Hoppa till sidans innehåll

Götene rundan 17 augusti-13


Rally Götenerundan 17/8  2013

Då har man återigen gjort debut i högerstolen som kartläsare ”33 år sen sist” åt Martin Miles i hans potenta Volvo 142 historiska rallybil, vilket ljud, man blir helt salig när han släppte lös alla hästkrafter och brölet från Weber 48:orna, man glömde nästan bort road-bok och bara lyssnade.

Efter en lite trevande start på första och andra sträckan så började det gå fort på tredje, fortsatte att gå bra på sista sträckan och riktigt fort i slutet på sträckan då motorn varvade ur på 4:ans växel 180 km/h ( spikrakt på spårvägen)

Så det blev till slut en tredje plats i  klassen/ Lars-Erik

 

I lördags var det dags igen. Götenerundan, en tävling med anor. Vi hade lastat och gjort klart redan på torsdagen - vi var laddade! Eftersom vi skulle till Götene kände vi oss lugna, - i dag behöver vi inte riskera att navigera fel (missa pilar och diverse vägbeskrivningar) och hamna i Köpenhamn eller Åmål eller någon annan "håla". Om vi i det läget bara anat vad som komma skulle hade vi nog inte varit lika lugna! Men dessa ödets nycker återkommer vi till lite längre fram. Således styrde vi tungt lastade mot söder och se, endast 20 min senare svängde vi in i Götene utan en enda felkörning!

Vi parkerade vid Åkessons Bil och ställde oss i kön till anmälan. Efter att vi betalat anmälningsavgiften fick vi kuvertet med kartor, körbesked och lite annat - allt stämde. Vi körde sedan till depån, chauffören åkte till besiktningen med rallysaaben och kartläsaren ställde i ordning i depån.

Besiktningen gick bra, Saaben parkerades på den obligatoriska presenningen och glada och förväntansfulla inledde besättningen den sista mentala uppladdningen -jag är inte rädd jag kan köra rallybil- jag är inte rädd jag kan läsa karta och körbesked och liknande små ramsor. Plötsligt var det bara 15 min kvar till start! På med utrustningen kravla in i bilen på med remmar och tåtar, tändning på,  start - ja allt fungerar Vi får starttiden och det bär iväg mot första sträckan. Start nordväst Forshem, mål norr Österäng.

10 sek kvar, i med ettan - sista lampan tänds kopplingen upp och gasen ner lagom mycket - perfekt start. Tvåan och trean i rask följd. Efter någon kilometer kommer vi med fullt ös mot en vänsterkurva, släpper gasen och bromsar med vänster fot. Vad nu då? ( Eftersom vi kör med frihjul i Saaben behövs inte kopplingen vid nerväxling) gasen ligger på för fullt och drar så det går inte att växla - panik. Skiftar snabbt foten till kopplingen och kopplar ur, motorn vrålar på full gas, bromsar hårt med höger fot och vi tar oss igenom kurvan. Men körningen blir minst sagt ryckig. Från högerstolen kommer en uppmaning - stanna det här går inte!

Vadå stanna - aldrig! Men efter några hundra meter inser den envetne piloten att det är nödvändigt med en mellanlandning. Vi taxar in till kanten i ett vägbyte och öppnar huven. Vad har hänt?

Tro det eller ej, men säkringsviren till oljepåfyllningslocket har vridit sig och på något märkligt vis lyckats linda sig runt gasstaget till ena förgasaren med följd att reglaget låst sig och förgasarna stod öppna!!! Vi kommer iväg efter två tre minuter - nu gäller det att köra så det ryker. Vi kommer till ett vägbyte vinkel vänster, vrider lite på ratten och vänsterbromsar och rycker till i handbromsen - perfekt. Men ve och fasa, ettan går inte att få i!  Borås! far det genom huvudet. Men växellådan är ju lagad? Vi står mer eller mindre still men plötsligt slinker ettan i lätt som en varm kniv i en smörask! Vi kommer i mål men tiden är så klart inte den bästa. Nåväl......

 

Vidare mot ss2. Start Äskekärr och mål Halvfara. Starten går på en raka följd av en lurig höger, inga problem. Vi lågflyger mot den ökända vinkeln vid granhäcken, chauffören fegar lite då han vet att det är trångt. Vi tar oss igenom utan problem och i ren glädjeyra tar vi ett glädjesprång ner i diket i den efterföljande vänstern. Sträckan flyter på bra och vi tar oss i mål på en gångbar tid. Självförtroendet stiger, men köra in tre minuter -nja inte kan vi det men skam den som ger sig.  

 

Mot ss3. Först är det dock uppehåll i Götene för service. Vi tyckte att det var halt på första sträckan men det var det inte någon annan som tyckte, vi kanske har för dåliga däck? Bredvid oss är det några som håller på att rikta bakaxeln på en tvåtakts Saab med hjälp av spaklyft rep och björkar! Men vi ser ingen anledning att rikta bakaxeln, så det är snart dags igen - etapp två. Vi kommer till starten på ss 3, Holmestad, mål Småslottorna. Sträckan går bra, många vägbyten men inga problem. Möjligen att det känns lite halkigt, konstigt! Vägen är ganska hård. Tiden är inte riktigt vad vi väntat oss, men varför känns det så halt? Alla hjul sitter fast!

 

SS4. En skaplig genomkörare som avslutning, 15 km. Start Torpelund och mål på den sk Spårvägen. Redan i första kurvan känner vi att bilen är instabil, det sladdar lite mer än tänkt! Vad är detta, har vi fått punktering undrar chauffören. Ja det känns så, säger kartisen. Vi håller nere tempot lite, bilen känns som att den lever ett eget liv, men vi vet inte varför. Vi forcerar så gott det går, det blir en del publikfriande sladdar i volvostil ! Ungefär mitt på sträckan är det något som brakar till någonstans under bilen. Vad var det?

Det känns onekligen lite obehagligt. Ungefär en kilometer före mål kommer vi i bra fart på fyran när det händer något IGEN! Det börjar dunka och slå något fruktansvärt, hela bilen skakar!!! Vad är nu detta? Skall vi inte lyckas ta oss i mål? Farten sjunker, vågar inte köra fort med den här bilen! Några tiotal meter kvar till mål försvinner ljudet lika plötsligt som det kom!!! Vi rullar sakta in mot  tk.

 

Väl hemma igen påbörjas en noggrann felsökning. Orsaken till halkan och det ofrivilliga sladdandet visar sig vara en ca två dm lång spricka i fästet till den övre vänstra bärarmen! Troligen har sprickan uppstått i Borås sprint, SS 2 var nämligen ordentligt sönderkörd och vi hade några grymma islag.

Sedan har sprickan vuxit sträcka för sträcka.

Det mystiska ljudet mitt på SS4 tror vi var en gren från ett av de många timmerupplagen längs sträckan. Den har fastnat i virarna som håller bakaxeln på vänster sida, slitit av dessa och gjort en stor bula i skärmen.

Men det våldsamma dunkandet och skakandet en km från mål då, vad var det? Vi tror oss hitta en förklaring. Den högra fälgen bak har en rejäl ”svarvning” på insidan! Däcket är dessutom så hårt skuret i fälgkanten att det om det fortsatt hade gått hål på däcket. Troligen har det slagit upp ett hårt föremål, sten eller metall, som fastnat mellan fjädern och fälgen. Fälgen var något vind, därav slagljudet. När föremålet lossnade blev det tyst!

Nu har det krånglat två tävlingar i rad, på lördag 24 augusti skall vi till Stenungsund, få se om det kan gå bättre! När vi tittar på ställningen i Mega Rally Cup ligger vi tvåa i APP K –kul.

 

Matts och Janne.


Uppdaterad: 08 JUN 2016 01:21 Skribent: Ingrid Rosengren

Vi sponsrar Mariestads Motorsällskap, Grevby  folkracebanan. 

 

 

Rolf Rutgersson, Haggårdens entreprenad AB

Mariestads Lackcenter AB

Bilcentrum i Mariestad AB

Töreboda Blomkrukor

Persson och söner

Thorell Motor AB

STORT TACK!

Postadress:
Mariestads MS - Bilsport
Olle Gustavsson, Äskekärr Kyrkbacken 9
54295 Mariestad

Besöksadress:
Södra vägen 76 (ingång från baksidan)
54244 Mariestad

Kontakt:
Tel: 050112101
Fax: 050112101
E-post: This is a mailto link

Se all info