Hoppa till sidans innehåll
Foto: Hudik Triathlon Hudik Triathlon

Nyfiken på Triathlon


Triathlon är en sport där utövaren simmar, cyklar och springer i en följd.      

Simmomentet

Triathlon inleds med simning. Man startar antingen i vattnet, på stranden eller på en brygga. Ofta går banan ett eller flera varv på en rundbana där man skall runda några bojar. Det kan bli lätt kaotiskt när startskottet går så man gör rätt i att starta en bit bak om man inte känner sig så säker och vill undvika att bli översimmad.

Gå inte ut för hårt utan försök att hitta din rytm och njut. Har du möjlighet så kan du försöka lifta med ett ”par fötter”, jo det går tydligen lättare om man kan ligga tätt bakom en annan simmare som bryter vattenpelaren, men för den som ”drar” kan det vara ytterst distraherande att ständigt bli kittlad under fötterna.

När simningen är klar så springer du vidare mot din cykel samtidigt som du påbörjar våtdräktsavtagningen. Balansen kan bli lite påverkad under simningen så ta det lugnt de första stegen på land.

Hudik Triathlon samarbetar med Hudiksvalls Simsällskap. Hudiksvalls Simsällskap har crawlkurser för nybörjare där Monica Parsmark är instruktör, anmäl dig via deras kansli, se länk https://www5.idrottonline.se/HudiksvallsSS-Simidrott/ 

 

Cyklingsmomentet

Det är en härlig känsla att komma upp ur vattnet, spänna på sig cykelhjälmen och sedan hoppa upp på cykeln. Att få använda benen istället för armarna som nu är som allra tröttast. Fartupplevelsen och att ett av delmomenten är avklarade är faktorer som gör cykelmomentet uppskattat av de flesta. Dock får man se upp så man inte kör på för hårt för benen ska man även använda i det avslutande löpmomentet.

Många brukar ge rådet att ta de lugnt på cykeln de sista fem-tio minuterna innan löpningen men det är svårt att hålla igen då man vill komma till växlingsområdet så fort som möjligt och påbörja löpningen.

Löpmomentet

”Som att springa med ett par telefonstolpar till ben”.  Ja så brukar den inledande delen av löpningen kännas. Det är andra muskler som skall aktiveras än vid cykling och även om det känns konstigt så är det lätt hänt att man går på för hårt i början på löpningen. Känslan av att snart vara i mål och få vila bidrar till att man kanske kör på lite väl hårt i början, lugn, du hinner bli trött.

 

Utrustning

Simning

Du behöver en våtdräkt avsedd för simning. Strunta i den där gamla dräkten som du hade då du vindsurfade för 15 år sedan, det har hänt massor med dräkterna! En modern dräkt är följsam i axelpartiet och bidrar till att kroppen får ett mycket högre läge i vattnet vilket leder till minskat vattenmotstånd. Dräkten skall sitta tajt som ett korvskin.

Simglasögon. Ev. badmössa, den håller huvudet varmt, syns bättre än blött hår om du simmar i en sjö (om den inte är svart dvs.) Dessutom så minskar den vattenmotståndet och gör dig snabbare. På vissa tävlingar får man låna, alt. får man en badmössa som man skall använda på tävlingen. Vissa personer får problem yrsel om de får in vatten i hörselgången, åtgärdas med öronproppar. Bodyglide/vaselin, för att lättare kunna få av våtdräkten efter simmomentet, smörjes på fotryggen.

Cykling

Alla typer av cykelmodeller fungerar, det beror bara på hur snabbt man vill ta sig fram. Ibland kan bansträckning gå på olika typer av underlag och då passar kanske en mtb eller cykelcross bäst men det vanligaste är att man cyklar på en racercykel eller s.k. tempocykel som är mer aerodynamisk och oftast något snabbare. Cykeln är den absolut största ekonomiska investeringen för dig som är sugen på triathlon men stirra dig inte blind på fartvidunder av kolfiber med heltäckt diskbakhjul och en prislapp jämförbar med en ny mindre bil utan kör på den cykel du har till dess att du vet om triathlon är något du skall satsa på eller ej. 

Övriga saker som är bra att ha under cykelmomentet är den obligatoriska hjälmen, glasögon, cykelskor samt något att ha på sig på kroppen. Proffsen kör med sk. trisiuts alt. ett sett av cykelbyxa och löparlinne. Dessa kan man bära under våtdräkten och man slipper ödsla onödig tid på ombyte. För nybörjaren så går det bra att ha ett par bad eller cykelbyxor på sig under våtdräkten för att då cyklingen skall påbörjas komplettera detta med ett linne eller cykeltröja. Naken i växlingsområdet betyder diskad, byt om i tält avsett för ändamålet.

Det kan även vara lämpligt att ha ett sk. racebelt, ett enkelt resårband där du fäster din nummerlapp och som skall vara bak på cyklingen och fram på löpningen.

Löpningen

Löparskor, dina vanliga skor passar bra men vill du återigen tjäna tid så byter du ut dina skosnören mot gummistroppar med snabblås, då är det bara att dra på skorna och sticka iväg efter att du lämnat cykel och hjälm. Gummistroppar och snabblås köps i textilaffär eller i sporthandeln. Solglasögon och/eller keps är andra uppskattade hjälpmedel.

 Annat som kan vara bra att ha vid din plats i växlingsområdet är en handduk att stå på då du kommer upp från simningen med blöta fötter. Kanske en flaska med sportdryck eller något att äta om du tror att energin kommer att tryta.

Uppdaterad: 10 JAN 2017 21:24 Skribent: Franz Hellberg / Joakim Oknefjell
Epost: This is a mailto link

hudik triathlon

Postadress:
Hudik Triathlon Klubb - Triathlon
Pelle Gustafsson, Klampargatan 4a
82442 Hudiksvall

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info

Våra sponsorer & partnersMonitor ERP systems

Björn Lundén information