Hoppa till sidans innehåll

SE-UIZ, LS6-c 18 m - Ensitsigt segelflygplan


SE-UIZ är en av klubbens två ensitsiga segelflygplan. LS6-c, den är ett ypperligt tävlingsflygplan. Den byggdes för 17,5 metersklassen som gjordes om för 18-metersklass vilket gjort att maskinen med långa spetsarinte här så gynnsam att tävla med annat än i Rikssegelflygtävlingen.  Man kan dock även välja kortare spetsar så den blir 15-meter och då tävlar den i 15-metersklassen. Segelflygplanet är utrustad med klaffar och infällbart landningsställ.

 

 


Maskinen kan bokas på vardagar via www.bokaplan.se
Läs gärna bokningsanvisningar här.
Saknar du inloggningsuppgifter? Kontakta This is a mailto link (Jan Andersson)

 

Är du intresserad av att flyga in dig? Hör av dig till This is a mailto link

 

Teknisk data från tillverkarens flyghandbok + manual + internet

(observera att gällande data är de som står i flygplanspärmen!)

 

Rolladen- Schneider LS6-c 17,5 - Ensitsigt segelflygplan

Ny bild kommer att infogas här

Typ beteckning

LS 6c- 17,5m

Tävlings klass

15 meter (Tävl. Index=112) och 18 meter (Tävl. Index=118)                

Besättning

1

Längd

6,66 m

Höjd

1,33 m

Cockpit, bredd

0,61 m

Cockpit, höjd

0,80 m

Spännvidd

15 m eller 17,5 m (LS6-c)

Vingyta

 

10.53 m² (15.0 m)

11.31 m² (17.5 m)

Sidoförhållande

21.4 (15 m)

27.1 (17.5 m)

Tomvikt

ca. 252 kg (15 m)

ca. 269 kg (17.5 m)

Vatten barlast

150 kg (LS6-c)

Tillsatsvikt

256 kg (= pilot utan vattenbarlast 106 kg vid 17,5m-

max pilotvikt 110 kg vid 15 meter vingar)

Maximal flygvikt

525 kg med vatten (425 kg utan vattenbarlast)

Ving belastning

ca. 33 - 50.0 kg/m² (15 m)

ca. 32 - 46.4 kg/m² (17.5 m)

Maximal fart

270 km/h (LS6-c)

Minsta fart med full klaff  78 km/h

Max. Manöver fart

190 km/h (LS6-c)

Maxfart i stark turbulens

190 km/h (LS6-c)

Maxfart flygbogsering 190 km/h
Max. vinschfart 140 km/h
Minsta vinschfart  90km/h utan- och 100 km/h med vattenbarlast
Max. fart vid full klaff 150 km/h

Minimal sjunk hastighet

ca. 0.59 m/s (15 m)
ca. 0.53 m/s (17,5m)

utan ballast

Bästa glidtal

 42 (15 m vingar)

 47 (17,5m vingar- SE – UIZ)

LS 6 c

Konstruktör: Wolf Lemke

Land: Tyskland

Tillverkare: Fa. Rolladen- Schneider i Egelsbach

Antal tillverkade exemplar LS6c 17,5 + LS6c 18/w: sammanlagd 187 styck

 

Vingar: dubbeltrapez- geometri med modifierad Wortmann- profil med bara 13,2 % tjocklek, byggd som GFK- sandwich, medan klaffar och skevrodder byggdes med Kevlar- sandwich och ving- bommar i kolfiber.

Flygplanstruktur: composite/ CFRP mainspar/ Kevlar

Ryggstöd samt pedaler är inställningsbara, huv samt instrumentlåda uppfälls framåt.

 

Den 16 mars 1990 flög för det första gången LS6-c med spännvidd på 17,50 meter, varav byggdes inom ett år redan 35 exemplaren.

 

Comment:


The 15 m. racing class LS-6 first flew in 1984. The flaps are linked to the ailerons. Approach control is by top surface Schempp-Hirth airbrakes. The LS-6a and 6b models had an optional 5 kg. / 12 lb fin ballast tank. LS-6s won the first place 1984 at the German championship, 1985 at the European championship and the first two places at the 1985 World Championships at Rieti, Italy and the first three places at the 1987 Worlds at Benalla, Australia. At the 1991 World Championships at Uvalde, TX, the first four places were taken by LS-6bs and LS-6cs. The LS-6 comes with tip extensions increasing the span to 17.5 m. (LS- 6c/ 17.5) and 18.0 m. (LS-6c/18.0 m.)

Uppdaterad: 08 JUN 2016 02:35 Skribent: Kjell Folkesson/Lutz Donnerhack

LFK Molnet FB-grupp 

 

Väderprognos

Väderprognos

 

SegelflygetLogo

+

Övriga länkar


PR-STARTER

Flygsläp

För information och köp av presentkort.

Kontaktpersoner: 
Kurt Littorin: 076-817 76 71
Jan Andersson: 070-696 87 10
Lidköpings
Flygklubb: 070-219 18 03

SwishLFK


Postadress:
Lidköpings FK - Flygsport
Box 2062
53102 Lidköping

Besöksadress:
Hovby Flygplats
53102 Lidköping

Kontakt:
Tel: 0702191803
E-post: This is a mailto link

Se all info