Hoppa till sidans innehåll

Vikten av att äta efter träning

31 JAN 2020 08:42
I förkylningstider som nu är det än mer viktigt att äta nåt direkt efter träning. Inte bara för att kunna tillgodogöra sig träningen bättre, utan också för att undvika att bli sjuk.
  • Uppdaterad: 31 JAN 2020 08:42

Vikten av att äta efter träning

 

Efter träning är kroppen som ett öppet fönster, mer mottaglig för infektioner. Att ta en macka, ett ägg, en drickyoggi och banan direkt efter träning påverkar även din återhämtningstid. Små barn blir dessutom mycket gladare.

Det är också viktigt att dricka. För nåt år sen gjorde vi en test i junior/seniorgruppen. De som gjorde av med mest vätska, tappade över 2kg på en träning, Vi vägde oss innan och efter träning och hade exakt koll på hur mycket vi drack under passet. Passet var inte ens intensivt och höll på ca 1,5 timme.

Varför ska du äta direkt efter träningen?
Intensiv träning får muskelcellerna att brista. För att lappa ihop dem igen och bygga upp ny styrka behöver kroppen aminosyror, det vill säga små byggstenar som den kan bilda nya muskelstrukturer av. En av de bästa källorna till det är proteiner som i mag-tarmsystemet bryts ner till aminosyror.

Träning kräver energi och ju högre intensitet du tränar med, desto mer energi ska hämtas från förbränningen av de kolhydrater som redan är lagrade i musklerna. Efter träningen är det viktigt att du återfyller reserverna och det gör du genom att äta kolhydrater. En bonus är att kolhydraterna samtidigt tjänar som bränslekälla och därmed räddar matens proteiner från att förbrännas.

Hård träning betyder också inflammationer i muskler, leder och senor. Genom att sätta ihop en återhämtningskost som inte bara bidrar med kolhydrater och proteiner, utan också en massa inflammationsdämpande fetter, vitaminer och mineraler minskar du muskelvärken och förkortar din återhämtningstid.

Så ta med nåt att äta till träningen nu och framåt

PS ska du träna på morgonen är kvällsmålet viktigt.

Men det kan vi skriva om senare.

Jeanette Sténson Hallgren
Huvdtränare Hellas FK

Skribent: Jeanette Hallgren
Epost: Adressen Gömd

 

<<<<<<<<<< >>>>>>>>>>

<<<<<<<<<< >>>>>>>>>>

<<<<<<<<<< >>>>>>>>>>
Du kan även sponsra klubben
genom att använda

för dina inköp!

Du sparar också pengar! 

<<<<<<<<<< >>>>>>>>>>

Mattes-minnesfond

<<<<<<<<<< >>>>>>>>>>

 Köp dina tränings- och
tävlingkläder i vår

WEB-SHOP!

<<<<<<<<<< >>>>>>>>>>

Paket

<<<<<<<<<< >>>>>>>>>>

Samarbetspartners
Sponsorer


BStenson


 

Prinero_v3_med ny slogan_CMYK

 

 


Stockholms stad_logotyp2014


Postadress:
Hellas Friidrottsklubb - Friidrott
Box 32017
12611 Stockholm

Kontakt:
Tel: 0793335528
E-post: This is a mailto link

Se all info