Nyhetsbrev våren 2017

Hej alla Uvar!

Nu har det blivit vår och det är dags för ett nytt nyhetsbrev. Den här gången kan du läsa om många olika saker som händer i klubben under våren och dessutom så presenterar sig vår nya ordförande Annika Aasa.

Till helgen är det dags för vår tävling Rigor/Uven dubbeln. Det är många anmälda och väderprognosen ser lovande ut. Men det är inte den enda tävlingen vi arrangerar i år, vi är även med och arrangerar 10-mila i Partille. Läs Leifs text om detta nedan och har du ännu inte anmält att du kan hjälpa till så gör det till Leif.

Tycker du att det är bra med dessa nyhetsbrev eller är det något du vill att vi ska förändra? Tveka inte att kontakta mig.

Anton Hemlin
Sekreterare

P.S.
Har du inte betalt medlemsavgiften ännu så är det dags nu. 350 kr/person eller 700 kr/familj, betala till BG 964-4212 och ange namn. Ungdomar ingår i familjeavgiften t.o.m året de fyller 20 år.
D.S.

 

Ordföranden har ordet

År 2017. Ett Nytt År. Uven har fått en ny ordföranden. Det är jag. Ett ypperligt tillfälle att tänka tillbaka på mina år med Uven och orienteringen och samtidigt presentera mig för alla Uvar. En del känner mig väl, en del litegrann och en del kanske undrar vem jag är.

Jag började orientera i IK Uven hösten 1975 som 12-åring. På nybörjarkursen var jag bara med en gång innan både ledarna och jag insåg att mina turer med trimorientering (nuvarande naturpass) lärt upp mig tillräckligt för att vara med på den vanliga träningen. Någon stjärna i början var jag dock inte. Den som vill kan läsa om mina första stapplande steg på några av mina första tävlingar i Uvens KartPärm. Någon storstjärna inom orienteringen blev jag heller aldrig (höll samtidigt på med judo på landslagsnivå) men orienteringsbiten blev jag och har aldrig gjort något stort uppehåll. Ett exempel på hur biten jag varit är kanske att jag har kvar i stort sett alla mina tävlingskartor och faktiskt minns åtminstone en del av dem.

Bästa meriten är nog en sjätteplats på skol-SM när jag var 15 eller att jag kommit in bland de 20 bästa efter sträcka 3 på 2-mila som damkavlen under tiomila hette då. Bra lopp av två klubbkompisar före och en kort gaffling kan göra susen! Numera håller jag till i D50.

Det är roligt att ha varit med om orienteringsutvecklingen, främst kanske arrangemangsmässigt. Jag har suttit i ett tält åtskilliga tävlingar som Uven arrangerat och kollat stämplar med stiftklämmor manuellt och räknat ut tider med papper och penna. När Uven arrangerade USM 1984 skrev jag ihop ett eget litet tävlingssystem så att vi slapp räkna tider, sortera och skriva resultatlista på maskin efter startkorten. Numera är jag ofta tävlingssekreterare på våra tävlingar och har hand om ett mycket mer avancerat system.

Efter att under åren ha haft hand om vår tidning Bunketorpsposten, skött träningssamordning för torsdagsträningar, lagt mängder av träningar, ordnat läger och resor, haft hand om nybörjarkurs, varit ungdomsledare och juniorledare och i två omgångar varit del av Uvens styrelse har jag nu blivit vald till Ordförande.

Jag hoppas kunna förvalta den fina klubb vi har och bidra till att göra den ännu bättre för både barn, ungdomar och vuxna, damer och herrar, motionärer och för dem som satsar mer.

Vi ses på träningar och tävlingar!
Annika Aasa

 
 

10-mila Göteborg 29-30 april 2017

Den 29-30 april går 10-milastafetterna i Partille. Uven har tagit på sig ansvaret för Start/Växling/Mål under de 3 stafetterna, Ungdom/Dam/10-mila, med drygt 300 lag per stafett. Översiktligt innebär det följande uppgifter:

Start: Vi förbereder inför starten av de 3 stafetterna med en del snitsling/avspärrning ut ur arenan, och delar ut kartorna till löparna inför start.

Växel: Vi sätter upp alla lags kartbunt på kartplank, Vi samlar in inkommande löpares karta och bevakar att nästa sträckas karta är framlyft. Några bemannar ett tält (kartakut) där löpare kan få ersättningskarta om det av något skäl blivit fel.

Mål: Skyltning till rätt fålla för resp. sträcka. Måldomare/foto för målgång av de främsta lagen.

Det behövs många funktionärer som hjälper till. Vi hoppas på samma goda uppslutning som vid våra tävlingar. När vi är många som delar på arbetet blir det ju lagom mycket för var och en.

Vi planerar med att ha 4-6 timmarspass från lör.kl.10 till sön.kl.10 med ca.15 personer kontinuerligt vid växlingen, 20 personer vid de 3 starttidpunkterna kl.10.30/13.00/21.00 och 5 personer vid de 3 måltidpunkterna kl.12/18/07

Tacksam om du anmäler ditt deltagande på knappen nedan, gärna med kommentar om när du önskar delta.

På köpet kan vi utlova en orienteringsupplevelse utöver det vanliga. Arenaproduktionen vid 10-mila håller fantastiskt hög kvalitet. Tag chansen att uppleva detta!

Leif Hagman
10-milasammordnare för Uven

Anmäl intresse genom att trycka här
 

Boende O-Ringen i Arvika 2017

Klubben har ordnat ett gemensamt boende till O-Ringen i Arvika. Det finns fortfarande några platser kvar. Se nyheten på hemsidan för information.

Vi tar emot intresseanmälan via mail till Anna Grahn senast 1/4 2017. Efter detta datum lämnar vi tillbaka de ev boenden som inte är bokade.

Anna Grahn

 
 

Vasaloppet

Uven är ju inte enbart en orienteringsklubb även om orientering är det vi sysslar absolut mest med. Under vintern har det visserligen inte varit någon snö i närområdet men en hel del Uvar har åkt skidor på annat håll. T.ex. hade några Uvendamer ett helgskidläger i Ulricehamn och juniorerna la sitt vinterläger som en långhelg med skidåkning i Säfsen. Där deltog en del som inte åkt så mycket skidor förut men som nu fått upp ögonen för sporten.

En del Uvar har åkt skidlopp på bl.a. de relativt närbelägna konstsnöspåret (Borås, Ulricehamn, Billingen m.fl) och som kronan på verket deltog förstås som vanligt Uvar i Vasaloppets vintervecka. År 2017 var det 4 st som åkte Kortvasan för Uven och 8 st som åkte Vasaloppet på Vasaloppssöndagen. Snabbast på Kortvasan var Johan Grahn och Hanna Boquist som åkte tillsammmans i det fina vintervädret och som klarade av de 3 milen på 2:19:04. Vädret på Vasaloppssöndagen var också bra även om det inte var riktigt lika strålande och snabbast från Uven var här Niklas Larsson som klarade av de nio milen på 5:45:28. Förutom dessa 12 är det säkert flera som inte uppgett Uven som klubb. Åk gärna för Uven nästa år!

Kanske kan vi utöka vår skidverksamhet inför 2018?

Annika Aasa
Ordförande

 
 

Nybörjare i Orientering är välkomna i vår

Nybörjare i alla åldrar är som vanligt välkomna till oss i klubben och delta i vår klubbverksamhet och lära sig mer om orientering.

För barn 12 år och yngre så finns det följande möjligheter i vår:

  • Onsdagen den 12/4 kl 10-13 på påsklovet så anordnar vi som vanligt en prova-på-dag mellan där det finns möjlighet att prova på orientering på många nivåer. Vi har grillarna igång och säljer även lite fika. Ingen anmälan krävs.
  • Fr o m tisdagen den 25/4 kl 18-19 ca så tar vi emot nybörjare på vår klubbträning i Bunketorp. Därefter går det bra att fortsätta träna med oss på tisdagarna fram till sommaren. Ingen anmälan krävs.
  • Det finns sedan bra möjlighet att prova på barn- och ungdomsbanor på Vårserien som går 5 gånger under maj och juni
  • De första gångerna kostar inget att prova på att vara med och träna. Vill man sedan fortsätta träna med oss kostar ett års medlemskap 350 kr, då ingår fika på tisdagsträningarna, träningspoäng för klädköp, alla tävlingsavgifter, m m
  • Det är bra om barnen har med sig en förälder på träningarna till att börja med
  • Kontaktperson för prova-på-dagen är Karin Axelsson, mail eller telefon 0735-906216
  • Kontaktperson för barnträningarna är Katarina Askerlund, mail eller telefon 0701-866930

För ungdomar från 13 år och uppåt samt för vuxna så finns det följande möjligheter i vår:

  • Med start tisdagen den 25/4 kl 18-19 på Bunketorp så anordnar vi en nybörjarkurs som går under 5 tisdagar fram till den 23/5
  • Kostnaden är 250 kr/person
  • Anmälan görs senast 20/4 till Anna Grahn, mail eller telefon 0709-778336

Varmt välkomna till Bunketorp och IK Uven!
Torbjörn Grahn

 
 

Träningskommittén informerar

Nu har årets första klubbmästerskap avgjorts. På snabba nattbanor i Ruddalen korades följande klubbmästare:

           
HD18Ville Grahn
H21 Gustav Boquist
HD45 Jan Grahn

Nästa KM är sprint som avgörs 18 maj.

Träningskommittén hoppas på många deltagare under vårens träningar.
-Tisdagar: Klubbträning, träna tillsammans med hela klubben. Juniorer och vuxna kör i huvudsak löpning stig och skog med sedvanlig bastu och fika efteråt.
-Torsdagar: Teknikträning, orienteringsteknik i olika former på olika kartor.

Nu är det dags att anmäla sig till årets första stafett! Västkuststafetten 2 april är en ny medeldistansstafett med tre sträckor. Förhoppningsvis kan Uven visa upp sin bredd genom att ha många glada lag! Anmälan senast 24 april under klubbaktiviteter på eventor.

Gustav Boquist
Träningskommittén

 
 

Långtidsplan OL-tävlingar

OL-sektionen hade ett långtidsplaneringsmöte veckan innan årsmötet och det här är resultatet. Det beslutades även om att revidera kartan över Annestorp för i första hand träningsändamål.

Här är delar av den gamla kartan över Ranered från 1981.

Jan Grahn
OL-kommittén

 
 

Projektledare/-grupp GOF-läger

Styrelsen och Ungdomskommittén söker en projektledare/-grupp till nästa års GOF-läger, 2018.

GOF (Göteborg Orienteringsförbund) anordnar varje år i juni ett orienteringsläger för ungdomar i åldern 10-12 år.

Klubbarna i distriktet turas om att ansvara för lägret och nästa år 2018 är det Uvens tur att anordna lägret. Redan i år under våren så behöver vi vara med och lära oss av Landehofs OK som håller i årets läger genom att gå bredvid.

Notera att det inte handlar om att bemanna själva lägret utan främst att stå för administrationen runt arrangemanget.

Nu söker vi en eller helst flera personer som kan ta på sig ansvaret att hålla ihop Uvens åtagande för GOF-lägret nästa år och som kan hålla kontakten med Landehof under våren i år.

Hör av er till Annelie i ungdomskommittén eller Torbjörn i styrelsen.

Torbjörn Grahn
Vice ordförande

 
 

Flagga och tält våren 2017

En ansvarig är utsedd till varje tävling. När det är två tävlingar - i närheten samma dag - får den ansvarige välja tävling och meddela valet till Karl-Axel. Om det är flera anmälda till den andra tävlingen försöker Karl-Axel finna ansvarig till den tävlingen. När det är tävlingar flera dagar i följd – om det behövs - får den ansvarige kontakta någon av deltagarna att ta hem utrustningen dag två.

Den ansvariga bör komma i god tid till tävlingen. Den som inte är anmäld eller får förhinder måste själv skaffa ersättare (t ex byta med någon på listan). Meddela gärna ändringar till Karl-Axel tel. 0703 292959 eller email. Flaggan och tältet ska finnas tillgängliga i förrådet bakom herrarnas omklädningsrum.

OL-kommittén

Städning

Ansvariga personer för städning de närmaste månaderna.

               
MånadBastu DamerBastu Herrar
Mars Inger Hallberg Calle Hallberg
April Karin Axelsson Bengt-Rune Wallström
Maj Gunnel Börjesson Vakant
Juni Eva Bergman Bengt Bergman
           
VeckaStugan
11-12 Tineke o Arjan Snijder
13-14 Ann o Mats Dahlrot
15-16 Marie o Robert Hallberg
17-18 Agneta o Niklas Larsson
19-20 Magnus o Annelie Gustavsson
21-22 Sara Eliasson, Johannes Grahn
23-24 Elisabeth Hemlin, Henrik Carlsson

Stugkommittén

 
   Du följer väl IK Uven på Facebook?
IK Uven
c/o Leif Hagman
Höganäsvägen 45
43735 Lindome

ordforande@ikuven.se
kassor@ikuven.se
ol@ikuven.se
ungdom@ikuven.se
stug@ikuven.se