Hoppa till sidans innehåll

Seniorer/Träning


Vi har lagt upp passen med dessa områden:
  1. Variationspass - För att få variation och komplettera schemat.
  2. Fartpass - i början mer av kortare intervaller men senare något längre intervaller, längre stegar och teknikbyggande.
  3. Uthållighet - Fokus på tusingar men även längre intervaller.
De rullar sedan enligt 1-2-3-1-2-3- … .
Denna gång har vi för att kunna ha någon riktlinjer delat upp i olika kategorier.
 

O=Oerfarna, Otränade (Innefattar de som är på väg tillbaks)
M=Medel (Här är väl de flesta som hållt på ett tag)
A=Ambigöst (Om man vill utvecklas mycket.För sub 40 aspiranter)
T=Tufft! (Detta är för Sub 3 gruppen och de som har en gedigen träningsbakgrund. Sub 40 kan köra här)


Passen kan även delas upp ungefär enligt nedan. Generellt gäller att det är fler fartpass samt något kortare intervaller i början än i slutet av terminen.
  • Fartpass, korta intervaller - Fartpassen i början är något kortare (typ tvåhundringar) än i slutet (mer femhundringar).
  • Medellånga intervaller 600-1500 m, Något kortare sträckor i början än i slutet. 
  • Långa intervaller >1700 meter.
  • Backar.
  • Snabbdistans/testlopp.
  • Fartlek+styrka,Lite lugnare löpning fartmässigt med extra fokus på teknik samt kombinerat med extra styrka efteråt.
Ja styrka, rörlighet m.m. ska vi såklart köra efter varje pass. Har ändå valt att skriva ut det på ett antal pass jämnt fördelade under halvåret. Mest för att påminna ledarna, men även för att det kan vara bra att ibland köra lite längre styrkepass än normalt.
Jämfört med vårens pass är det lite fler kortare fartpass (t.ex. hundringar). Det är även något mer variation i schemat även om många pass återkommer regelbundet ändå. Både variation och kontinuitet är viktigt. Tycker ni att det är för lite backpass så kan nästan alla pass springas kuperat. Förslagsvis försöker vi använda andra sidan av Årstaviken rätt mycket innan vintern kommer och ställer till det.
 
Har även efter synpunkter kompletterat schemat med några fler snabbdistanspass. Vissa av dessa pass körs samtidigt som testlopp eller fartlek. Aktuell ledare får bestämma där. Vi har även ett flertal pass med långa intervaller (typ 3000 m, 2 varv runt Trekanten dvs 3400 m och liknande) som kompletterar snabbdistanspassen.
Aktuella ledare får som vanligt skruva lite i passen men bör följa det som står hyggligt för att deltagare ska kunna planera sin träning.
 
Hojta till snarast om ni har synpunkter!
Uppdaterad: 25 AUG 2013 17:27 Skribent: Margaretha Sönnergaard

Zinken

Postadress:
IF Linnéa Friidrott - Friidrott
Box 38199, Zinkensdamms IP
10064 Stockholm

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link