Nyhetsbrev våren 2017Hej alla Uvar! Nu har det blivit vår och det är dags för ett nytt nyhetsbrev. Den här gången kan du läsa om många olika saker som händer i klubben under våren och dessutom så presenterar sig vår nya ordförande Annika Aasa. Till helgen är det dags för vår tävling Rigor/Uven dubbeln. Det är många anmälda och väderprognosen ser lovande ut. Men det är inte den enda tävlingen vi arrangerar i år, vi är även med och arrangerar 10-mila i Partille. Läs Leifs text om detta nedan och har du ännu inte anmält att du kan hjälpa till så gör det till Leif. Tycker du att det är bra med dessa nyhetsbrev eller är det något du vill att vi ska förändra? Tveka inte att kontakta mig. Anton Hemlin P.S. Ordföranden har ordetÅr 2017. Ett Nytt År. Uven har fått en ny ordföranden. Det är jag. Ett ypperligt tillfälle att tänka tillbaka på mina år med Uven och orienteringen och samtidigt presentera mig för alla Uvar. En del känner mig väl, en del litegrann och en del kanske undrar vem jag är. Jag började orientera i IK Uven hösten 1975 som 12-åring. På nybörjarkursen var jag bara med en gång innan både ledarna och jag insåg att mina turer med trimorientering (nuvarande naturpass) lärt upp mig tillräckligt för att vara med på den vanliga träningen. Någon stjärna i början var jag dock inte. Den som vill kan läsa om mina första stapplande steg på några av mina första tävlingar i Uvens KartPärm. Någon storstjärna inom orienteringen blev jag heller aldrig (höll samtidigt på med judo på landslagsnivå) men orienteringsbiten blev jag och har aldrig gjort något stort uppehåll. Ett exempel på hur biten jag varit är kanske att jag har kvar i stort sett alla mina tävlingskartor och faktiskt minns åtminstone en del av dem. Bästa meriten är nog en sjätteplats på skol-SM när jag var 15 eller att jag kommit in bland de 20 bästa efter sträcka 3 på 2-mila som damkavlen under tiomila hette då. Bra lopp av två klubbkompisar före och en kort gaffling kan göra susen! Numera håller jag till i D50. Det är roligt att ha varit med om orienteringsutvecklingen, främst kanske arrangemangsmässigt. Jag har suttit i ett tält åtskilliga tävlingar som Uven arrangerat och kollat stämplar med stiftklämmor manuellt och räknat ut tider med papper och penna. När Uven arrangerade USM 1984 skrev jag ihop ett eget litet tävlingssystem så att vi slapp räkna tider, sortera och skriva resultatlista på maskin efter startkorten. Numera är jag ofta tävlingssekreterare på våra tävlingar och har hand om ett mycket mer avancerat system. Efter att under åren ha haft hand om vår tidning Bunketorpsposten, skött träningssamordning för torsdagsträningar, lagt mängder av träningar, ordnat läger och resor, haft hand om nybörjarkurs, varit ungdomsledare och juniorledare och i två omgångar varit del av Uvens styrelse har jag nu blivit vald till Ordförande. Jag hoppas kunna förvalta den fina klubb vi har och bidra till att göra den ännu bättre för både barn, ungdomar och vuxna, damer och herrar, motionärer och för dem som satsar mer. Vi ses på träningar och tävlingar! ![]() 10-mila Göteborg 29-30 april 2017Den 29-30 april går 10-milastafetterna i Partille. Uven har tagit på sig ansvaret för Start/Växling/Mål under de 3 stafetterna, Ungdom/Dam/10-mila, med drygt 300 lag per stafett. Översiktligt innebär det följande uppgifter: Start: Vi förbereder inför starten av de 3 stafetterna med en del snitsling/avspärrning ut ur arenan, och delar ut kartorna till löparna inför start. Växel: Vi sätter upp alla lags kartbunt på kartplank, Vi samlar in inkommande löpares karta och bevakar att nästa sträckas karta är framlyft. Några bemannar ett tält (kartakut) där löpare kan få ersättningskarta om det av något skäl blivit fel. Mål: Skyltning till rätt fålla för resp. sträcka. Måldomare/foto för målgång av de främsta lagen. Det behövs många funktionärer som hjälper till. Vi hoppas på samma goda uppslutning som vid våra tävlingar. När vi är många som delar på arbetet blir det ju lagom mycket för var och en. Vi planerar med att ha 4-6 timmarspass från lör.kl.10 till sön.kl.10 med ca.15 personer kontinuerligt vid växlingen, 20 personer vid de 3 starttidpunkterna kl.10.30/13.00/21.00 och 5 personer vid de 3 måltidpunkterna kl.12/18/07 Tacksam om du anmäler ditt deltagande på knappen nedan, gärna med kommentar om när du önskar delta. På köpet kan vi utlova en orienteringsupplevelse utöver det vanliga. Arenaproduktionen vid 10-mila håller fantastiskt hög kvalitet. Tag chansen att uppleva detta! Leif Hagman ![]() Boende O-Ringen i Arvika 2017Klubben har ordnat ett gemensamt boende till O-Ringen i Arvika. Det finns fortfarande några platser kvar. Se nyheten på hemsidan för information. Vi tar emot intresseanmälan via mail till Anna Grahn senast 1/4 2017. Efter detta datum lämnar vi tillbaka de ev boenden som inte är bokade. Anna Grahn ![]() VasaloppetUven är ju inte enbart en orienteringsklubb även om orientering är det vi sysslar absolut mest med. Under vintern har det visserligen inte varit någon snö i närområdet men en hel del Uvar har åkt skidor på annat håll. T.ex. hade några Uvendamer ett helgskidläger i Ulricehamn och juniorerna la sitt vinterläger som en långhelg med skidåkning i Säfsen. Där deltog en del som inte åkt så mycket skidor förut men som nu fått upp ögonen för sporten. En del Uvar har åkt skidlopp på bl.a. de relativt närbelägna konstsnöspåret (Borås, Ulricehamn, Billingen m.fl) och som kronan på verket deltog förstås som vanligt Uvar i Vasaloppets vintervecka. År 2017 var det 4 st som åkte Kortvasan för Uven och 8 st som åkte Vasaloppet på Vasaloppssöndagen. Snabbast på Kortvasan var Johan Grahn och Hanna Boquist som åkte tillsammmans i det fina vintervädret och som klarade av de 3 milen på 2:19:04. Vädret på Vasaloppssöndagen var också bra även om det inte var riktigt lika strålande och snabbast från Uven var här Niklas Larsson som klarade av de nio milen på 5:45:28. Förutom dessa 12 är det säkert flera som inte uppgett Uven som klubb. Åk gärna för Uven nästa år! Kanske kan vi utöka vår skidverksamhet inför 2018? Annika Aasa ![]() Nybörjare i Orientering är välkomna i vårNybörjare i alla åldrar är som vanligt välkomna till oss i klubben och delta i vår klubbverksamhet och lära sig mer om orientering. För barn 12 år och yngre så finns det följande möjligheter i vår:
För ungdomar från 13 år och uppåt samt för vuxna så finns det följande möjligheter i vår:
Varmt välkomna till Bunketorp och IK Uven! Träningskommittén informerarNu har årets första klubbmästerskap avgjorts. På snabba nattbanor i Ruddalen korades följande klubbmästare:
Nästa KM är sprint som avgörs 18 maj. Träningskommittén hoppas på många deltagare under vårens träningar. Nu är det dags att anmäla sig till årets första stafett! Västkuststafetten 2 april är en ny medeldistansstafett med tre sträckor. Förhoppningsvis kan Uven visa upp sin bredd genom att ha många glada lag! Anmälan senast 24 april under klubbaktiviteter på eventor. Gustav Boquist Långtidsplan OL-tävlingarOL-sektionen hade ett långtidsplaneringsmöte veckan innan årsmötet och det här är resultatet. Det beslutades även om att revidera kartan över Annestorp för i första hand träningsändamål. ![]() Här är delar av den gamla kartan över Ranered från 1981. ![]() Jan Grahn Projektledare/-grupp GOF-lägerStyrelsen och Ungdomskommittén söker en projektledare/-grupp till nästa års GOF-läger, 2018. GOF (Göteborg Orienteringsförbund) anordnar varje år i juni ett orienteringsläger för ungdomar i åldern 10-12 år. Klubbarna i distriktet turas om att ansvara för lägret och nästa år 2018 är det Uvens tur att anordna lägret. Redan i år under våren så behöver vi vara med och lära oss av Landehofs OK som håller i årets läger genom att gå bredvid. Notera att det inte handlar om att bemanna själva lägret utan främst att stå för administrationen runt arrangemanget. Nu söker vi en eller helst flera personer som kan ta på sig ansvaret att hålla ihop Uvens åtagande för GOF-lägret nästa år och som kan hålla kontakten med Landehof under våren i år. Hör av er till Annelie i ungdomskommittén eller Torbjörn i styrelsen. Torbjörn Grahn Flagga och tält våren 2017En ansvarig är utsedd till varje tävling. När det är två tävlingar - i närheten samma dag - får den ansvarige välja tävling och meddela valet till Karl-Axel. Om det är flera anmälda till den andra tävlingen försöker Karl-Axel finna ansvarig till den tävlingen. När det är tävlingar flera dagar i följd – om det behövs - får den ansvarige kontakta någon av deltagarna att ta hem utrustningen dag två. Den ansvariga bör komma i god tid till tävlingen. Den som inte är anmäld eller får förhinder måste själv skaffa ersättare (t ex byta med någon på listan). Meddela gärna ändringar till Karl-Axel tel. 0703 292959 eller email. Flaggan och tältet ska finnas tillgängliga i förrådet bakom herrarnas omklädningsrum. ![]() OL-kommittén StädningAnsvariga personer för städning de närmaste månaderna.
Stugkommittén |