Hoppa till sidans innehåll

Klevabacken 22 augusti


DSC_0069

 

Klevabacken 22 augusti.

Förra året missade vi tävlingen i Klevabacken, det berodde på att växellådan gick sönder i Götenerundan och vi hann inte laga. Som om inte det skulle vara nog gick en topp sönder, nu har vi äntligen fått den trasiga toppen att fungera. Vi har byggt en ny motor igen, med dubbelblåstoppar, den känns riktigt bra.  Janne hade lovat ställa upp som funktionär tillsammans med Anders ”kassören” Johansson i rally-SM samma helg som Tidaholms tävling. Men med gemensamma krafter lyckades vi ordna fram en ersättare i form av Bengt Pettersson Tidaholm, i ett svagt ögonblick lovade han att ställa upp, skulle det bli ett löfte han kom att ångra eller? Det skulle snart visa sig!

Vi bestämde att träffas vid besiktningen. När jag kom med lastbilen och Saaben på flaket och svängde in vid anmälan stegade det fram en glad prick och undrade om det var med mig han skulle åka? Det var rätt chaufför, rätt kartläsare och rätt bil, det började bra. Vi körde till depån där vi hittade en plats högst upp på ”hyllan”. Vi ställde i ordning och körde ner till anmälan. Eftersom vi var anmälda till både Sprint och backcupen samt Klevabackens rallysprint blev det extra mycket papper och dubbel startavgift. Vi skulle köra åtta gånger i backen! Varannan gång Backupen och varannan gång Rallysprinten.

Så småningom tog vi en titt på banan, det var mycket väl prepparerat. Asfalt i en del svaga partier och lut på gruset. Backen kändes riktigt bra. På slutet var den svåra och alltid lika sönderkörda vinkeln mot mål ändrad, nu gick vägen rakt fram och svängde en bit bort åt höger i en ganska svår sväng, eller snarare två svängar tätt ihop. I yttern vid mål låg ett par rejäla stenbumlingar. På höger sida stod ett stort träd och ett busksnår, vilket vi kom att stifta närmare bekantskap med i ett senare skede! Men nog om detta, nu flyttar vi fram en bit i handlingen.

SS1.Backcupen. Nu skulle vi känna på backen, det visade sig vara riktigt halt på vissa partier eftersom det låg en hel del rullgrus på asfalten i kombination med lut! Tiden 1.25,0.

SS1. Rallysprinten. Nu räknade vi med att lösgruset skulle vara borta. Chauffören laddade så gott han kunde och kartläsaren höll i sig. Trots en våldsam bredsladd på folkracebanan gick vi i mål på 1.22,9. Det skulle senare visa sig vara dagens snabbaste i klassen.

SS2. Backcupen. Tiden 1.24,0.

 Vi hade det väldigt jäktigt att hinna mellan åken, startern släppte bilarna var tjugonde sekund. Vi startade som nr 8 i Backcuppen och som nr 42 i Rallysprinten.   Vi hann knappt parkera i depån och svalka oss innan det var dags att ge sig ut igen. Det var ca 3 km transport till starten vilket var skönt då hann vi pusta lite och låta motorn få lite kylande fartvind i lugnt tempo. Vidare till…

SS2. Rallysprinten. Nu gick det lite långsammare, 1.24,7.

SS3. Backcupen. Nu växte nog hornen ut lite för mycket. Piloten fick för sig att det skulle gå att hålla fullt på trean i första vänstersvängen efter starten. Det gjorde det inte, visserligen kom vi igenom kurvan så det gick i och för sig att hålla fullt men resultatet blev att vi drev ut ganska långt i lösgruset och tappade tid. 1.25,6.  1,6 sek långsammare än åk två.

SS3. Rallysprinten. Nu började det märkas att det var många bilar som kört, backen var bitvis väldigt gropig. Vi kom med god fart förbi speakertornet och varvade ur på trean på rakan mot den svåra och trånga högern mot mål. Det var två djupa hjulspår i kurvan, bara att följa med. När vi passerar mållinjen glider vi plötsligt iväg ut mot de stora stenarna men klarar oss med en hårsmån från att dra sidan i dessa, i stället får vi ett litet kast och far med hög fart mot trädet och busksnåret där det står en fotograf, innan vi brakar in i trädet lyckas chauffören få kontroll på ekipaget igen, vi far igenom buskaget och stryker trädet samtidigt som fotomannen kastar sig i skydd. Det kunde ha gått på tok! Men tiden blir åter 1.24,7. Tillbaks i depån kan vi konstatera att vi har fått med oss diverse grenar från busken!

SS4. Backcupen. När vi närmar oss depån efter tredje körningen ser vi att elfläkten till kylaren har stannat. Motorn börjar bli oroväckande varm. När vi kommer fram till vår depåplats står det en bil framför och blockerar vår infart, paniken kommer smygande, motorn börjar bli på gränsen till kokning och vi måste snabbt ta oss in i depån för att leta efter felet så vi kan fullfölja tävlingen. Vi har haft så mycket att stå i att vi inte har hunnit ta reda på hur vi ligger till i tävlingarna. Men av depåsnacket har vi förstått att vi ligger bra till. När vi äntligen är på plats vidtar stora felsökningen, vi konstaterar att elen är helt utslagen, motorn gick bara tack vare att generatorn laddade och gav ström till tändsystemet. Det visar sig att det har blivit en förskjutning i batteriets infästning så kabelskon har legat mot jord och orsakat en rejäl kortslutning, batteriet är tomt! Vi plockar batteriet från lastbilen och provar, men det händer inget i alla fall. Felsökningen fortsätter och tiden rusar. Plötsligt ropar Bengt glatt – Här är en trasig koppling! Det visar sig att den grova strömkabeln vid startmotorn har släppt, troligen på grund av den kraftiga värmen, kabelskon sitter kvar men kabeln har glidit ur. Vi lyckas få ihop det och se, motorn startar. Vi är genomblöta av svett och tråcklar in oss i bilen så fort vi bara kan. Vi kör kvickt till starten och glider in i kön någonstans runt startnummer 65, vi hann! Vi tar oss i mål på 1.25,3.

SS4. Rallysprinten. Det blir till att stressa vidare, vi kör in i depån och vänder, mot starten igen. Sista sträckan, nu är det fruktansvärt slagit i vissa kurvor och målböjen är på väg att ge upp helt. Men vi tar oss i mål och kör till depån. Tiden 1.24,8. Vi har inga tankar på pallplacering när vi går ner för att titta på resultaten. Börjar titta från slutet, var är vi? Inte sist, inte näst sist heller!  - Där säger Bengt och låter riktigt upprymd, längst upp, nr ett, vi är etta i klassen . Med 2,3 sek har vi tagit klassegern, underbart. Vi placerar oss på plats 26 i den totala listan för alla klasser, vi känner oss riktigt nöjda. Men hur gick det i Sprint och backcupen? Vi tittar i resultatlistan från den tävlingen och konstaterar att vi är femma, inte dåligt det heller.  

Uppdaterad: 08 JUN 2016 02:33 Skribent: Ingrid Rosengren/Matts Eriksson

Postadress:
Mariestads MS - Bilsport
Olle Gustavsson, Äskekärr Kyrkbacken 9
54295 Mariestad

Besöksadress:
Södra vägen 76 (ingång från baksidan)
54244 Mariestad

Kontakt:
Tel: 050112101
Fax: 050112101
E-post: This is a mailto link

Se all info