska träna så mycket som möjligt vid varje tränings-tillfälle. Försök minimera kötiderna. Lägg mycket tid på förövningar och stationsträning istället för att bara öva på färdiga övningar.  Förutom att det är bra för inlärningen krävs ofta mindre ledarinsatser och det möjliggör att flera gymnaster kan vara igång samtidigt utan att vi behöver vara fler tränare.

Varje grupp bör ha en inledande och en avslutande rutin som man gör varje träning, för att samla ihop gruppen och markera att träningen startas och avslutas. Exempel kan vara samling och upprop, den som vill får berätta något, avslappnings-övningar, gnistan, spänningsövningar, handståendetävling, spagatträning etc. Kanske kan man hitta på en ny grej varje termin?

 

 Prioriterade övningar

Nedan finns en lista över vilka övningar som är prioriterade. Andra övningar kan givetvis också tränas, tex för att variera träningen, träna kroppskontroll, för uppvisningar etc. Övningarna nedan är dock de som det tävlas på i den moderna truppgymnastiken och det är då de som vi ska prioritera.

För alla volter, både på tumbling och trampett, gäller att grupperade och sträckta volter prioriteras. Pikerade har låg prioritet, och kan hoppas över helt. Skruvar gör man främst på sträckta volter. Grupperade volter kan man också skruva 1/2 varv på, men man kan också välja att hoppa över den övningen.

Hopp med satsbräda och plint kan vid tävling användas till katthopp, sidhopp, kullerbytta, flyverspring, överslag, rodnat och grenader. Satsbräda är dock ett bra redskap att använda sig av i olika förövningar. Kombinationen plint och trampett får vid tävling endast användas för rodnat och överslag. Vid träning kan övningarna kombineras på valfritt sätt.

 

Matta/Tumbling

Tänk redan i unga åldrar på att alla övningar på matta ska vara långa, händerna långt fram, långa och låga försteg/chassé.

-        Hjulning och kullerbytta framåt

-        Handstående nedrullning

-        Rondat

-        Handvolt

-        Flick flack

-        Frivolt

-        Salto

Exempel på serier att sikta mot: Rondat-Flickis, Rondat-flickis-salto, Frivolt-Hjulning, Frivolt-Handvolt, Handvolt-Frivolt, Frivolt-Handvolt-frivolt, Frivolt-rondat-flickis-salto, Rondat-flickis-sträckt salto osv.

 

Trampett

Nedanstående hopp rekommenderas som tävlingshopp för yngre gymnaster, som ännu inte kan tävla på svårare övningar.

-        Ljushopp

-        X-hopp

-        Fame

-        Sidhopp

-        Grupperad volt

-        Sträckt volt

-        Överslag

 

Förebygga skador (anpassa efter ålder)

Hopp från exempelvis pallplint där man kontrollerar att knä går rakt över fötterna vid landning. Det är också viktigt att redan i en tidig ålder börja öva på bålstabilitet, hur känns det att spänna magen?

Fotleder

-    Hoppa fyrkanter på ett ben, båda hållen

-       Hoppa på sidan på ett ben, båda hållen

-       Gå på insida, utsida, rulla på hela foten

Handleder

-       Raka armar, låtsas att du håller i en penna och snurra framåt samt bakåt

-       Stå på alla fyra, luta lite fram, lyft handlederna några gånger i alla riktningarna

 

Riktlinjer för olika åldrar

Här följer en sammanställning att använda som riktlinjer för hur man bör inrikta träningen i sin grupp. Det är dock viktigt att man ser det just som riktlinjer och att träningen anpassas till gruppens färdigheter. Är inte gymnasterna redo för svårare övningar, tränar man givetvis vidare på nivån under tills gruppen är redo att gå vidare. Grundövningarna ska aldrig glömmas bort, utan tränas även i de äldsta grupperna.

Även nivån på tränarnas utbildning ska ses som rekommendationer, och inte som krav. Kanske kan ledarna i gruppen komplettera varandra med olika utbildningar. För vissa övningar finns det dock utbildningskrav. Dessa krav är till för gymnasternas säkerhet och MÅSTE följas!

4-åringar

Träning sker 1 gång i veckan, 45–60 minuter.

Rekommenderad ledarutbildning: Baskurs. Bamsegympautbildning eller liknande inspirationsutbildningar.

-        Grundformerna; krypa, gå, klättra, rulla, balansera, hoppa, springa, stödja, kasta, fånga etc

-        Spännings/avslappningsträning. Öva på att känna skillnaden.

-        Leka

-        Bekanta sig med redskap och hallen

-        Röra sig till musik, gå i takt

5-åringar

Träning sker 1 gång i veckan, 60 minuter.

Rekommenderad ledarutbildning: Baskurs, inspirationskurser för barngymnastik

-        Fortsätta med grundformerna och vidareutveckla mot färdiga gymnastiska övningar. Ex stödja med raka armar leder till handståenden/hjulning. Rulla blir kullerbytta.

-        Pröva ljushopp och andra fothopp på trampett eller satsbräda. Gärna utan eller med liten ansats.

-        Träna på att spänna kroppen och öva kroppskontroll

-        Springa

-        Hoppa och slänga sig bakåt i tjockmatta

-        Röra sig till musik, gå i takt. Kortare koreografi till musik

-        Leka

6-7 år

Från höstterminen det år man fyller sex år byter träningen namn från barngymnastik till truppgymnastik.

Träning sker 1 gång i veckan. 60-90 minuter per gång.

Rekommenderad ledarutbildning: Baskurs, ev trampett steg 1

-        Börja inrikta uppvärmningen mer mot rörelseskolning och rörelseträning. Röra kroppen på olika sätt, springa och hoppa på olika sätt. Härma.

-        Börja med små koreografier, gärna till tex uppvisningar.

-        Balansövningar, piruetter. Börja gärna med 1/2 varv och fokusera på att de gör rätt

-        Börja med rörlighetsträningar, tex brygga, spagat, splitt, rörlighet i axlar.

-        Matta: grundövningar, förövningar till rodnat, handvolt och flickis

-        Trampett: fothopp, sidhopp. Börja med de enklaste förövningarna till volt för att lära sig rulla/snurra.

8-9 år

Träning bör ske 1-2 gånger i veckan. 90-120 minuter per gång.

Rekommenderad ledarutbildning: Trampett steg 1, Tumbling steg 1, Fristående steg 1

-        Uppvärmningen mer mot rörelseskolning och rörelseträning. Röra kroppen på olika sätt, springa och hoppa på olika sätt. Härma. Lägg in styrkeövningar, bålstyrka.

-        Börja med kortare fristående, ca 1 minut för att kunna tävla på nybörjartävlingar. Öva på piruetter, balanser och hopp som finns i svårighetstabellen för fristående.

-        Rörlighetsträningar, tex brygga, spagat, splitt, rörlighet i axlar.

-        Trampett: fothopp, volt, sidhopp. Förövningar till sträckt och överslag.

-        Matta: grundövningar, rodnat, Förövningar till handvolt, flickis, salto

10-12 år

Träning bör ske 2 gånger i veckan. 90-120 minuter per gång.

Rekommenderad ledarutbildning: Teori steg 1. Tumbling steg 1, trampett steg 2 (krävs för skruv mer än 1/2 varv samt dubbla volter).

-        Bygga vidare med uppvärmningen i samma stil som ovan med rörelseträning, kroppskontroll, men med svårare övningar allteftersom. Bålrörelser blir allt viktigare, bålstyrka likaså.

-        Färdigt fristående att tävla med, 1,45-2,30 minuter, beroende på vilken nivå gruppen tränar på. Utveckla svårigheterna i friståendet.

-        Tumbling: Sträva efter att få in tumblingserier, öva övningarna enskilt & övergå till att sätta ihop dem, ex rondat-flickis, rondat-flickis-salto, handvolt-volt, volt-hjulning, volt-handvolt. Fortsätt även att bryta ner övningarna för att lättare kunna öva in den rätta tekniken.

-        Trampett: volt, sträckt, överslag, förövning till skruvar.

-        Fokusera på ansatsen, löpträning, inhopp och försteg för att optimera farten och höjden i övningarna.

-        Individanpassa träningen så att alla får utmaningar på sin nivå.

13 år och uppåt

Träning bör ske 2-3 gånger i veckan. 90-120 minuter per gång.

Rekommenderad ledarutbildning: teori steg 2, tumbling steg 2, trampett steg 2, fristående steg 2.

-        Fristående: 1,45-2,30 minuter, beroende på vilken nivå gruppen tävlar på. Välj svårigheter ur svårighetstabellen för fristående.

-        Tumbling: sträva efter att få in serier med tre övningar, framåt och bakåt.

-        Trampett: skruvar och överslag, fokusera på teknik. Förövningar till dubbel, tzucka, överslag volt. När gymnasterna är redo kan övningarna köras runt.

-        Allt mer individanpassad träning, där var och en kan utvecklas på sin nivå.

-        Öka svårigheterna i fristående

-        Styrketräning blir allt viktigare, både för att styrka krävs för att klara svårare övningar och för att minimera skaderisken.

Uppdaterad: 29 JUL 2019 14:30 Skribent: Hanna Johansson
Epost: Adressen Gömd

Sponsor till
Braåsgymnasterna


  

 

Braås

Bil & Traktor

Postadress:
Friluftsfrämjandet Lokalavdelning Braås - Gymnastik
Ann-Sofi Andersson, Hagaborg Eke
36391 Braås

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info