Hoppa till sidans innehåll
Foto: Matts och Janne

Rally 6 september


Hårdingen Vara MK 6 september

Nu har vi äntligen kommit ut och luftat Saaben igen. Men vägen dit har varit ganska lång. Tar en kort återblick……

I våras körde vi Götenerundan, det gick riktigt bra, vi var på väg mot en pallplats när slutväxeln rasade på sista sträckan. Slutväxlar till en rallylåda växer inte direkt som svampar ur jorden. Efter mycket letande fick vi via diverse kontakter tag i en nyrenoverad tätstegad rallylåda med gjutjärnshus och  ny slutväxel 6:35 ! I samma veva dök det även upp en begagnad slutväxel 6:35, så nu har vi plötsligt två slutväxlar! Nåväl, efter montering och provkörning visade det sig att det var något lurt med motorn. Vi hade reagerat på att det försvann lite vatten ur kylsystemet på Götenerundan, men nu tyckte vi det var värre. Undersökning vidtog. Det visade sig så småningom att den vänstra toppen var sprucken. Dubbelblåstoppar är dyrbara och vi vill inte skrota toppen som för övrigt är en mycket bra topp. Vi bestämde oss för att byta motor. Vi monterade den motor som satt i den förra Saaben, den är vass men svårkörd med sitt register på högre varv, drar från ca 5000 till 8000, blir svårkört! Till slut var vi då äntligen redo för ännu en dust i rallyskogen. Den 6 september klockan 06:45 gav vi oss iväg med sedvanligt pick och pack för rallyattack! Start och mål var beläget i Grästorp och tävlingen….

Hårdingen.

Efter anmälan och besiktning ordnade vi med depån. Sedan gick vi omkring och pratade med gamla och nya rallyvänner. Som vanligt drog Saaben en del folk, när ett antal gamla rallyrävar som tävlat med Saab samt en och annan intresserad åskådare med allmänt bilintresse varit förbi blev det lugnt en stund. Plötsligt kom det fram ett par ”gubbs” med radiosändare och mikrofon, det var Radio Trestad som var intresserade av oss och vårt ekipage. Klart att vi ställde upp på intervju! Så småningom var det dags att krypa i mysoverallen och trassla in sig i sladdar och tåtar, starten närmade sig nämligen. Vi körde fram till TK bilen och fick starttiden, sedan var det igång. Nu var det väl själve den om vi inte skulle ta oss i mål i alla fall. Vi kom till starten på sträcka ett och ställde oss i kön. Framför oss stod en Ford Escort med BDG motor med massor av kusar! Framför den ytterligare ett par Escorter,  samt en mycket fin och säkert ganska nybyggd B Ascona. Bakom oss stod en till Escort, det var Ryrlen som ju bor i närheten. Vilket getingbo vi hamnat i! Kom vi inte sist i klassen med den konkurrensen vore det en smärre sensation. När den norskregistrerade röda Escorten framför oss gett sig iväg med ylande motor var det vår tur att rulla fram till startlinjen, nu gällde  det! Sista lampan slocknade och vi for iväg. Det började ganska rakt med långa svepande böjar, sedan blev det några halvluriga svängar  på trean och tvåan, men vägen sträckte på sig och fyran åkte i, vi passerade en gårdsplan och kom fram till ett par rackarsvängar men det gick bra. Det kändes att vi  haft ett längre uppehåll i tävlandet, det  kändes ”rostigt” och osäkert. Vad värre var, tempmätaren började närma sig oroväckande hög nivå, inte bra. Så kom vi till ett svagt krön efter en lurig högersväng, som tur var gick det inte så fort, direkt efter krönet försvann vägen åt vänster någonstans, det stod ensilagebalar i kanterna, vi hade nr 25 men det var redan massor med spår på alla möjliga ställen , på balarna, mellan balarna, bakom balarna och nere i dikena. Den som höll i ratten  bromsade hårt , plötsligt stannade motorn  och vi blev stående mitt i vägen i den skymda kurvan, det rök från motorn, den var varm! Startmotorn malde och malde, sekunderna rusade iväg, så småningom började motorn vakna till liv och vi kom iväg, men det kändes, syntes och hördes att det inte stod rätt till, vi ångade på som det värsta ånglok, mot målet!   Efter sträckmålet stannade vi på en parkering och konstaterade att det var en vattenslang som spruckit. Vi fick en dunk vatten i ett hus intill, fyllde på men till ingen nytta, det rann ut lika fort. Chauffören fick lift med en bil tillbaks till depån där lastbilen hämtades. När vi så småningom lastat tyckte vi att vi åtminstone kunde åka och titta på SS3 när vi nu ändå var där. När vi sett hur de andra sladdat och roat sig i sandlådan åkte vi hem igen.

Nu har vi bytt alla slangar och servat för på lördag den 13 september skall vi till Tranås och visa Östgötarna att vi kan vi också, för nu järnspik skall vi, den trettonde till trots, ta oss i mål.

Matts och Janne.   

056

 

057

 

059

060

 

062

Uppdaterad: 08 JUN 2016 01:21 Skribent: Ingrid Rosengren/Janne och Matts

Vi sponsrar Mariestads Motorsällskap, Grevby  folkracebanan. 

 

 

Rolf Rutgersson, Haggårdens entreprenad AB

Mariestads Lackcenter AB

Bilcentrum i Mariestad AB

Töreboda Blomkrukor

Persson och söner

Thorell Motor AB

STORT TACK!

Postadress:
Mariestads MS - Bilsport
Olle Gustavsson, Äskekärr Kyrkbacken 9
54295 Mariestad

Besöksadress:
Södra vägen 76 (ingång från baksidan)
54244 Mariestad

Kontakt:
Tel: 050112101
Fax: 050112101
E-post: This is a mailto link

Se all info