Hoppa till sidans innehåll

Säkerhet på is


Skridskoåkning kan göras på många olika sätt, som till exempel hockey, bandy, konståkning, eller bara åka för att det är roligt. Man kan åka i ishallar, på konstfrusna isplaner utomhus, på sjöar eller vid kusten.
Att åka skridsko på sjöar och hav är en härlig naturupplevelse men ställer också höga krav på säkerheten vilket vi vill informera om här.
Vi önskar er en härlig vinter ute på isarna!


Isen bör vara minst 10 centimeter tjock för att man ska ge sig ut på den. Tunnare is kan hålla, men risken är då stor för att isen har svagheter som är svåra att upptäcka. Dessutom är det svårare att ta sig upp om du går igenom långt ut på tunn is.
Men även tjocka isar kan ha svaga områden. Isen är sällan lika stark överallt. Inga naturisar är helt säkra. På många vatten sker isläggningen i etapper under en längre tid. Senare lagd is är ofta svag.

Det är viktigt att känna till isens vanliga svaga områden. Men svagheter kan ibland vara svåra att se och uppträda oväntat. Du måste vara förberedd på risken att isen plötsligt brister. Då gäller det att ha sällskap, bra utrustning och veta hur du ska göra.

Ställen där isen kan vara svag visas på den här bilden:

           

Vad gör man om man ser någon går igenom isen?
Larma 112 så tidigt som möjligt. Närma dig vaken från samma håll som den nödställde kom. Där finns is som bär. Ha alltid något mellan dig och den nödställde, t.ex. en lina, ispik, livboj eller trädgren.
Ta det lugnt. Om personen är vid medvetande och inte har ansiktet under vattnet har du tid att planera räddningen ordentligt. Tänkt på din egen säkerhet. En livräddare i ännu en vak gör mer skada än nytta. Använd flythjälp och en lina bakåt som säkring om du måste ge dig ut på tunn is.

Vad gör man om man själv går igenom isen?
1. Vänd dig tillbaka från där du kom! Där höll isen.
2. Ta det lugnt. Det kan kännas mycket obehaglig att hamna i kallt vatten, men du klarar många minuter i vattnet innan kylan minskar din förmåga att agera.
3. Ta fram isdubbarna, men behåll handskarna på. Arbeta metodisk tillbaka till stabil is. Försök häva dig upp på isen med armbågarna nära kroppen. Har du kommit långt ut på svag is, kan du behöva bryta is en bit innan du når stabil is.

            
4. Kryp och åla långt upp på bärig is innan du reser dig.
5. Är hjälp på väg, ligg still för att spara krafter och värme

Vilken utrustning bör man ha med på isen?
För att kunna ta sig upp själv, eller hjälpa någon annan att ta sig upp ur en isvak, larma, och hålla sig varm är dom här sakerna viktiga att ha med sig:

- Isdubbar
- Livlina
- Mobiltelefon
- Ombyte av kläder

För fler råd om utrustning och säkerhet på is kan ni läsa mer på: https://svenskalivraddningssallskapet.se/sakerhet

Källa: Svenska livräddningssällskapet

 

Uppdaterad: 01 OKT 2018 21:22

Postadress:
Linköpings KF - Konståkning
Stångebro Sportfält
58278 Linköping

Kontakt:
Tel: +46706505072, +46706505072
E-post: This is a mailto link

Se all info