Hoppa till sidans innehåll

Träningstips från våra medlemmar



Här presenterar vi våra medlemmars bästa träningstips!

Kan du beskriva ditt favoritpass(oavsett gren)?
Tanken är att man kan använda andres favoritpass som inspiration när man behöver ideer för ett pass och lite extra motivation för att dra på sig träningskläderna.

Det kan vara ett spesicifikt intervallpass, distans/långpass på ett fint ställe, landsvägscykel i snöstorm eller annat kul.

I slutet av din presentation kan du skicka  stafettpinnen vidare till nästa person om du vill och känner för det.
Tagga gärna personen på FB, gärna i gruppen Dalslands Löpare om hen finns med där.

Stafettpinnen rullar, och listan fylls med bra pass! 
Vem är nästa ut?

Om du vill dela med dig av ett pass, eller om du vill uppdatera/ändra det du redan har skrivit, tveka inte med att höra av dig på e-post This is a mailto link eller skicka ett pm på vår facebook sida.


 

Bill Guldbrandsson
 ts

 

Min favoritrunda är i sjöskogen, att ena stunden få va mitt inne i skogen och sedan få sikt ut över vänern under passet, helst sommar o varmt.
En favorit jag kör i kombination till löpningen är: 20 min roddmaskin följt av 10-20 ronder boxning på säck, 1 rond är 2 min med 45 sek vila mellan ronderna.


 

 

Lena Arwedahl

ts

 

Jag har med åldern börjat uppskatta den där snabba träningen som dels gör dig supertrött men också den där lågintervalla träningen som gör dig 'gott trött' och uthållig på sikt!

När jag är pigg o fräsch tycker jag det känns härligt att värma upp i lugnt tempo i ca 15-20 min långsamt jogg, stretchar lite lätt innan jag ökar farten lite grann ca 60-70 % i puls. Därefter kör jag intervall mellan antingen lyktstolpar eller träd (då räknar jag 30 sek antingen själv eller använder klockan). Repeterar 15-20 ggr 80-85 % av maxpuls och emellan lååångsam jogg i 20 sek. Superskönt o roligt o lite snabbpass-"varning" som är perfekt att göra den där dagen du känner dig lite slö o lat ... Istället blir du piggelin och väldigt GLAD efteråt för det är en rolig träning!!!

De dagar jag vill ut o köra lågintensivt är det i skogen där jag vandrar mestadels o joggar periodvis både uppför o nedför kortare sträckor. Totalt kan det då bli 1-2 mil men med ryggsäck, kaffe o go banan / bars därtill. Superskönt o välgörande för kropp o själ! 🙇‍♀️💖🌟

Nästa pass är att cykla o gärna hålla en jämn fart där backarna får stå för intervallen! Fördelarna är att det är så skonsamt men även att du tar dig en bra bit i naturen! Kroppens muskler får jobba men mer skonsamt = mindre slitage 👍 Skadade vaden i höstas o cyklingen o vandringen är det som funkat bäst efter det.

Det var lite från mig! Nyss opererat min axel o hoppas att snart vara på gång igen med ovanstående 😉🤗👍


 

 

Camilla Melin

ts

 

Det allra bästa träningspasset för mig är när jag springer ensam eller med min sambo någon slinga runt ok stugan typ milbanan. Och samtidigt känner de första solstrålarna på våren och fågelkvitter.Livskvalite på hög nivå 🤗

Gruppträning görs allra helst med något bra friskispass med bra musik.Antingen Skivstång eller Core


 

 

Alexander Sandström

ts

Foto: G.Gross

 

När det kommer till mina favoritpass, så är det två pass som jag tycker om lite extra:

1. Långpass en lite lätt småkyligt vinter-/höstmorgon där jag under ett par timmar får uppleva både trevlig natur och soluppgången. Passet springer jag gärna med trevligt sällskap, men ett ensampass skall inte underskattas.
2. Korta intervaller, gärna backintervaller där jag får slita och ta i sådär härligt så man blir riktigt trött i musklerna.


 

 

Nathalie Petterson

 ts

Träningspass OK Kroppefjäll .
Effektivt och jobbigt
Jag känner en viss hatkärlek till intervallträning.
Kanske mest för att det är väldigt ansträngande. Man känner nästan hur varenda cell i hela kroppen, bokstavligen, skriker efter ett tufft intervallpass. Men ack så effektivt. Inte bara hjärta och lungor som får sig en genomkörare, du tränar även din återhämtningsförmåga. Att snabbt (mellan intervallerna) kunna få ned pulsen och känna sig pigg och utvilad igen. Intervaller kan varieras i oändlighet. Korta, snabba, långa, längre, i backar eller på slätten. Möjligheterna är som sagt oändliga och du kan på t.ex. cirka 40 min få till ett mycket bra träningspass.
Visst, vem älskar inte de långa mys-passen i skogen, eller att bekvämlighetsjogga milen. Men ibland finns inte tiden, eller förutsättningarna till det.
Här kommer ett tips på ett intervallpass som jag kör ibland, och passet passar alla. Nybörjaren, som den erfarne löparen.
Har du möjlighet, ta med en kompis, för då brukar man alltid ta i lite extra.
Passet kan utföras på en förutbestämd sträcka eller som en ”runda”. Jag brukar ofta ta det som en runda och vända åter efter cirka halva passet, så brukar man komma tillbaka till startplatsen ganska exakt.
Passet kan även med fördel köras i en lång/brant backe, om man vill ha ytterligare effekt. Har du en pulsklocka eller liknande, tycker jag det underlättar att man kan ställa in tidsintervallerna, så att klockan piper när du skall springa/vila.
Uppvärmning: 10 min lätt jogg. Gärna med lite rörelse som t.ex. höga knä, bakåt sparkar och upphopp.
Intervall: 30 sek löpning i bra fart. Tänk sisådär 80% av max, då du helst skall kunna hålla samma fart på första som sista intervallen, (vilket jag aldrig lyckas med).
Vila 30 sek (lätt jogg/promenad). Upprepa 8 gånger. Mellanvila: 2 min med lätt jogg/rask promenad. Intervall: Som ovan. 30 sek löpning, 30 sek vila. Upprepa 8 gånger.
Nedvarvning: 10 min lätt jogg. Total tid: 38 min. Stretcha gärna vader och fram/baksida lår efteråt.
Lycka till!


 

 

Per-Erik Olsson

 ts

😉 Så här är mitt recept på ett smaskens pass.
Blanda lagom många trevliga träningskompisar med tre timmar på skogsstigar i Dalsland. 

Välj en ostressig höstdag, ta med fika o må bra.


 

 

Christina Kicki Halvorsen

 ts

 

Hej!

Här kommer några rader om mina favoritpass i de olika grenarna jag gillar:
Orientering:
Ett favoritpass kan vara att springa en utmanande och tekniskt svår bana i en fin skog eller ett fint fjäll.
Löpning:
Ett favoritpass är att få ge sig ut på en löprunda på fina stigar en solig, kall och rimfrostig vinterdag med löpargänget. Turen kan vara gamla milen, Peos runda eller varför inte Karolinerleden!
Skidor:
Sol och 5-10- minusgrader, nykörda skidspår och varm saft i termosen! Redo för en 4- milsrunda ( minst)!


 

Helle Manvik
ts

Ett utav mina favorit ensampass vinterstid är när jag kan springa ut i skogen i mörkret på hård, knarrande snö som gnistrande i skenet från pannlampan. 
Stjärnor, en vit måne och fullkommlig tystnad. 

Långpasset, som är viktigt i min träning, springer jag helst med goa vänner på stig i bekvämt tempo.

En utav mina intervallfavoriter är en hemsnickrad stege:
(vila i parantes) 1 min(1min),2 min(2min),3 min(3min),4min(3min),3min(3min),2min(2min),1min(1min)

Jag brukar ha 4 minutersintervallen 10 sek snabbare än miltempo, 3 minuters intervall 20 sek snabbare än miltempo osv. 


 

 
 
 
Uppdaterad: 13 DEC 2018 18:09 Skribent: Helle Manvik
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
OK Kroppefjäll
OK-Stugan
46450 Dals Rostock

Besöksadress:
OK-Stugan
46450 Dals Rostock

Kontakt:
Tel: 0530-20480
E-post: This is a mailto link

Se all info


VÅRA SPONSORER:


 

ts

MELLERUD

Köpmantorget 3

464 31 Mellerud

 

logga