Hoppa till sidans innehåll

Rally våren 2014


Nu är det en ny säsong i rallyspåret. Här kommer en rapport från 
> Falköpings
> tävling Lilljumbon 1:a maj.


> Vid sjusnåret gav vi oss iväg, Peter Forsberg och undertecknad. Janne som 
> är
> ordinarie i högerstolen hade överlåtit sin plats pga diverse randiga och
> rutiga skäl!
> Som sagt, vid sjusnåret gav vi oss iväg, gula Saaben på flaket, 
> reservdelar
> och lite annat som kan vara bra att ha var också med, fika, tex!
> Saaben var ordentligt genomgången inför premiären, nu skulle vi visa dom 
> där
> andra rallydårarna att vi minsan kunde vi också. Vi anlände till Falköping
> och besiktningen i god tid, lastade av  och rättade in oss i 
> besiktningskön.
> Det kom en funktionär och ställde sig framför bilen, han höll upp ett 
> stort
> blädderblock, "tuta" stog det, och "heljus" och en massa annat. När det 
> var
> klart och godkänt kände vi oss ganska nöjda, vi hade klarat av läsprovet 
> och
> gjort rätt. Men sen kom det fram en annan funktionär, han sa  " glöm inte
> att sätta fast startnummer på dörrarna!" Ridå, vi hade glömt att anmäla 
> oss,
> och startavgiften skulle vi också betalat innan besiktningen! Nåväl, ingen
> större skada skedd, vi ordnade det, sedan besiktade vi utan problem. Eller
> nåja, inte problem kanske, men lite dråpligt blev det i alla fall när
> funktionärerna kom och frågade om vi hade tänkt stanna någonstans efter
> banan och sola, de höll i två solstolar, vi hade glömt att lägga ur dom ur
> bagagerummet! Det blev allmänt jubel, vi lovade att det skulle inte ligga
> några solstolar i bagageutrymmet när det var dags för start. Efter det 
> blev
> vi på nåder utsläpta från besiktningen, sedan var det till att lasta på
> igen, tävlingsområdet var nämligen någon halvmil bort.
> När vi kom fram till Falköpings fina motoranläggning var Lars-Erik och
> Barbro redan på plats, morgonpigga som vanligt. De hade hållit en plats åt
> oss bredvid den vita Toyotan, vi lastade av och ställde i ordning.
> Efter att ha gått banan och varit på förarsammanträdet blev det till att
> vänta på start. Lars-Erik och Barbro gick ut som nr 15, när dom kom 
> tillbaks
> efter första sträckan var L-E lite nedstämd, - kopplingen håller på att ge
> upp, klagade han, och vad svårkört det var.( Att arrangören vänt på
> åkriktningen gjorde att det kändes avigt!) Efter en ganska lång väntan var
> det äntligen dags för nr 87 att starta.
>
> Flaggan läggs på rutan, startern ser så vi är i ordning, vi nickar och gör
> tummen upp. Startern tar bort flaggan, nu har vi fem sekunder på oss att
> komma iväg. Jag höjer varvtalet en bit och kliver av kopplingen. Efter 
> några
> sekunder åker tvåan i, alldeles före den tvära och svåra första svängen 
> åker
> trean i , efter några tiotals meter ner på tvåan igen och vi slinker 
> igenom
> utan större problem. Tvåan ligger i en bit och trean går i före den
> feldoserade vänstern, ner på tvåan vrider lite på ratten och bromsar hårt
> och snabbt för att få ut bakänden lite grann, perfekt. Konstaterar att
> den här motorn är betydligt starkare än den förra. Redan vid tretusen
> femhundra börjar den dra, vid fyra tusen drar den kraftigt, vid sjutusen 
> är
> det hög tid att växla då har vrid och effekt planat ut. Den förra behövde 
> femtusen
> innan den vaknade med våldsam kraft, sedan drog den ända till åtta tusen- 
> blev väldigt svårkört!
>
> Vi närmar oss vinkel vänster mellan staketen, här går jag ner på ettan, 
> det
> är trångt. Sedan följer en serie svängar, det är lite bökigt och trångt. 
> Nu
> är vi uppe på högsta punkten, härifrån ser man hela depån och
> rallycrossbanan, men det har vi inte tid att studera för nu bär det av
> nerför, full gas på trean. Vi lättar lite i guppet före en svår vänster
> samtidigt som jag bromsar allt som går, vi åker ner i en ganska kraftig
> svacka som på slalomspråk kanske skulle kallas "kompression"men vi tar oss
> igenom utan problem. Sedan följer en feldoserad höger i nerförsbacke, en
> vänster och en vänster till efter tjugo meter. Inga problem.  Nu bär det
> lite uppför, det hoppar och studsar, vi lättar lite i en lurig höger som 
> är
> feldoserad tar den efterföljande vänstern på retursladden, sedan är det
> relativt rakt en bit innan vi kommer fram till backen med stort B. Brant
> uppför, ser bara himmel, var är vägen? Efter rekognoseringen vet jag att 
> det
> är ganska rakt efter krönet, jag vågar ändå inte hålla riktigt fullt. Nu 
> är
> det en tvär vänster följd av en tvär höger som öppnar i nerförsbacke, nu
> kommer en lite längre raka med ett lyft, fyran åker i alldeles efter 
> lyftet
> sedan hård broms före höger och omedelbart vänster, nu kommer vi fram till
> nästan etthundra åttio grader vänster på ettans växel. Efter det är vi ute
> på rallycrossbanan, tempoväxlingen är markant ! Vi passerar startplattan 
> och
> kommer i hög fart mot en mycket snabb vänster, men där har arrangören
> placerat däcktravar så svängen blir tvärare och långsammare än förra året
> ( fast åt andra hållet) efter en kort tjurrusning kommer vi fram mot
> velodromkurvan som är asfalterad, den är riktigt häftig och går att hålla
> bra fart i , däcken gnäller i högan sky, sedan en kort raka och en tvär
> höger som är i betong och mycket hal, vi kanar ut lite men det går ändå
> ganska bra. Nu är det grus igen och ganska brant uppför, det svänger
> vänster men krönet gör att det är svårt att hitta svängpunkten, brant 
> nerför
> och sedan en tvär höger och mål! Jag pustar ut, Peter tycker att det var
> fantastiskt roligt, men lite nervös var han nog, han skulle hålla koll på
> temp och oljetryck samt ta tiden - Jag kom ihåg att ta tiden i alla fall,
> säger han .
> Vi konstaterar att vi har fyra bilar bakom oss, det kanske inte låter så
> märkvärdigt, men då arrangören stoppat in oss i grupp H känner vi oss
> väldigt nöjda, det är bilar med betydligt modernare teknik och minst 100 
> hk
> mer.
>
> Efter andra sträckan är L-E betydligt gladare, -Kopplingen håller och
> körningen kändes bättre!
> Jag kan inte annat än hålla med när vi kommer i mål efter sträcka två, det
> var betydligt bättre flyt och tiden kapades med flera sekunder.
>
> Sträcka tre, L-E kommer i mål med hel bil och glad min -Kopplingen höll!
>
> Vi satsar max, nu skall vi försöka ta någon placering till, det känns bra
> och det går riktigt fort. Men säg den lycka som varar beständigt, ungefär
> mitt på sträckan händer det något, motorn tappar orken, den går ojämnt. Vi
> tar oss med knapp nöd upp för den branta backen, så småningom är vi i mål.
> Men vi har tappat mer än tio sek. Vi placerar oss på fjortonde plats av 20
> bilar i grupp H, B förare.
> Hemma igen konstateras att det är tändspolen till den elektroniska
> tändningen som är trasig. Det blir ombyggnation till brytartändning. Vi
> skall åka tävling i Uddevalla på lördagen och tiden är knapp. Men motorn 
> går
> bra, på fredag kväll är det lastat och klart igen.
> Matts.


> Dynamitbacken Uddevalla 3 maj.

> Återigen är det avfärd vid sjusnåret. Den här gången är det den ordinarie
> passageraren som är med. Vi anländer i god tid, inga felkörningar! Det är
> härlig stämning, massor av gamla bilar, en del är rena klenoderna! Peugeot
> 506 med sexa, MB 450 med V8 och automatlåda! Renault Alpin, Renault CV 4,
> Rallykadett, Saab tvåtakt, Ascona 400, Fiat Juventus, VW bubblor, bla en 
> som
> är rena Porschen och en hel del till, bla vi och ytterligare några V 
> fyror.
> Första åket, det känns riktigt bra. Vi har en annan växellåda i år.
> Saabentusiasterna vet att 6:35 sp 2 är något extra. Förra året åkte vi med
> 7:38 sp 2. Dessutom är lådan modifierad för snabbare växlingar. Det gör 
> sitt
> till för vi tar oss upp för backen mer än en sekund snabbare jämfört med
> förra året. Jag prickar sista svåra kurvan perfekt och går i mål på en tid
> som är riktigt gångbar i klassen H1 70-75.
> Andra åket, vi har studerat en del av de andra bilarna i backen och 
> planerat
> körningen "in i minsta detalj" -Nu tar vi dom!
> Start på asfalt, trean går i alldeles före chikanen, vi tar oss igenom i
> perfekt spår och kommer helt rätt i utgången, nu är det gasen i botten som
> gäller. Inte ett släpp för då är vi borta! Vi tar vänstern utan problem 
> och
> närmar oss den branta backen i högersvängen då plötsligt motorn tappar
> orken, mitt i den branta backen stannar det! Frustration var ordet, sa 
> Bull.
> Ordet var frustration, sa Bill.
> Vad vi sa säger vi inte. Vi konstaterar sedan att mellantiden tydde på att
> vi kunde ha gått mot pallen, nu blev sorti i moll.
> Väl hemma igen tar stora funderingar vid. Vad är det för fel? Bränsle? 
> Inga
> fel. Tändningen, det är gnista efter spolen, men det går inte ut gnistor
> till stiften. Vi byter tändspole, fördelarlock, kondensator, brytare,
> kablar, inget hjälper. Det kommer inte fram gnistor från locket till
> stiften. Vad skall vi göra? Vi byter locket igen, och spolen, men nej. Vad
> är det för fel? Det måste ju vara något med locket, men vi har ju bytt två
> ggr, med nya lock! Fördelaren undersöks, kan möjligen axeln ha sjunkit
så kolet i fördelarlocket inte har kontakt med rotorn? Men det ser bra ut.
I ren desperation tar vi fram ett gammalt lock som har
> ett stort hål i sidan. Motorn startar direkt? Vi kan se in i locket genom
> hålet, vi ser hur brytaren jobbar och gnistrar.
> Nu byter vi till ett av de nya locken igen, det som inte fungerade förut.
> Motorn startar direkt! Men vi har inte lagat något, inte hittat något fel,
> motorn har lagat sig själv!
> Det får bli fortsatta undersökningar, på lördag 10 maj är det tävling i
> Stenungsund, nu vill vi ha tredje gången gilt!
> Matts och Janne.
>
>
>I lördags den 10 maj var vi i trakterna av Stenungsund och åkte rallysprint. Bisittare för dagen var Anders Johansson. Vid sextiden gav vi oss iväg. När vi kom fram var det lite rörigt och olika besked. Men så småningom fick vi en depåplats och kunde lasta av. Efter anmälan och besiktning tog vi en promenad, vi tänkte gå banan. Den visade sig vara i ett fint skick, hårt och bra underlag. Eftersom vi hade startnummer tre ville vi vara ombytta och klara till förarsammanträdet, så den sista biten av sträckan han vi inte gå. Klockan elva var första bil iväg, några minuter senare fick vi tidkortet och gav oss iväg, det var en transportsträcka på ca tre km till första ss.

Sista lampan tänds, koppling upp och gasen ner. Långstäckt höger svagt uppför treans växel sedan en kort raka där åker fyran i, över ett krön i svag nerförsbacke här gäller det att bromsa hårt och i med trean annars hamnar vi  någonstans där vi inte vill hamna. Men det går bra, nu är det nerför och svänger höger, lurig sväng som nyper, sedan svag vänster över bro följd av en relativt lång raka, full gas på fyrans växel, ca 6500 varv kommer vi upp i (rött vid 7000). Vi närmar oss i hög fart vägbytet, vi vet att det är ett djupt dike på yttern, där vill vi inte ner. Vi balanserar på dikeskanten när vi stormar mot långsträckt höger i uppförsbacke, inga problem. Sedan följer ett svårt parti, vägen svänger vänster i tre etapper, den sista feldoserad. Vi håller oss så hårt på innern att vi är nere i diket, hasplåten skrapar i gruset, sedan följer en lång raka uppför med ett lyft på mitten, det går fort på fyrans växel och vi lättar lite gran inget finlandskrön dock, nu är bara sista böjen kvar det är en relativt snabb och ganska lätt höger, men det är utgången som kan vara lurig, kommer man för fort är det lätt att hamna i träden som står i vägkanten. Inga problem dock och vi stormade i mål. Men en grupp H Saab 99 planterade fronten  i första trädet, den bilen blev illa åtgången, ratten hamnade nästan i taket och växellådan halvvägs in i kupen. Besättningen klarade sig bra, men konstaterade att ” nu får vi bygga nytt”.

Sträcka två och tre gick bra trots att chauffören fick lite väl långa horn på trean. Skulle ladda max och sätta bästa tid! Resultatet blev att Anders nästan började bromsa i första vänstern nerför efter krönet, men vi tog oss igenom  både den böjen och resten också. Det kändes som att det gått riktigt fort, men när vi fick tiden visade det sig att vi kört en tiondel långsammare! Men vi hade gjort tre riktigt jämna och bra åk endast sju tiondelar i skillnad på sträcktiderna. Men vad hjälpte det, vi kom fyra i App K. Eftersom vi fick tävla mot bilar från perioden 76-81 var det inte riktigt lika villkor, så vi kände oss nöjda ändå. Saaben är från perioden H1 70-75, motorn är bromsad till 143 hk 165 Nm. Men konkurrenterna förfogade över 250 hk!

Nu väntar Götenerundan den 17 maj.

Matts 

Uppdaterad: 28 MAJ 2014 18:22 Skribent: Ingrid Rosengren

Vi sponsrar Mariestads Motorsällskap, Grevby  folkracebanan. 

 

 

Rolf Rutgersson, Haggårdens entreprenad AB

Mariestads Lackcenter AB

Bilcentrum i Mariestad AB

Töreboda Blomkrukor

Persson och söner

Thorell Motor AB

STORT TACK!

Postadress:
Mariestads MS - Bilsport
Olle Gustavsson, Äskekärr Kyrkbacken 9
54295 Mariestad

Besöksadress:
Södra vägen 76 (ingång från baksidan)
54244 Mariestad

Kontakt:
Tel: 050112101
Fax: 050112101
E-post: This is a mailto link

Se all info