Den 9 september 1888 bildades Svenska Hjulsportförbundet.
Sammanträdet var på Alnarps slott vid Lund. Initiativ för ett bildande gjordes
av Lunds Bicykleklubbs ordförande, grosshandlare W Hedeman-Gade och av
ombud för cykelklubbar vilka skriftligen anslöt sig.
Förbundet skulle, enligt stadgarna, tillvarataga cyklisterna intressen hos
myndigheter och cykelfirmor samt "förskaffa hjulmännen rabatt på hotell
och gästgivaregårdar". Med den uppgiften tycks man även ha lyckats. Man
genomdrev bl.a. fraktfri transport för velociped såsom passagerargods å många
statens och de flesta av landets järnvägar samt å många ångbåtslinjer och
flertal hotell mm.
Medlemsvärvningen gick bra, ty vid 1894-års ingång räknade man 890
medlemmar som betalade 1 krona i inträde och 2 kronor i årsavgift.
Medlemmarna kunde på sin velociped fästa ett emblem; ett velocipedhjul
med svenska riksvapnet. Därunder två från navet utgående vingar samt mellan
dem bokstäverna S.H.
Några kappritter ordnade förbundet inte. Däremot instiftade man prestations-
medaljer - troligen de första i sitt slag i världen.
Bestämmelserna såg ut så här:
Landsvägsritt: Guld 300 km. Silver 250 km. Brons 210 km inom 12 timmar.
"All ritt" om förbundets medaljer måste ske under kontroll av närmast
boende styrelseledamot eller ombud.
Förbundet, som också bekostade utgivandet av en "velocipedkarta" över
Sverige", utarbetad av löjtnant E. Hall, hade ingen mindre än kronprisen
som "sin högsta beskyddare".
Styrelsen hade 1896 följande lydnad:
Ordförande W. Hedman-Gade, Lund
Vice ordförande Robert Forsberg, Stockholm
Sekreterare Lorens Helmers, Landskrona
Skattmästare C.E. Öhrström, Kristianstad