Hoppa till sidans innehåll

Banförändringar 2018


Anteckningar från Träff med MK Tranan hos Nilssons motor i Skånes Fagerhult den 15 november 2017 angående banförbättringar.

Närvarande

Anders Johansson, ordförande

Jonathan Persson

Patrik Andersson

Robin Andersson

Robin Hjalmarsson

Mikael Eliasson

Hugo Johansson

 

Lars Johnsson

Joel Johnsson

Birger Jörgensen

Mikael Gustavsson

Oliver Pedersen

Alexander Gustavsson

Stefan Johansson

Lenny Eliasson

Carl Jörgensen

Ulrika Pedersen

Jon Jacobsson

Henrik Werner

Fredrik Werner

Henrik Fredman

Kent Petersson, sekreterare

 Sammanfattning av diskussion kring hur banan bör förändras under 2018.

Ordförande Anders hälsade välkommen och ställde frågan:

Hur vill vi med banan 2018?

Samtidigt upplystes om att SVEMO ska genomföra en besiktning av banan inför 2018.

Nedanstående synpunkter framfördes:

-          det är nu vi ska göra förändringar på banan

-          nya partiet tar mycket kraft eftersom regn lätt fördärvar de branta backarna

-          höjden på de backar som finns bör inte reduceras eftersom svårigheter är bra

-          inte nödvändigt att jämna banan så ofta som görs nu, ojämn bana ger bättre träning

-          eventuella regnfåror försvinner efter ett par varvs träning

-          banan har varit bra under 2017 men sanden har varit ett stort problem

-          problem att banan blir stenhård efter regn följt av solsken

-          banan jämnas så bra som möjligt inför lördagsträningen men får sen vara som den är under söndagen

           och påföljande veckas träning

-          ska inte jämnas varje vecka för att därigenom erbjuda bra träning

-          hela banan behöver inte jämnas

-          banan bör locka många förare, vilket är bra för klubbens ekonomi.

-          banan skulle kunna göras svårare än alla andra banor

-          bandelar skulle kunna färgmärkas för att markera svårighetsgrad

-          alla ska kunna samsas på samma bana

-          vid nya delen bör en stenkista eller damm utföras där vatten kan samlas

-          där det är möjligt att schakta av mellan bandelarna bör detta göras och efter sortering använda massorna

-          önskvärt vore att samma material som finns på startrakan fanns överallt

-          om möjligt skulle det vara positivt att kunna träna på en plan utanför banan

-          sand är särskilt dåligt när det ligger ett lager på ca 10 cm ovanpå ett hårt underlag

-          sanden bör avlägsnas, ett parti i taget och ersättas med sorterade schaktmassor

-          vid hopp måste det finnas en underbacke att landa i

-          vid jämning av vått underlag fylls inte spåren igen utan döljs enbart

-          aldrig jämna banan när den är blöt, låt spåren vara kvar för då syns de.

 Slutligen enades mötet om vilka åtgärder som ska göras inför säsongen 2018. Åtgärderna framgår av bifogade kartskiss från den 15 november 2017.

Kent får i uppdrag att undersöka möjligheten att använda det återställda grustaget som träningsplan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uppdaterad: 18 NOV 2017 17:16
Skribent: Kent Petersson
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
MK Tranan - Motorcykel och Snöskoter
Box 35
28721 Strömsnäsbruk

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info