Hoppa till sidans innehåll

Tips


Tips till dig som vill börja cykla.

  • Drick alltid vatten innan cykelpasset börjar. Ta med en plastflaska in och sätt den i flaskhållaren på cykelramen så att du kan dricka även under träningen. Ta även med en handduk.
  • Gympaskor går bra, men de får inte vara alltför mjuka, då riskerar foten att ”somna”. En sko med lite hårdare sula, typ tennissko, är att föredra.
  • Vadderade cykelbyxor är sköna, liksom dubbla tajts. Men viktigast är att kläderna sitter åt skönt på kroppen och inte fladdrar för mycket. Kortbyxor och t-tröja duger utmärkt.
  • Ställ in styret så att det är högre än sadeln.
  • Låt spännremmen på trampan ”sticka ut”, då är det lättare att själv reglera åtdragningen av foten under passets gång.
  • Trampa inte fortare än du klarar av. När ändan börjar ”studsa” på sadeln så cyklar du för fort eller på alltför lågt motstånd.
  • Slappna av i axlar och armar så sparar du dessa från onödiga spänningar. 
  • För att orka spänna magen när du står upp och trampar bör du komplettera spinningen med lite styrketräning för mage och rygg. Antingen på gymet eller i hemmet.
Uppdaterad: 20 APR 2013 22:42 Skribent: Martin Larsson

 ÖIF:s huvudsponsorer:

 

Huvudsponsorer

Postadress:
Ödeborgs IF
Ödeborgs IF, Åke Anjous väg
45840 Ödeborg

Kontakt:
Tel: 0705241253, 0704656699
E-post: This is a mailto link...

Se all info