Hoppa till sidans innehåll

Rally i Dalsland den 21/9.


Då var det dags igen, i lördags den 21/9 var vi i Dalsland och tävlade.  På fredagen lastade vi Saaben, verktyg, reservdelar däck, bränsle mm.  Lördag morgon vid femsnåret åkte vi, - Mot sherwoodskogen, som de sa i Robin Hood! Men vi skulle bara mot Dalslandsskogen, det är nog lugnare sa vi. Men vilken dimma, det var knappt vi såg vägen. Så småningom kom vi i alla fall fram till tävlingsområdet, vi lastade av, gjorde anmälan, besiktigade och ställde i ordning serviceplatsen. Sedan gick vi runt och pratade med konkurrenterna. Inte minst talade vi om att vi hade nya däck och nytrimmad motor! – Nu har ni inte en chans, sa vi. Det kändes som om halva segern redan var bärgad! (Vi avslöjade dock inte att trimningen bestod av en tändningsinställning.)

Sedan var det tid för obligatoriskt förarsammanträde. – Det är konor utplacerade på två ställen, det första stället är en farlig vänsterkurva. Orsaken till konorna är att vi för några år sedan hade en otäck incident i den kurvan, ett ekipage kom för fort (händer ibland i Rally) och blev hängande på kanten, det är nämligen ett tio meter högt stup där och nedanför är det en sjö! Vi vill inte ha några bilar i sjön. Tänk även på att det är prickbelastning på varje påkörd kon. Det andra stället är för att få ner farten på ett snabbt parti.

Sedan var det dags för genomkörning i kolonn, kanske var det ändå så att vi fått nerverna i dallring hos några med vår psykning, ett ekipage hade glömt att tanka! Dom fick slut på bränsle under genomkörningen, redan innan tävlingen börjat! Vi konstaterade att vägen såg riktigt rolig ut, den var stenhård och ganska snabb. Bitvis mycket snabb. Den växlade i karaktär på ett roligt sätt. Det här skulle bli kul.

Så småningom var det dags att kravla in i bilen, koppla sladdar och remmar och köra fram till startbilen. Efter en ganska lång transportsträcka var vi då framme vid starten på;

SS1.

Tio sek kvar, i med ettan. Lamporna räknar ner, kör hojtar kartisen. Ja då är det väl bäst att göra det då, och vi far iväg. Det börjar ganska rakt, en lång höger, full fart på fyran. Hård inbromsning i med trean och full gas genom en snabb vänster följd av en ganska tvär höger i uppförsbacke, på krönet en snabb vänster som öppnar, i med fyran. Vilken väg, riktigt rolig. Vilket fäste vi har förresten, bra med nya däck! Tack Conny!

Vi närmar oss en lurig kurva som vi lade märke till på genomkörningen, den nöp åt ordentligt i utgången, vi vill inte hamna i träden som står där, naturligtvis bromsar chauffören för tidigt och tvingas att kliva på gasen igen, vi kommer igenom utan problem men det kunde ha gått fortare. Vi passerar ett vägbyte med en längsgående ås i mitten, vi håller ner farten lite för att inte riskera något, plötsligt efter en bergsskärning kommer vi över ett krön. – Chikan! Ropar kartläsaren, mycket riktigt där är den omtalade högerkurvan. Vi tar det lugnt för att inte köra på någon kon, det är nämligen trångt. Det går bra, vi sneglar åt sidan och ser att det är ganska högt och en sjö nedanför, bäst att hålla sig på vägen. Sedan bär det nerför följt av en lurig ganska snabb höger och uppför i en vänster. Nu är det full gas på trean över ett litet krön och där på toppen är det chikan nummer två. Vi tar oss igenom utan problem, sedan byter vägen karaktär, det blir lite bredare. Vi kommer snart fram till en varning i körbeskedet, en sten på innern i vänsterkurvan. Arrangören har markerat stenen med käppar och band, men det är bara smulor kvar av markeringen, vad gör man inte för att tjäna en tiondel? Vi håller oss dock på utsidan för att inte riskera något. Sedan kommer en snabb och lång höger, men det gäller att ta det lugnt annars hamnar vi fel i ingången till vinkel vänster som kommer direkt, vi träffar perfekt och har farten med oss genom vinkeln med följ att vi far ut i småtallarna i högern direkt efter. Ett litet hygge mer eller mindre vad gör det? Nu är det bara en böj kvar och mål. Vi tycker det var en riktigt rolig sträcka, men vi kunde ha åkt fortare.

SS2.

Vi har gjort en snabb service, men bilen och motorn fungerar mycket bra. Tack Johan! Efter en kort paus är det dags att ge sig ut på sträcka två. Vi står åter på startlinjen, nu vet vi lite bättre hur vägen är. Hornen har börjat trycka lite i hjälmen. Det blir mer körning på trean och framför allt på fyran, det går helt enkelt fortare. Men när vi närmar oss det snabba vägbytet med den lilla längsgående åsen i mitten har hornen tryck på för mycket, det går det för fort, vi lättar lite och får en rejäl sladd, vi är på väg att fara ut i sjön bredvid, men de nya däcken håller i så pass att vi blir kvar på vägen. Där steg pulsen en bit! Chikanerna går bra, inga prickar. Vi håller ett bra tempo in i mål och putsar tiden med flera sekunder. Tydligen tar det en sträcka innan chauffören vaknar.  Vi känner oss dock riktigt nöjda, det var verkligen kul. Kanske den roligaste tävlingen vi kört i MRC i år. Vi kommer tvåa i klassen och får med oss ytterligare poäng i serien.

Matts och Janne.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 01:21 Skribent: Ingrid Rosengren

Vi sponsrar Mariestads Motorsällskap, Grevby  folkracebanan. 

 

 

Rolf Rutgersson, Haggårdens entreprenad AB

Mariestads Lackcenter AB

Bilcentrum i Mariestad AB

Töreboda Blomkrukor

Persson och söner

Thorell Motor AB

STORT TACK!

Postadress:
Mariestads MS - Bilsport
Olle Gustavsson, Äskekärr Kyrkbacken 9
54295 Mariestad

Besöksadress:
Södra vägen 76 (ingång från baksidan)
54244 Mariestad

Kontakt:
Tel: 050112101
Fax: 050112101
E-post: This is a mailto link

Se all info