Hoppa till sidans innehåll
Foto: Matts och Janne

Götene rundan 2015


Götenerundan 2015.

Vi hade startnummer 26 och var för ovanlighetens skull ute i mycket god tid. Kan ju bero på att vi bara har två mil till Götene!  Redan vid niotiden var det besiktigat och ordnat i depån. Lars-Erik och Barbro var utsedda till servicepersonal. Vi klistrade dekaler och tog en extra koll på bilen så allt var i sin ordning, det verkade det vara så vi lade på motorhuven och bestämde oss för att gå runt i depån och se vad det var för bilar. I den klass vi tävlar var det tolv bilar anmälda men två hade avanmält sig så det var vi tio kvar. Startfältet var riktigt imponerande med ca 190 bilar, det var nog några år sedan det var så många! Vi kunde ganska snart konstatera att klasseger kunde vi glömma. Porsche 911 RS, Escort RS 1800, Helin från Tibro i A-Ascona brukar köra också ifrån oss, samt några Volvo 142. Men vi var tre Saab V4,. Det gav lite extra 70-tals känsla.

SS1. Trestena .  Start söder Stenum vid Kolsholmen och mål Stora Rödjan söder Skara. Vi konstaterade att det var ganska mycket rullgrus bitvis, eftersom Saaben är väldigt smal är det svårt att få bilen att passa i spåren.  En bit in på sträckan passerade vi ett grustag med en rad stora björkar väldigt nära vägen, men vi passerade utan problem till skillnad mot Johan Brorson i Saab 900 grupp E. Se den bifogade filmen som är tagen med deras ombordkamera.  Sedan var det en lång raka med chikan mitt på för att få ner farten, men det gick fort nog ändå. Nu började vi få problem med bromsarna som tappade effekt, de var överhettade. Chauffören var tvungen att pumpa två gånger för att få någon broms överhuvudtaget, går inte så bra att köra fort och bromsa sent då!  Men vi höll skapligt tempo ändå, se den andra bifogade filmen, där kommer en gul Saab farande. Nåväl vi kom i mål men tappade ca 20 sekunder. Det var föresten många som bröt på den sträckan, bland annat en i vår klass, nu var vi bara nio små …

SS2. Bränningsholm, en välkänd sträcka med start Näs mål Ölanda. Det var inget flyt alls på den sträckan, efter krånglet med bromsarna på förra sträckan kändes det osäkert. Vi tappade nog 10 sek till.

SS3. Sveaskog. Start Myggeberg mål Torpelund på Lugnåsberget. Dagens längsta sträcka. Nu kändes det bättre och vi laddade så mycket vi kunde. Vi gick i mål efter närmare en och en halv mil utan några större misstag, det var en rolig sträcka. Men som så ofta gick det lite för sakta, vi borde ha klarat att ta oss i mål 10 sek tidigare!  

SS4. Ringsåsen. Start Holmestad mål Kampaslätten. Nu kändes det riktigt bra och vi laddade så mycket som Saaben klarade. Men vad hjälpte det, när vi kom i hög fart mot ett vägbyte vinkel höger står det två vuxna och ett barn i vägkanten vid vägbytet. Chauffören har börjat förbereda för svängen och vrider bilen åt vänster för att på retursladden ta svängen. Men åskådarnas minst sagt farliga placering gör att fokus flyttas till dom istället med följd att vi i hög fart far på tvären över vägbytet och stannar alldeles framför avspärrningarna. Dikena är djupa och vägen smal så det tar en stund att komma tillbaks. Sedan skall det gasas med följd att vi kommer alldeles för fort i en vänsterkurva och är på väg att åka av med stor risk för rullning i dikeskanten, men piloten vrider snabbt om ratten och styr rakt ut i geografin, som tur är består den geografin av en rapsåker. Vi far med hög fart in i den höga rapsen men utan att släppa allt för mycket på gasen kommer vi upp en bit bort. Hela bilen är täckt av raps, vindrutan är full med rapsolja, torkarna arbetar för att få bort det värsta men sikten är obefintlig! Vi kommer fram till ett vägbyte, ”höger” hojtar kartisen, chauffören som knappt ser vägen i vanliga fall har nu ännu svårare att se genom den oljiga rutan. Men han ser en väg som viker av åt höger och svänger lydigt. Men inte var det där vi skulle svänga! Det var en väg för tidigt, vi backar ut från banderollerna och kommer så småningom i mål.  De äventyren kostade oss över en minut! Saaben som startade efter oss kom i kapp på slutet. Men dom hade också varit ut i rapsfältet!  - Vi följde era spår sa dom senare. Men vi hade inga problem i vägbytet så därför kom vi ikapp! Men det var bra att ni gjort väg åt oss i rapsen!

Ja det var Götenerundan det. Men det tycks vara en tävling som bara krånglar för oss. Första året hängde sig gasen sedan fastnade det något i bakhjulet. Andra året rasade slutväxeln. I år gick det som det gick. Men efteråt är det roligt i alla fall. Nu är det lugnt ett tag vet inte när det blir tävling igen. Äntligen har vi fått den spräckta toppen lagad, Svetsbolaget har fått till det, den är tryckprovad och tät! Nu skall det byggas ny motor med dubbelblåstoppar.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 01:21 Skribent: Ingrid Rosengren/Matts Eriksson/Janne Pettersson

Vi sponsrar Mariestads Motorsällskap, Grevby  folkracebanan. 

 

 

Rolf Rutgersson, Haggårdens entreprenad AB

Mariestads Lackcenter AB

Bilcentrum i Mariestad AB

Töreboda Blomkrukor

Persson och söner

Thorell Motor AB

STORT TACK!

Postadress:
Mariestads MS - Bilsport
Olle Gustavsson, Äskekärr Kyrkbacken 9
54295 Mariestad

Besöksadress:
Södra vägen 76 (ingång från baksidan)
54244 Mariestad

Kontakt:
Tel: 050112101
Fax: 050112101
E-post: This is a mailto link

Se all info