Nyhetsbrev våren 2020

Information med anledning av Coronaviruset

Träningarna fortsätter som vanligt på tisdagar. Det finns ingen anledning att sluta motionera förutsatt att man är frisk.

Men för att minska risken för spridning av Coronaviruset har styrelsen i samråd med ungdomskommittén och träningskommittén beslutat om följande åtgärder:

  • Vi pausar fikat efter träningarna på tisdagar och har ingen stor samling inomhus efter eller före träningarna.
  • För träningar i Bunketorp kommer vi att ha omklädningsrum öppet så att det är möjligt att gå på toa, tvätta händerna och ev lämna saker där. Duschar gör de flesta hemma men finns det speciell anledning så kan ett fåtal duscha. Ingen bastu.
  • Var ännu mer noga än tidigare med att inte komma till träningen om du har minsta sjukdomssymptom. Det gäller även om du inte skall träna själv.
  • Bunketorp kommer enbart att användas för mindre möten och givetvis kan ledare gå in och hämta/lämna material.
  • Vi följer utvecklingen och besluten om träningen kan komma att ändras. Håll koll på hemsida/facebook/mail för att hålla dig underrättad. Vi rättar oss efter beslut och rekommendationer från myndigheter.

Vi hoppas på förståelse för dessa åtgärder. Vi har ändå tur som håller på med en utomhusidrott där själva idrottandet har minimal smittorisk.

Styrelsen

 

Nybörjarkurs för barn

Snart startar IK Uven en introduktion för nybörjare med teori och praktik vid vår klubbstuga Bunketorp i Lindome. Kursen pågår under två lördagar samt avslutas med att man medverkar i säsongens första Vårserieetapp. Därefter kan du fortsätta i våra vanliga träningsgrupper på tisdagar.

Vi vänder oss till barn födda 2012 och tidigare. Barn som är 9 år eller yngre behöver ha med sig en vuxen på kursen.

Dag och Tid:

  • Lördag den 18 april - kl 9:30 – 13:30 (IK Uven bjuder på lunch)
  • Lördag den 25 april - kl 9:30 – 13:30 (Medtag egen lunch)
  • Tisdag den 28 april (Vårserien etapp 1)

Avgift för nybörjarkursen är 250 kr och betalas vid första tillfället, swish eller kontant. I avgiften ingår utbildningslitteratur och lån av orienteringsmaterial. Medlemsavgift tillkommer när man fortsätter träna och tävla med oss.

Anmälan senast fredagen den 10/4. Meddela eventuella matallergier.

Information och anmälan:
Katarina Askerlund
Mail: kaskerlund@gmail.com
Telefon: 0722-296911

Varmt välkommen med Din anmälan!

 
 

Årsmötet 2020

Uvens årsmöte hölls i Bunketorp i slutet av februari. Vi var ca 25 medlemmar där. Lite formellt förstås, är ju ändå ett årsmöte så det finns vissa fasta punkter. Men vi hade ändå några intressanta diskussioner om vår verksamhet, både det som gjorts under 2019 och vad vi planerar inför 2020 och om klubbens ekonomi och inriktning. Min känsla är att de diskussionerna vill vi ha mera av. Under 2020 hoppas vi därför kunna genomföra någon diskussionskväll där vi enbart har diskussioner under mer informella former. Med tanke på Coronaviruset planerar vi dock inte in något datum ännu.

Givetvis går det så länge att komma med åsikter och kommentarer i andra forum, t.ex. till styrelsen@ikuven.se eller på Uvens medlems Facebook.

Annika Aasa
Ordförande

 
 

Inställda tävlingar!

Tävlingsledningen för våra planerade tävlingar 27-28 mars har rekommenderat IK Uvens styrelse att idag 15 mars ställa in DM Natt respektive Medeluven. Detta med anledning av den extraordinära situationen som utbrottet av Covid 19 har orsakat i Sverige, inte minst för idrotten. Enligt SOFTs nya direktiv får max 300 lokala tävlande deltaga i ett orienteringsarrangemang. Servering, dusch med mera får inte ingå i en tävling.

I DM Natt står det klart att alla förväntade tävlande inte får deltaga från Göteborgs och Hallands orienteringsdistrikt. Förra året sprang drygt 500 personer DM Natt. Vi ansöker därför om att flytta DM Natt till hösten. Detta har gjorts i samråd med Fjärås AIK som är medarrangör.

Huvudskälet för att ställa in Medeluven är den nedlagda arbetsinsatsen, framförallt banläggningen, inte står i proportion till att arrangera tävlingen enligt SOFTs nya direktiv. Denna tävling hoppas vi att få anordna våren 2021 men detta är avhängigt långtidsplaneringen (inklusive Uven/Rigor tävling hösten 2021).

Nya OL kommer ta tag i en ny planering för tävlingarna.

För OL
Jan Grahn
I avgående OL 2019 ingår Anna Rönnborg, Karl-Axel Johansson, Björn Jägerström, Lennart Olsson, Jan Grahn

 
 

Naturpasset Bunketorp 2020

Som ni kanske redan sett så sitter skärmar ute redan nu men kartan får ni vänta på ännu en liten tid. Vi meddelar så snart det finns till försäljning. Passa sedan på att köpa Naturpasset och utnyttja kontrollerna i Bunketorpsterrängen för att träna kontrolltagning eller göra löprundan lite roligare!

Mer information finns på IK Uvens hemsida under Naturpassloggan nere till höger.

Marie och Erland Berg, Elisabet Hemlin, Henrik Carlsson

 
 

Nybörjarkurs och träningar för vuxna

En sak vi tog upp på årsmötet var att satsa mer på verksamhet för vuxna som är nya i sporten. Vad vi vill få till är dels en nybörjarkurs för vuxna och dels verksamhet på tisdagarna för att fånga upp de som gått nybörjarkursen och även för andra som ännu inte hänger med på de violetta och svartas träning på tisdagar. Det gäller träning på ungefär orange nivå.

För vuxenträningen på orange nivå är tanken att använda ungdomarnas träningar, så banläggning och planering är redan på plats. Även om intresserade givetvis får hjälpa till med detta också. Vi tror att en liten grupp skulle fixa detta galant tillsammans utan att det blir alltför belastande för någon enskild medlem.

Vi kommer nu att planera för nybörjarkursen för vuxna. Det kan bli tisdagskvällar, torsdagsträningar eller andra kvällar, intensivkurs på en eller två helger. Det finns mycket färdigt material att återanvända från tidigare kurser. Vi återkommer med datum och upplägg när det börjar ta form.

Anmäl gärna intresse för att hjälpa till med att stötta våra nya vuxna redan nu med ett mail till mats.dahlrot@telia.com eller torbjorn.grahn@telia.com.

Mats och Torbjörn

 
 

Medlemsavgift 2020

Det är dags att betala medlemsavgiften för 2020 till föreningen och avgiften är 400 kr/person eller 800 kr/familj. Ungdomar ingår i familjeavgiften tom året de fyller 20 år.

Medlemsavgiften betalar du in till bankgiro 964-4212, senast 31 mars 2020.

Glöm inte att uppge namn på den/de som avgiften avser.

Om du är ny medlem ska namn, adress, telefonnummer, personnummer samt eventuell e-postadress anges på alla medlemmar som inbetalningen avser.

Leif Hagman
Kassör

 
 

Bunketorp Backyard Ultra Trail 2020

Planen är sedan tidigare att vi ska arrangera den andra upplagan av BBUT lördagen den 8/8. Det var ju ett mycket lyckad första upplaga som gjorde att det kändes både kul och naturligt att följa upp med en andra upplaga i år.

Det är ju mycket som är osäkert i dagens läge, men vi tror just nu att vi kan genomföra BBUT som planerat. Vi får tro och hoppas att läget rent allmänt dessutom har förbättrats tills dess.

Under de senaste veckorna har vi certifierat våra banor hos ITRA (International Trail Running Association) och fick ett positivt svar för ett par veckor sedan. Certifieringen innebär att deltagarna kan tillgodoräkna sig så kallade ITRA-poäng i vårt lopp. I vårt fall handlar det om att man får 1 poäng för 12 genomförda varv stegvis upp till maximala 6 poäng för 35 varv.

Poängen kan löparna sedan använda sig av när de anmäler sig till större traillopp som t ex UTMB (Ultra Trail Mont-Blanc) som har som krav att löparna ska ha ett visst antal ITRA-poäng. Nu i veckan blev det dessutom klart att BBUT är godkänt som ett kvalificerande race för just UTMB!

Just nu är BBUT den enda(!) Backyarden i Sverige (av 25-30 st) och en av 6(!) i världen som ger ITRA-poäng. Kul för vårt lilla arrangemang i vårt kära Bunketorp. Nyheten är inte släppt ännu med hänsyn till allt annat som händer just nu, men kommer att läggas ut ganska snart.

Vi kommer under veckorna att börja planera mer i detalj inför arrangemanget den 8/8. Notera datumet så länge.

Information om loppet finns dels på loppets nya hemsida www.bbut.org och på loppets Facebook-sida - gilla, följ och dela gärna!

Projektgruppen

 
 

10Mila

Vi följer naturligtvis utvecklingen hurvida det kommer att arrangeras eller ej. Beslut kommer under vecka 12.

I år går 10Mila i Stockholm. Uven kommer att ha lag i herr och damklassen samt två ungdomslag! Det finns fortfarande möjlighet att anmäla sig under klubbaktiviteter på eventor. Det är även möjligt att följa med som ledare/publik/reserv och springa en öppen bana om man vill uppleva stämningen! Kontaktpersoner är Simon Lindberg och Mats Rönnborg för herrlaget och Hanna Boquist för damlaget.

25manna

Tidigare än vanligt men det är dags… för att vi ska få ihop två lag! Visst vill ni vara med i en spännande klubbkamp mellan två lag? Frölunda har haft två lag i flera år, då kan vi också ha det.

Läs följande inspirationstext från julkalendern. Vi vill ha med just DIG i något av våra TVÅ lag till hösten!

OBS. Detta är intresseanmälan, vi behöver se om det är möjligt eller inte. Deadline om att definitivt säga ja till datum osv kommer lite längre fram.

http://hemma.boquist.net/julkalendern/2019/lucka17/lucka17.html

Klubbträningar

På tisdagar arrangeras som vanligt träningar för hela klubben och utgår oftast från Bunketorp. Se hemsidan och veckobrev då det nu blir fler träningar med start/mål på annat ställe än Bunketorp.Träningarna har redan varit igång ett antal veckor med mestadels löpning. Nu när det börjar bli lite ljusare och varmare hoppas vi på många deltagare. Kanske dags att jobba på formen inför 10Mila, O-ringen och/eller 25manna?

Teknikträningar

På torsdagar erbjuds det teknikträningar med samträningsklubbarna Herkules, Frölunda och Mölndal outdoor. Träningarna går på olika kartor varje vecka, med banor från vit/gul upp till svart. Detta är en utmärkt möjlighet att träna i ny terräng utanför Bunketorp, vilket gör mycket för orienteringstekniken! Träningarna läggs upp på eventor under namnet Teknikträning GBG SYD och noggrannare planering finns här.

Träningskommittén

 
 

Flagga och tält våren 2020

Organisationen för flagga och tält kommer att förändras under våren 2020 jämfört med tidigare år. Ingen färdig lista presenteras utan två anmälda uvar till aktuell/a tävling/ar får meddelande cirka 10 dagar innan tävlingen att de gemensamt har fått ansvaret för flagga och tält. Det är rätt krävande att transportera och sätta upp tält därför har två personer valts jämfört med en person tidigare år.

De ansvariga förväntas komma i god tid till tävlingen. Uppstår problem kontakta Karl-Axel tel. 0703 292959 eller karlaxel.lindome@gmail.com.

Flaggan och tältet ska finnas tillgängliga i förrådet bakom herrarnas omklädningsrum.

Både flagga och tält har nyligen reparerats och märkts upp. Tält nr 1 (tunneltältet) har bara en säck där allt ska finnas. Tält nr 2 (stativtältet) har två påsar en med tältduken och en med stativet. En dragkärra finns som hjälp för transporten. Ni väljer själva lämpligt tält. Går något sönder eller saknas så kontakta mig.

Karl-Axel
OL-kommittén

Städning

Ansvariga personer för städning de närmaste månaderna.

               
MånadBastu DamerBastu Herrar
Mars Lennart Olsson Axel Niklasson
April Camilla Alexandersson Ken Alexandersson
Maj Gunnel Börjesson Claes Börjesson
Juni Eva Bergman Bengt Bergman
           
VeckaStugan
11-12 Tineke o Arjan Snijder
13-14 Christian o Eva Voelkerling
15-16 Marie o Robert Hallberg
17-18 Agneta o Niklas Larsson
19-20 Magnus o Anneli Gustafsson
21-22 Sara E o Johannes Grahn

Stugkommittén

 
   Du följer väl IK Uven på Facebook?
IK Uven
c/o Annika Aasa
Färåsvägen 19
428 37 Kållered

styrelse@ikuven.se
ordforande@ikuven.se
kassor@ikuven.se
ol@ikuven.se
ungdom@ikuven.se
stug@ikuven.se
traning@ikuven.se
uthyrning@ikuven.se