Kartläsaren är viktig, liksom funktionärerna. Den förstnämnda lotsar föraren rätt och håller ordning på alla tider. Funktionärerna å sin sida ser till att alla tider noteras korrekt och att säkerheten följs så att ingen obehörig kommer in på sträckan. För publiken finns klara regler för var den ska befinna sig, så att ingen kommer till skada vid en eventuell avåkning.
Rally är en sportgren där de som en gång slutat ofta får återfall, och målet för de fl esta är en fyrhjulsdriven WRC-bil (World Rally Car) och en SM-medalj. WRC är smällande bilar som tack vare ett vridmoment på 600-650 newtonmeter når 100 km/h på 3,5 sekund – med grus under däcken! Fast det finns SM-klasser också för motorsvagare bilar, och många elitförare inleder säsongen med Bergslagsrallyt och den klassiska långsträckan ”Björnjägarns minne”. Det finns också en mängd mindre tävlingar med färre och kortare fartsträckor. Populära instegsklasser är Volvo Original och Grupp E. Där tillåts endast standardbilar, det som tillkommer är skyddsbur, tävlingsstolar och fyrpunktsbälten.
Källa: Svenska Bilsportförbundet.
|