Hoppa till sidans innehåll

Rally 10 augusti 2013


Rally 10/8 2013

Hedins rally sprint Borås en sträcka på ca: 4,5 km. som kördes 2 ggr.

Från Mariestads MS startade Lars-Erik och Barbro Rydqvist i Grupp  E  och i appendix K

Matts Eriksson och Jan-Olof Petersson.

En regnskur före start gjorde sträckan mycket hal för dom tidigt startande, det var många gånger mer tur än skicklighet att man höll sig på vägen då det sladdade hejdlöst

Sträcka 2 blev rejält sönderkörd men med mycket bättre fäste.

Resultat: Matts och Jan-Olof 2:a i sin klass. Lars-Erik och Barbro 5:a i Grupp E  

I lördags den 10:e var vi i farten igen. Fart och fart ja, det var väl si och så med det, mer om det längre fram. Vi åkte från Mariestad vid femsnåret- bäst att vara ute i tid!
Det gick bra ända tills vi kom till Borås, där skulle vi följa pilarna till tävlingsområdet,enkel match tyckte vi. Men inte såg vi några pilar, -där skall du svänga sa kartisen. Sagt och gjort,-Är det rätt väg undrade föraren? -Ja då, påstog han som höll i kartan! Efter en mil eller så insåg vi att de där pilarna inte syntes till! Vi kom fram till att vi var på fel väg.
Vi körde tillbaks samma väg och fick plötsligt syn på ett annat ekipage som skulle till tävlingen, vi hakade på. Vi mötte ett par stycken som uppenbarligen också var på väg till Falkenberg eller Malmö eller nåt! Men vi hade inte tid med dom, vi följde efter den där husbilen med volvo-orginalaren på släpet, och det var tur det för nu kom vi rätt!
Vår besiktningstid var utgången sedan länge, men vad gjorde det. Det var nämligen en låång kö till anmälan, tog över en halvtimme att komma fram! Sedan var det dags för besiktning av rallysaaben. Besiktningsfolket rotade lite här och var, kikade i motorrummet och slog sina kloka huvuden i hop och kom fram till att det var den finaste Saab V4 de sett den senaste halvtimmen-den enda också!  De klappade oss lite vänligt på axeln och menade på att det skall nog gå bra det här! Ja så var det dags att köra ett rekognoseringsvarv på specialsträckan, vi tog lastbilen och åkte. Det såg riktigt roligt ut, back-krön och kurvor åt både höger och vänster och ett par rejäla vägbyten.
Mitt i alltihopa kom vi fram till publikområdet, sedan var det en hel hög med svängar igen och en bro och ett mål! Tillbaka till depån, nu var det bara att vänta på starten!
 
Prcis lagom tills vi skulle köra fram till startbilen började det spöregna! Sedan rullade vi iväg mot första sträckan, regnet ökade. Nu upptäckte vi att torkarna inte gick tillbaks till utgångsläget när dom stängdes av, men det var inget att göra åt. Startlamporna räknade ner, KÖR vrålade kartisen, och chauffören körde allt vad tygen, eller vad det heter, höll.
Redan i första sväng kom vi underfund med att det var fruktansvärt halt, när trean åkte i och farten började bli 30 plus kändes det som om bilen levde sitt eget liv! Rullgrus och spöregn- inte bra. Nåväl, ekipaget skenade mot okända öden när plötsligt en vådlig vinkel höger uppenbarade sig i regnet. Chaufören vickade lite världsvant på ratten och fick till en ursygg retursladdd, perfekt in i böjen och i med ettan. Men vad nu då, det gick inte att få i ettan, i med tvåan i stället och bilen stånkade långsamt ut ur 180 graders böjen.
Plötsligt kom vi hoppande ut ur skogen och for in på publikområdet, där stog kameror från TV 4 och folkmassan jublade åt vår framfart. Eller var det kanske så att dom bara hade väldigt roligt av någon anledning? Nåväl, efter ytterligare en vådlig vinkel som vi tog på tvåans växel blev det så småningom målgång. När Lars-Erik och Barbro kom i mål en stund efter oss konstaterade dom kort att -Det var väldigt halt!
Efter en timme ungefär hade VIP- bilar och föråkare gjort sitt och vi skulle ut på sträcka två, nu jäklar skulle vi visa dom där amatörerna i 240 och Escorter och BMW och en och annan barnvagn, att en SAAB V4 från förra århundradet inte var att skratta åt!
Starten gick ganska bra, frånsett att funktionärerna gav oss så kort om tid att vi inte han fram förrän startljuset slog om,-KÖR, vrålade kartisen. Funktionären som stog där och lutade sig mot krattan hoppade undan i sista momangen, fasen, två- tre sekunder sena redan i starten- det var INTE vårt fel!
Nu regnade det inte längre och fästet var bra, men oj vad det var sönderkört på sina ställen. Efter ett litet lyft och en lätt tvåhjulsåkning kom vi skenande mot det första 180 graders vägbytet.  Där såg ut ungefär som en plöjd åker, vi kommer in riktigt snyggt och skall just runda ensilagebalen, men inte fasen går det att få i någon växel när trean skall bytas mot ettan. Ingen drivning, i samma ögonblick far bilen in i en sandhög och studsar rakt mot balen som stryker högersidan. Med massor av adrenalinöverskott lyckas chauffören till slut få i trean och vi tuffar iväg, det våldsamma fäktandet med växelspaken har gjort att "någon" har kommit åt vindrutetorkarspaken och spolningen med följd att torkarna vispar för fullt och spolaren pumpar vatten när vi dundrar in på publikområdet. På något vis lyckas "han" få stopp på eländet (torkarna) med följd att dom stannar mitt i siktfältet, vi far ut på gräset men tar oss upp på vägen igen, om vi hörde publikens ovationer förra gången är det än mer nu. Resten av sträckan går i eländets tecken, krånglande växellåda! Men vi tar oss i mål i alla fall. Det är det inte alla som gör, en och annan har parkerat bland stubbar och stenar, så vi känner oss inte helt värdelösa. Döm om vår förvåning när det visar sig att vi är tvåa i B-förare i APP K! Vi får varsin pokal och mottager folkmassans jubel.   Kanske,kanske kommer något fabriksteam att upptäcka oss nu-vilka talanger! Men så kommer vi på varför vi fick en pokal- Det var bara två startande i vår klass! 
Hemma igen, växellådan är förhoppningsvis åtgärdad. Högersidan var hel den här gången, bara lite plastbitar från balen som ett litet minne från en mycket trevlig tävling, trots krånglet, ja just ja, torkarna är också lagade! 
Hur gick det för en liten Toyota? Jo den tog sig till en fin femteplats bland nio konkurenter i klassen. Lars-Erik som vanligt lugn och trygg bakom ratten,Barbro påstår att hon också är lugn och trygg- jag blundar för det mesta så slipper jag se eländet!
IMG_1448
Matts och Janne.
Uppdaterad: 08 JUN 2016 01:21 Skribent: Ingrid Rosengren

Vi sponsrar Mariestads Motorsällskap, Grevby  folkracebanan. 

 

 

Rolf Rutgersson, Haggårdens entreprenad AB

Mariestads Lackcenter AB

Bilcentrum i Mariestad AB

Töreboda Blomkrukor

Persson och söner

Thorell Motor AB

STORT TACK!

Postadress:
Mariestads MS - Bilsport
Olle Gustavsson, Äskekärr Kyrkbacken 9
54295 Mariestad

Besöksadress:
Södra vägen 76 (ingång från baksidan)
54244 Mariestad

Kontakt:
Tel: 050112101
Fax: 050112101
E-post: This is a mailto link

Se all info