Hoppa till sidans innehåll

Välkommen till F07 (06-08), 2020/21


Välkommen!

Vad kul att ni vill vara med i vårt härliga handbollslag. Här har vi samlat lite information till dig som ny i laget som kan vara bra att ha.
Är du flicka och född 2006-2008 så passar du in åldersmässigt i vårt lag.

 

Tränare och ledare

Ledare för laget är Mikael Cratz och han har hjälp av Evelina Cratz (F03) och Jonny Olsson Grundström.

Våra ledare är ideella och det är inte ovanligt att de lägger ner 15-20 timmar i veckan på sitt uppdrag, något som kan vara väldigt lätt ibland att glömma bort genom att ställa orimliga krav.

För att nå oss så kan ni kontakta:

Mikael 0767 – 66 90 80, eller This is a mailto link som går till alla ledare och tränare för detta lag.

 

Träning

Vi tränar tre gånger i veckan och sammanlagt 5 timmar varav ca 1 timme lättare fysträning.
Denna säsong är det måndagar kl.17:00-18:30, onsdagar kl.18:00-20:00 och lördagar kl.11:30-12:30.

 

Information

Aktuell information om vårt lag kan du hitta här på hemsidan. Vi skickar också ut information via mail löpande när du anger en mailadress till oss, och NAIS finns även på Facebook och Instagram. Vi har även en SMS-grupp som vi använder för kortare snabb information. På en träning kommer ni få en kontaktlapp som ni fyller i så att vi kan nå er med information. Vi använder oss mycket av email så kom ihåg att fylla i er mailadress. Där finns även en ruta att kryssa i om tillåtelse att använda bilder på era barn på hemsida och i sociala medier. Det är självklart valfritt att tillåta eller inte och bra för oss att veta då vi försöker vara så aktiva som möjligt. Likaså finns en kryssruta för det eller de nummer ni vill ha med i SMS-gruppen.

 

Matcher

Vi spelar seriespel i Mellansvenska handbollsförbundets serie F12 Svart där vi anmält ett lag denna säsong. Säsongen håller på mellan oktober och april och matcher ligger på helger (med några få undantag), men vi börjar träna i augusti. Dernna säsong blir det 19 matcher per lag vilket är väldigt mycket. Nya spelare slussar vi in i matchspel vilket innebär att man kanske inte får vara med och spela match till att börja med innan man kan grunderna.

Inför varje match, några dagar innan, skickar vi ut en kallelse som är viktig att svara på oavsett om man kan vara med eller inte. Där kan man också svara på om man behöver hjälp med skjuts. Skulle det råka vara för få som svarar, om man råkar glömma, kan det hända att vi blir tvungna att flytta en match vilket är onödigt på grund av glömska. Det kostar också en slant att flytta matcher.

 

Föräldrar

Som förälder är du en nyckelperson och precis som för handbollsspelaren finns det vissa regler för dig som förälder.

  • Spelare som är skadad eller sjuk ska inte träna eller spela match.
  • Hjälp ditt barn och se till att hon/han kommer i tid och är förberedd för träning eller match. Träningstiden är värdefull och ska utnyttjas på bästa sätt.
  • Lär ditt barn rätt hygien efter träning och match. Tala med ledarna om ditt barn tycker det är jobbigt att duscha tillsammans med andra barn (i de fall det är aktuellt).
  • Kommentera eller kritisera inte vad eget eller andras barn gör utan ge istället beröm och uppmuntran som stärker deras självförtroende. Uppmuntra försök hellre än resultat. Fråga gärna om ditt barn hade kul på matchen, inte bara om laget vann.
  • Vi är alla representanter för NAIS Handbollsförening. Därför är det inte acceptabelt att föräldrar klagar på domare eller motspelare. Var och en får tycka vad den vill, men aldrig kommentera det offentligt. Först och främst ska vi i alla lägen vara föredömen för våra barn och ungdomar.
  • Var som förälder en förebild för rent spel, även utanför plan.
  • Om föräldrar trots upprepade uppmaningar från ledare fortsätter att på olika sätt visa dåligt omdöme/uppförande kommer Styrelsen att kontakta vederbörande förälder för att förtydliga de riktlinjer/policys som gäller inom NAIS Handbollsförening.

 

Aktiviteter som föräldrar i F07 hjälper till med

Schema

Inför en ny säsong utser vi normalt en ansvarig förälder som gör upp ett schema och fördelar uppgifterna mellan de olika familjerna. Uppgifter det handlar om är att stå i kiosken under våra matcher, städning och att vara matchvärd. Om man ser att man fått någon dag som inte passar så tar man kontakt med en annan familj, inte ledare om det inte kör ihop sig totalt, och byter dag.

Kiosk

När vi har hemmamatcher så står två föräldrar i kiosken under matchen. Kiosken har öppet ett litet tag innan och efter matchen och normalt brukar vi stänga kiosken under den tid matchen pågår och öppna i pausen. Beroende på hur många matcher det är den dagen så skiljer det sig lite vad man säljer, om det är flera matcher så brukar det finnas korv och toast, men är det bara någon enstaka match så är det enbart fika och godis. Föräldrarna står den tiden som laget spelar, så när nästa lag börjar spela så kommer föräldrar från andra lag och tar över.

All vinst vid försäljning i kiosken går till klubben (för inköp av bollar, matchdressar, domaravgifter mm) och det är en ansvarig på klubben som ser till att det finns växelkassa och att det som ska säljas finns inköpt. Så som förälder behöver man bara dyka upp.

Städning

Ca 4 ggr per år hjälper laget till att städa i lokalerna. De rum som städas är Klubbrum, Ledarrum, Café och Bollrum (nere vid hallen). Städgrejor finns i rummet bakom köket. Lappar finns uppsatta i lokalen med information om vad som ska städas. Själva trapphuset, den lilla toaletten och handbollshallen äger kommunen så den delen är det kommunens personal som städar. 2 föräldrar brukar hjälpas åt under träningstid.

Matchvärd
Som ett led i arbetet med att stävja eventuellt fula ord (eller värre) från ledare och publik används så kallade matchvärdar. De välkomnar motståndarlag och växlar några ord med domarna samt lyssnar hur stämningen är på läktaren. Vi MÅSTE ha minst en på varje hemmamatch men vi har valt att ha två,

Skjutsa till matcher

Ofta när vi har bortamatcher brukar de flesta föräldrarna följa med, men är inget tvång.Vi tillåter naturligtvis att föräldrarna följer med och hejar. Det kan betyda att en del barn kan behöva någon att åka med ibland. Samåkning och eventuella skjutsar löser vi tillsammans. Man kan svara på matchkallelsen att man behöver skjuts. Då våra ungdomsledare är just ungdomar och inte har något körkort så hjälps vi åt med skjuts till dem också.

 

Hur funkar…

Cuper: Bestämmer vi tillsammans vilka vi ska åka på, har varit ca 2-3 cuper per säsong.

Försäljningsaktiviteter: Har vi ca 2-3 gånger per år för att få in pengar till föreningen där en del går till lagkassan. Under åren har vi t.ex. sålt kläder från NewBody, sålt kakor och deltagit i StädaSverige, men även arbetat som volontärer på Bråvallafestivalen.

Lagkassa: Den har vår kassör i klubben hand om. Lagkassan använder vi främst till cuper. Vi utser en ansvarig förälder i laget som tar emot betalningar för försäljningar och skickar vidare i en klumpsumma till kassören. Egna idéer när det gäller försäljning går oavkortat till lagkassan men ska inte ersätta föreningsförsäljningar.

Matchkläder: Får man låna av klubben och sedan har man hand om dem under säsongen och tvättar dem och tar med dem till matchen. När säsongen är slut samlar vi in matchkläderna igen.

Medlemsavgift: Betalas in vid säsongstart på hösten. För 2019/2020 är den 700 kr/spelare eller 1400 kr för familj. Tillkommer även en träningsavgift på 500 kr för hela säsongen. Som ny får man naturligtvis prova på ett antal gånger tills man känner att man vill fortsätta, utan att det kostar något.

Träningskläder: Träningskläder som T-shirt och träningsoverall med NAIS-tryck finns möjlighet att prova och köpa under en vecka under hösten. Andra tider, kontakta ledare.

Uppdaterad: 21 AUG 2018 11:46 Skribent: Mikael Kratz
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
NAIS Handbollsförening - Handboll
Lansengatan 9
60209 Norrköping

Kontakt:
Tel: 011311685
E-post: This is a mailto link

Se all info