Hoppa till sidans innehåll

Historik


 

 


Här nedan hittar du lite av klubbens historik saxat ur Jubileumsskriften 1982 – 2007, MMS 25 år den 28/3 2007. Om du vill läsa hela skriften kan du hitta den under länken. Jubileumsskrift 25 år (pdf ca 7,5 Mb)

1982 den 28 mars bildades Mariestads Motor Sällskap genom ett namnbyte av Mariestads Kartingklubb, som gjort sitt inträde i Svenska Bilsportförbundet 1979.

1983 startades folkraceverksamhet med klubbens första KM i Timmersdalas Kalkbrott där klubben byggde en bana endast för denna tävling.

1984 på senhösten arrangerades första rallytävlingen OX-specialen.

1985 arrangerar MMS tillsammans med Mariestads Motorklubb en bilspeedway tävling på Grevby Speedwaybana.

1987 arrangeras första folkracetävlingen på Grevbybanan. 3 år efter första spadtaget. Det skulle dröja ytterligare 2 år innan banbesiktningen blev klar och första publiktävlingen kunde köras.

1989 Den första oktober körs den första publiktävlingen på Grevbybanan. OX-specialen har FM/DM status och samlar hela 145 startande.

1991 Genomfördes inte mindre än två publiktävlingar samt två !! klubbtävlingar i folkrace på Grevbybanan.

På rallysidan arrangerades en speciell C-förartävling (Jatechspecialen) förutom OX-specialen.

1992 Klubben fyller 10 år och firar genom att bl.a. OX-specialen blir Jubileumssvängen med Tibro MK, Götene MK samt Skövde MK som medarrangörer. Vidare arrangeras tre publiktävlingar på Grevbybanan.

Som grädde på moset arrangerades detta år "Fartfestivalen". Ett samarrangemang med ett stort antal föreningar i Mariestad där huvudnumret var den uppvisningskörning på en varvbana som klubben hade byggt nere på Hamngatan. Över 1600 mantimmar lade klubbmedlemmarna ner på detta banbygge. Över 20000 åskådare bevittnade det hela.

1993 Dragracingtävlingen Haggårdsdraget arrangeras på infarten till Mariestad. Publiktillströmningen var enorm med över 4000 personer. Kjell Lidmans rökridåer och Magnus Karlssons MC stunts höjde arrangemanget ytterligare.

1995 Haggårdsdraget anlitar Mariestads Blåsorkester och Magnus Karlsson slår världsrekord genom att släpas på en metallsläde i 256 km/h efter en motorcykel.

Nya bansträckningen på Grevbybanan står klar.

1997 Klubben firar 15 år med en mycket lyckad fest i Leksbergs Folkes Hus.

Klubbflagga i 4 färgstryck inköps. KM i folkrace avgörs i tre deltävlingar!

1998 Klubben står som värd för Västra Bilsportförbundets årsmöte i Hjo. Årsmötet leddes av Ulla Göthager.

1999 Klubben genomför en grundlig funktionärsutbildning i både rally och folkrace. I kursen ingår både hjärt-lung räddning och brandlära.

Grevbybanan får el installerat.

2000 Årets gäster har varit Putte Hansson från NTF, Kennet Felthusen om dragracing, Björn Persson om fartfestivalen, Lars-Erik Rydqvist om rally förr samt Francis Howard från bildmagasinet om fotografering.

Klubben arrangerar själva Haggårdsdraget.

Prisutdelningen för VCET-cupen hålls av MMS. Ett 80 tal anmälda med samtliga! pristagare mötte upp på Telegrafen.

2001Första specialsträckan i OX-specialen får strykas p.g.a. en olycka.

Hela 655 varv avverkas i den årliga go-cart körningen på Aspö Ring.

2002 Samtliga styrelseledamöter genom dom 20 åren i klubben, bjuds i till Björnes på middag. 25-talet antog inbjudan och fick vara med om en mycket trevlig kväll med många historier och glada minnen berättandes.

Haggårdsdraget 10-års jubilerar och går i graven ! Boxershorts underhåller och en åktur med Anders Erikssons dragracingbil lottas ut.

2003 OX-specialen blir åter RS-tävling, nu på asfalt.

Haggårdsdraget lagd i malpåse ! Klubben med och initierar Blackrace i Mariestad.

2004 Ny banbesiktning av Grevbybanan som innebar massa nya räcken och sandfållor. Detta innebar mycket arbete. Tur att vi hade egen lastmaskin !

Traditionen att utmana Fägre MK i brännboll på våravslutningen uppe på Grevbybanan inleds

Tillsammans med Fägre MK öppnas portarna för allmänheten till Grevbybanan med en ”prova på dag”. Infoblad skickas till samtliga högstadieelever och genom ICA-bladet.

På nationaldagen ställer klubben ut folkracebilar på Hassle IP

Klubben är med och bildar Mega Rally Cup

Lars-Erik Rydqvist introduserar klubben i bil-O genom att arrangera en klubbtävling

12 klubbmedlemmar går steg 2 kurs i rally för Claes Pettersson

2005 Öppet hus arrangeras på Grevbybanan. 372 varv (19,3 mil) avverkas genom ”prova på” att köra folkrace eller Co-driver i rallybil.

Bengt Thorsell tar hand om sitt eget vandringspris för alltid i OX-specialen.

Den 6 maj ordnades en VIP-dag som tack för hjälpen till dom utomstående personer som hjälpte till med banombyggnaden 2004

Nytt grepp med funktionärsdag på Grevby istället för den traditionella Gokart körningen. Ett 80-tal funktionärer fanns på plats.

Samarrangemang med alla stans motorklubbar i Centrum. Tomas Mogren ger ljud med sin dragracing bil.

För att ytterligare stärka organisationen kring ungdomsverksamheten bildas en ungdomskommitté.

2006 Även detta år hålls öppet hus för allmänheten på Grevbybanan.

En ny vatten bil införskaffats till Grevby. Och så har det även byggts en ny toalett som placerats i depån.

 

Uppdaterad: 28 NOV 2014 16:12 Skribent: Ingrid Rosengren

Vi sponsrar Mariestads Motorsällskap, Grevby  folkracebanan. 

 

 

Rolf Rutgersson, Haggårdens entreprenad AB

Mariestads Lackcenter AB

Bilcentrum i Mariestad AB

Töreboda Blomkrukor

Persson och söner

Thorell Motor AB

STORT TACK!

Postadress:
Mariestads MS - Bilsport
Olle Gustavsson, Äskekärr Kyrkbacken 9
54295 Mariestad

Besöksadress:
Södra vägen 76 (ingång från baksidan)
54244 Mariestad

Kontakt:
Tel: 050112101
Fax: 050112101
E-post: This is a mailto link

Se all info