Hoppa till sidans innehåll

Styrelsen informerar


Styrelsen för Hufvudsta Ridklubb träffas som regel en gång i månaden. Däremellan träffas arbetsgrupperna och jobbar inom sitt område och rapporterar sedan till övriga i styrelsen på månadsmötena. Här presenterar vi vad som är fokus just nu. 

Har du några frågor eller funderingar når du oss enklast på This is a mailto link.

Styrelsemöte 7 april 2022

  • Tävlingskommittén jobbar med hemmatävlingarna. Den 7-8 maj är det dressyr och den 21-22 maj är det hoppning. Vi behöver många funktionärer. Skriv gärna upp dig på listorna som sitter på anslagstavlan i Servidehuset.
  • USEK jobbar med påsklovsaktiviteter och den populära äggjakten. De planerar även för Käpphästtävling i maj.
  • Styrelsen jobbar vidare med presentationen för kommunen av en uppfräschad anläggning.
  • Delar av styrelsen deltar på Ridsportforum, anordnat av Sthlms Läns Ridsportförbund, den 9 april. Ämnen som kommer diskuteras; Hästvälfärd, Hållbarhet, Trygga Stallmiljöer m.m.
  • Schysstare på nätet – en föreläsning vi alla borde lyssna på.
    Här kan du läsa mer och anmäla dig
  • Kom och vårstäda anläggningen! Den 24 april städar vi ut vintern och gör vårfint. Välkommen att hjälpa till!

Styrelsemöte 10 februari 2022

  • Klubben förbereder årsmötet som äger rum den 27 februari
  • Tävlingsplanering; Datum, Funktionärer m.m.
  • USEK jobbar med Sportlovsaktiviteterna
  • Föreläsningen ”Schysstare på nätet” planeras för föräldrar i mars. En digital föreläsning – Håll utkik!
  • Styrelsen och Ridskolan jobbar med uppdaterad presentation för kommunen om behovet av ny/upprustad anläggning

Styrelsemöte 13 januari 2022

  • Vi sammanställer information inför årsmötet den 27 februari som blir digitalt. Hoppas många kan delta!
  • USEK är i full gång med att planera vårens aktiviteter. Den första blir en Skötarkurs!
  • Tävlingskommittén håller på med vårterminens planering. Kalendern uppdateras med datum så snart de är spikade.
  • Värdegrund & Trygghetsarbete – Arbetar kontinuerligt med klubbens värdegrund och planerar flera aktiviteter under våren för barn, ungdomar och föräldrar – Håll utkik!

Styrelsemöte 23 november 2021

  • SIHS pågår för fullt. Förra helgen hjälpte vi till att förbereda dekor och i helgen är flera av klubbens ungdomar på plats och deltar i showen som tomtar och clowner.
  • Fortsatt planering inför luciashow den 12 december och luciatåget i Hufvudsta den 13 december. Glöm inte att rösta på årets Lucia!
  • Planering för Grönt Kort-kurs för klubbens medlemmar
  • Planering av föreläsning kring vår Värdegrund & Trygghetsarbete, ”Schysstare på nätet” dit vi bland annat kommer att bjuda in föräldrar.
  • Tävlingkommittén har börjat planera för vårens tävlingar.

Styrelsemöte 20 oktober

  • Vi fortsätter med förberedelserna inför Sweden International Horse Show. Vi söker fortfarande barn och ungdomar som vill vara med på showen. Läs mer här
  • Även om det är svårt att tro närmar sig julen och vi har börjat planera för luciashowen den 12 december och luciatåget den 13 december.
  • Som en del i trygghetsarbetet kommer några från styrelsen att delta på en föreläsning om Barnkonventionen i ridsporten söndagen den 24 oktober. 
  • Vecka 43 håller ridskolan teorivecka. Kafeterian kommer att hålla öppet, så köp något gott och förkovra er i alla spännande ämnen som tas upp.

Styrelsemöte 23 september

  • Arbetet med att förbereda och organisera inför de nationella tävlingarna på SIHS, där vi är arrangörsklubb, pågår för fullt. Håll utkik efter mer information då vi kommer att behöva er hjälp med olika förberedelser. Som tack för hjälpen får du biljetter till någon av tävlingsdagarna på Friends
  • Våra egna tävlingar blev tyvärr inställda då vi haft en del förkylda hästar i stallet. Vi hoppas på att komma igen med nya friska tag 2022. Lördagen den 25 september och 2 oktober kommer specialgrupperna att ha lite extra träning istället. Kom gärna ner och titta.
  • Vi har köpt in käpphästar och en hinderpark. Ungdomssektionen kommer att ansvara för dessa. Håll utkik efter käpphästaktiviteter framöver. Följ USEK på Instagram så missar du inget.

Styrelsemöte 27 maj

  • Vi håller tummarna för att vi kan anordna höstens lokala tvälingar som planerat. Den 25-26 september är det hoppning och 2-3 oktober är det dressyr. Som vanligt kommer vi att behöva funktionärshjälp av våra grymma medlemmar. Listor sätts upp i Servicehuset drygt en månad innan tävlingarna.
  • Vi ärbetar för att hitta en lösning i form av en mobil läktare till utebanan.
  • USEK har terminsavslutning med picknick och brännboll den 5 juni. Alla barn och ungdomar i klubben är välkomna!
  • Cafeterian är öppen för våra medlemmar. Handla gärna och stöd vårt fina stallcafé!
  • Skåpen i Servicehuset/omklädningsrummen ska vara tömda senast den 19 juni. Låsen klipps upp och skåpen inte är upplåsta och tömda.

Från styrelsemöte 22 april

  • Stort tack till alla som hjälpte till på städdagen! Det blev så fint på anläggningen.
  • Vi uppmanar alla att fortsätta följa restriktionerna så att vi kan bibehålla verksamheten öppen på ett säkert sätt. Håll i, håll ut och håll avstånd. Här kan du läsa mer om restriktionerna.
  • För ett tag sedan gjorde vi ett utskick till alla medlemmar. Om du inte fått det kan du först kolla din skräppost om det hamnat där. Om inte, meddela oss din e-postadress på This is a mailto link så lägger vi till dig eller uppdaterar din adress.

Från styrelsemöte 25 mars

  • HuRKs Ungdomssektion blev Årets Ungdomssektion 2020!
  • USEK anordnar Påsklovsaktiviteter – Håll utkik på Instagram! De anordnar en digital fototävling och Pimp my horse med begränsat antal deltagare. Anslag kommer. Den populära påskäggsjakten återkommer också såklart!
  • Vårens tävlingar är inställda
  • A-K och Kerstin deltog på Trygg Idrott Fortsättningskurs tillsammans med olika föreningar i Solna. Det var högt deltagande och utbildningen var uppskattad.
  • XL Bygghjälpen – Klubben söker bidrag från XL-Hjälpen till byggandet av sittplatser vi den nya uteridbanan.
  • Städdag bokades in till söndagen den 18 april och startar kl 11.00-15.00. Dagen avslutas med gemensam lunch/fika.

Från styrelsemöte 11 februari 2021

  • Plannerning och testning av tekniken i Teams inför årets digitala årsmöte pågår för fullt. Årsmötet är den 28 februari kl 15.00. Vill du vara med så anmäler du dig till This is a mailto link.
  • Ungdomssektionen har sitt årsmöte måndag den 15 februari kl 17.30. Även det digitalt via Teams. Mejla usek@hufvudstaridklubb om du vill vara med.
  • Takläckorna på ridhuset har nu lagats.
  • Vi fortsätter hjälpas åt att hålla avstånd i stallet. Lappar med hur många som får vistas i respektive utrymme sitter uppe, så hänvisa till dem om du ser att det är för många på samma ställe.

Från styrelsemöte 9 december 2020

  • Missa inte årets ridande Lucia söndagen den 13 december. Tåget avgår från stallet kl 16. I år håller vi ett coronasäkrat tåg med färre deltagare. Vi ber er andra att se tåget när det passerar runt om i Huvudsta i stället. Luciakröningen kommer vi att försöka livesända på Facebook kl 15.45.
  • Arbetet med att laga taket på ridhuset har påbörjats.
  • Slutbesiktningen av cykelprojektet är klar. Några smärre justeringar kvarstår.
  • Ungdomssektionen är väldigt aktiva på sitt Instagramkonto. Gå in och följ dem!
  • Styrelsen har kuverterat och postat juniorernas ridfakturor tillsammans med mer information om vårterminen. Håll utkik i brevlådan. Seniorerna får information per e-post.
  • Årsmötet blir den 21 februari 2021 kl 15.00. 

Från styrelsemöte 12 november

  • Vi följer myndigheternas rekommendationer och har vidtagit ytterligare några åtgärder för att minska smittspridningen. Till exempel är läktaren och kafeterian stängda tillsvidare och det är inte tillåtet att vistas för många i omklädningsrummet. Vi måste alla hjälpas åt med att hålla avstånd till varandra, Minst en hästlängd :)
  • Det har väl inte undgått någon att belysningen på utebanan äntligen är på plats. Så många lektioner som möjligt hålls nu på utebanan för att minska risk för smittspridning. Det kvarstår dock en del arbete runt omkring och det är kopplat till cykelprojektet. Vi hoppas det ska färdigställas så snart som möjligt, men vi har inga datum där än.
  • Taket i ridhuset läcker in på flertalet ställen. Det står nu med på kommunens åtgärdslista.
  • Tävlingskommitténs och Ungdomssektionens aktiviteter är inställda resten av året. USEK är superkreativa och kör coronasäkra aktiviteter på Instagram, så gå in och följ dem om du vill hänga med.
  • Den 25 november anordnas en digital ordförandeträff av distriktet där medlemmar från styrelsen deltar.
  • Det blir ingen luciashow den 6 december.
  • Luciatåget den 13 december blir av som planerat. I dessa tider känns det extra viktigt att lysa upp Huvudsta för alla som sitter hemma. Men vi kommer att ha ett coronasäkrat tåg med ett begränsat antal deltagare och fackelbärare. Lucian kröns på utebanan 15.45. det kommer att sändas på HuRKs sociala medie-kanaler, så stanna kvar hemma och njut av kröningen från soffan. Glöm inte att rösta på årets Lucia. Anslag sitter i Servicehuset.

Från styrelsemöte 6 oktober 2020

  • Pandemin har varit en svår tid även för klubben då cafeterian varit stängd och intäkterna från vårens inställda tävlingar uteblev. Men föreningens ekonomi ser trots detta god ut. Det har funnits bidrag som föreningar har kunnat söka. Klubben har sökt ett flertal och faktiskt fått det vi sökt.
  • Höstens tävlingar den 19-20 och 26-27 september blev riktigt lyckade. Vi fick mycket beröm från både domare och deltagare; allt från hur trevliga funktionärer vi har till att det är kul att det nya underlaget är på plats. Stort tack till alla funktionärer som hjälpt till!
  • Apropå underlag och utebana så är arbetet ytterligare försenat. Men nu är i alla fall elen dragen till belysningen så förhoppningsvis dröjer det inte så lång tid tills vi faktiskt kan använda banan även kvällstid. Dessutom kvarstår en del arbete utanför med cykelbana, övergångställe med mera.
  • Uppfräschningen av teorisalen fortsätter och nu är nya skåp på plats.
  • Vi fortsätter även arbetet med att strukturera om hemsidan. Kanske har du redan märkt lite förändringar. 
  • Trygghetsarbetet är självklart ständigt pågående och vi har följt upp de händelser som har inträffat på senare tid. Bland annat så förstör man för varandra genom klotter i skötarpärmar och att man stjäl saker från klubbkamrater. Vi uppmanar målsmän att prata med sina barn om vad som händer i stallet. Och vi uppmanar alla medlemmar att ta hand om och hjälpa varandra istället!

Från styrelsemöte 3 september 2020

  • Arbetet med nya utebanan fortskrider. Dock är det något försenat men ska vara klart till tävlingshelgen den 19-20 september. Vi väntar bland annat på belysningen eftersom det snabbt blir mörkt på kvällarna nu. Några grupper har glädjande fått provrida utebanan.
  • Vi har påbörjat ett arbete med att strukturera om hemsidan så att det ska bli enklare att hitta information. Har du förbättringsförslag kan du kontakta styrelsen.
  • Ungdomssektionen har haft ett skötarmöte och hela 20 nya skötare har tillkommit! Mötet var coronsäkrat och hölls utomhus.
  • Vi har smått påbörjat en uppfräschning av teorisalen och nya rullgardiner är uppsatta. Arbetet kommer att fortsätta under oktober månad.
  • Tävlingskommittén jobbar intensivt med alla förberedelser inför tävlingarna. Missa inte funktionärsträffarna 10 och 12 september.

Från styrelsemöte 19 augusti 2020

  • Underlaget på utebanan är äntligen klart och en besiktning är på gång. Kvar är att fixa belysningen samt att hitta en lösning för bevattningen av banan då det är viktigt att den hela tiden hålls fuktig. Underlaget är känsligt för bajs så vi måste alla hjälpas åt att mocka och att inte trampa ner högarna. Arbetet med väg-, cykel och gångbanan ska vara klart 28 augusti.
  • Föräldramöte hålls den 5 september. Mer info kommer upp på hemsidan och Facebook.
  • Cafeterians har städats under sommaren och "corona-säkrats" med åtgärder som underlättar att hålla avstånden. Vi hjälps alla åt att hålla avstånd.
  • Ungdomssektionens aktiviteter kommer att fortgå så att våra ungdomar kan fortsätta ha roligt i stallet. Deras aktiviteter kommer självklart att vara corona-säkrade.
  • Efter de trygghetsworkshoppar som hållits med flertalet medlemmar under våren har vi nu utarbetat nya trygghetsregler, som även finns uppsatta i stallet. 
  • Äntligen får vi ha tävlingar igen. Den 19-20 september är det dressyrtävlingar och den 26-27 september är det hopptävlingar. Då anläggningen ser annorlunda ut krävs gediget arbete för att vi ska kunna genomföra bra och säkra tävlingar. Vi kommer därför att ha två infotillfällen för alla funktionärer så att de ska känna sig trygga och veta hur allt kommer att fungera. Under vecka 35 kommer funktionärslistor att sättas upp. Nu är det extra viktigt att vi får hjälp av vuxna i klubben!
  • Tillsammans med ridskolan har vi genomfört en skyddsrond av anläggningen så att vi är förberedda på vilka utmaningar som finns inför tävlingar och ridskolans verksamhet.

Från styrelsemöte den 28 maj 2020

  • Under våren har vi haft stort fokus på trygghetsarbetet i klubben. Vi har genomfört flertalet worksshops med både ungdomar och vuxna. USEK har gjort snygga tavlor av resultaten från dessa möten. De kommer att sättas upp snarast. Vi kommer även att uppdatera hemsidan med de trygghetsregler som ska gälla på klubben så att alla trivs, hjälper varandra och upprätthåller Hufvudstaandan.
  • Vi är många som har längat efter en hållbar utebana. Efter många diskussioner, lång väntan och inställda tävlingar så kommer ridbanan att renoveras under sommaren. Banan skall grävas ur och nytt underlag skall läggas. Detta sker i samband med "cykelprojektet". Solna Stad har en strategi där det skall finnas ett väl anpassat cykelnät. Utanför stallet är det en utmaning då bilar, cyklar, hästar och gående skall samsas om en liten yta. Ridklubben och Ridskolan har hela tiden varit involverade i detta och har också kunnat påverka utformningen. Vi har inte fått igenom allt men många saker.
  • Till hösten kommer vi att starta upp en trädgårdsgrupp. Skulle du tycka det vore trevligt att få påta lite runt stallet kan du fundera över sommaren så är du redo när vi kommer ut med mer information till höstterminen. 
  • Även i år kommer HuRK att vara arrangörsklubb till de nationella tävlingarna på Sweden International Horsehow på Friends den 26-29 november. De kommer att be oss, både stora och små, att hjälpa till med lite olika saker och som tack får vi biljetter till tävlingarna. Vi har haft ett första möte med arrangören och kommer att gå ut med mer information om detta i slutet av september.
  • På grund av covid-19 ställdes alla tävlingar in. Även våra hemmatävlingar som skulle varit den 9-10 och 23-24 maj. Vi hoppas kunna arrangera höstens tävlingar som planerat den 19-20 och 26-27 september. Då på ny utebana! Vi hoppas att du som medlem vill hjälpa till som funktionär och samtidigt heja fram våra duktiga hemmaekipage. Funktionärslistor kommer att sättas upp i Servicehuset i slutet av augusti. 
  • Det är fortsatt tävlingstopp för vuxna till mitten av juni därför kommer vi att skjuta på vårens klubbmästerskap i hoppning till i höst. 
Uppdaterad: 08 SEP 2020 23:06

 

Hästhuvud

 


 

Ny medlem? Läs mer här!

 


 

100925_lektion_clinic


Är du intresserad av att börja rida hos oss på Hufvudsta Ridskola ? 

Läs mer här

 

Kolla in våra snygga klubbkläder!

 

Säker med häst

Med fokus på hästen
Läs säkerhetsanvisningarna för svensk ridsport

Postadress:
Hufvudsta RK - Ridsport
Hufvudsta Gård
17173 Solna

Kontakt:
Tel: +468831234
E-post: styrelsen@hufvudstar...

Se all info


Logo Kentaur magasin

 

 Banner Hööks grå

 

Logo Agria