Hoppa till sidans innehåll

Börja modellflyga


Hur börjar man?
Lämpligtvis tar man kontakt med klubben.

Köpa eget?
Börja med en robust modell med minst 1.5 meters spännvidd. Längre
spännvidd ger stabilare flygplan och gör det lättare att se den. Om
du vill ha en Spitfire eller Mustang, vänta med det till du lärt dig
flyga ordentligt med en nybörjarmodell. Prata gärna med klubben innan
du köper grejjor, de kan ge bra tips så att du inte köper något och
behöver köpa nytt efter någon vecka bara för att den första inte höll
måttet.

Vid köp av radio, köp alltid laddbara batterier till radiosändaren och
mottagaren, dels är det dyrt i längden att använda vanliga batterier,
dels ger lösa batterier i en batterihållare förr eller senare glapp,
vilket innebär haveri.

Radion skall ha minst 4 kanaler. Även om du köper ett flygplan där man
bara använder 2 kanaler så skall du satsa på en radio med minst 4
kanaler. En radio med 4 kanaler har alla spakar på rätt ställe och 
kommer till användning när du köper din nästa modell.


Vad kostar det?
En lämplig nybörjarmodell kostar ca 1500-2000 kr.
Genom klubben kan man få tag på begagnade modeller.
Radioutrustning kostar ca 800-900 kr.
Glöm inte startmotor, tankpump, mm
Utöver detta behövs drivmedel. Detta förbrukas lämpligtvis i stora
mänger under flitigt flygande.

Tomas berättar om första gången han flög modellflygplan.

Det hela började på pappas jobb där en från modellklubben också
jobbar. Han visste att pappa kunde göra hemsidor. Så då bad han pappa
att göra en hemsida. Och då sa pappa att han skulle göra det på ett
villkor; att både jag och pappa fick prva på att flyga modellflygplan.

När det var dags att åka till klubben för att flyga så fick jag inte
reda på det förrän på kvällen så jag var inte så nervös innan vi
skulle åka. När vi kom dit till klubben så var det många som flög
redan så vi fick vänta en stund. Under tiden glömde jag nästan bort att
jag skulle få flyga.

Innan jag skulle flyga så fick pappa prova. Efter att han hade provat
så var det min tur. Jag fick ta över utan att planet landade i mellan.
När jag flög så använde vi dubbelkommando med läraren bredvid. Jag
behövde inte använda gasen. Det var lite svårt men ändå lättare än vad
jag trodde innan. Det blev flygning i cirklar, i åttor och rakt fram.
Det var svårt att få planet rakt igen efter det man svängt. Läraren sa
hur jag skulle dra spaken. När jag såg på innan jag själv fick prova
så såg det ut att vara ett stort område att flyga på, men när jag
själv flög så känndes det jättelitet.Läraren fick landa men han
landade bara delvis på landningsbanan och ut på gräset.

Planen jag flög påminner om en Cessna 172.

Jag skulle vilja flyga igen snart. Kanske jag kan bli en riktig
modellflygarpilot.

Uppdaterad: 25 JAN 2014 16:26 Skribent: Tommy Rolf

Postadress:
Malmens MFK - Flygsport
Björn Svensson, Albrektsvägen 100B
60355 Norrköping

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info