Hoppa till sidans innehåll

Tävlingsåkare i KKiS



ATT VARA TÄVLINGSÅKARE I KKIS

  • Du tränar i någon av tävlingsgrupperna därför att du har en testnivå som ger dig möjlighet att tävla utanför klubben. Detta ställer särskilda krav på dig och kraven ökar ju äldre du blir.
  • Du ska vara ett föredöme både i uppträdande och inställning gentemot övriga klubbmedlemmar.
  • Det tävlingsresultat du uppnår beror framför allt på dig själv: ditt arbete, ditt
    engagemang, och din träningsnärvaro.
  • När du representerar KKiS på tävling och träning ska du alltid sträva efter att vara en god kamrat, en trevlig åskådare och en lika god förlorare som vinnare.

 

Saker du ska förhålla dig till då du ska representera dig själv och KKiS vid tävlingssammanhang.

  1. Du har blivit anmäld till tävling och ska nu tävla.
  2. Dagen innan kan du gärna köra rotationsövningar samt landningsövningar på egen hand samt lyssna på din tävlingsmusik och memorera ditt program.
  3. Du ska packa med dig: dräkt, tävlingsstrumpbyxor som ska vara hela, använd underkläder som inte syns, din tävlingsmusik 1st original och 1st kopia om det skulle bli problem med originalet ska det finnas en kopia (som den enskilde tar ansvar själv att kopiera, behöver man hjälp säger du till tränarna så hjälper vi med det). Märk din musik med Namn, klubb, tävlingsklass, tid. Ta med gymnastikskor, uppvärmningskläder för markuppvärmning, vantar (hela), funktionella kläder för uppvärmning.
  4. Se till att sova, äta ordentligt och drick mycket dagen innan då det du äter dagen innan kommer att påverka morgondagens prestationer.
  5. Kommunicera med den tränaren som kommer följa med dig om planering för vilken ishall tävlingen äger rum i, samåkning, tid för att vara där, vilken hjälp du behöver ifrån tränare när det kommer till håruppsättning och sminkning ta med det i tidsberäkningen också.
  6. Tävlar du på förmiddagen ska du vara på plats minst en timme innan du ska på isen för att värma upp. Ska du åka på eftermiddagen ska du ha god kommunikation med tränaren för att stämma av eventuella förseningar eller att schemat inte håller tidsplanen.
  7. Markuppvärmning ska minst pågå i 20 minuter, åkaren ska vara svettig och ha puls för att säkerhetsställa åkaren är tillräckligt förberedd för att kunna prestera.
  8. Gå igenom vart åkaren ska börja sitt program och man börjar med blicken mot domaren.
  9. Planera uppvärmningen på isen, åkaren ska ha en tydlig plan som de är klara över och ambitionen är att åkaren ska köra hela uppvärmningstiden för att hitta högt fokus och inte titta på tränaren hela tiden, utan lära sig att koncentrera sig på sin uppgift.
  10. Efter tävling är det nedjogg och stretch.  
Det finns inga bilder/dokument att visa.

 
                                                                                                                 
  
 
 Svenska Konståkningsförbundet

 Stockholms logga

 Skatesweden

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Postadress:
KK i Salem - Konståkning
Lindfelt, Gustavslundvägen 34
14463 Rönninge

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info