Hoppa till sidans innehåll

Vaapils sommarprogram


För att inte tappa flåset och styrkan under de tre semesterveckorna finns här lite tips från coachen. Enjoy!

 

På förfrågan vad som är lämpligt att löpa på egen hand eller tillsammans med kamrater så ska ni få några förslag. Kom ihåg att all löpning gör ni för eran o framför allt för lagets skull. Ju bättre vi orkar att röra oss i det offensiva spelet o ju mer vi orkar springa i det defensiva spelet destu bättre blir laget. Det e förbannat kul och orka spela den fotbollen som vi vill spela. Och det är bara ni själva som kan se till så att vi har dom bästa förutsättningarna att göra det, genom att komma tillbax efter sommarvilan i bra konditionsmässig status!

Minst 1 gång, helst 2, gärna fler, per vecka ska ni ta ut er ordentligt.

förslag 1
(gjordes i vintras, maxlöpningar som görs med fördel runt en halv plan)
uppvärmning 15min

Starta vid mittplan längs långlinjen. Spring till halva planhalvan och tillbaka till mitten. vila 30sek. Spring hela planhalvan o tillbaka, vila 30sek. Spring runt hörnstolpen till mitten av målet o tillbaka. vila 30sek. Spring runt hörnstolpen till nästa hörnstolpe o tillbaka, vila 30sek. Spring runt båda hörnstolparna o till mitten av planhalvan o tillbaka. vila 30sek. spring ett halvt varv runt planen o tillbaka. Längre vila 3-4min. Upprepa sedan samma sak men börja med den långa löpningen o ta den kortaste sist. Totalt 12 löpningar där dom 2 längsta är en halv plan o tillbaka. Peace of cake :)

förslag 2
(gjordes på zinken bla i vintras, omtyckt härlig övning)
uppvärmning 15min
jobba sedan i 15sekunders intervaller där ni jobbar max i 15 sekunder och sen vilar i 15sekunder.

Hopp över boll eller dylik i 15sek, undvik mellanhopp, spännsta tillbax direkt. vila 15 sek. Upprepa hoppen 4ggr.

Löpning maxfart 15sek, vila 15sek. Upprepa 4ggr.

"högt upp långt bak"-övningen som vi körde i vintras i 15sek, vila i 15sk. upprepa 4ggr. Vet ni inte vilken jag menar kör vanliga upphopp istället.

Löpning maxfart 15sek, vila 15sek, upprepa 4ggr

armhävningar 15sek, vila 15sk, upprepa 4ggr

Löpning maxfart 15sek, vila 15sek, upprepa 4ggr.

Bra träning som e klart på 12min o med uppvärmning mindre än en halvtimme. Kan det bli bättre??

Givetvis får ni köra precis den konditionsträning som ni finner mest lämplig för er. Men kom ihåg att långlöpning är bra för grundkonditionen och att förbränna fett medans intervaller med mkt start och stopp är bättre för fotbollslungorna.

Jobba med att så snabbt som möjligt komma upp i maxfart vid alla vändningar eller starter.

 

GLAD SOMMAR :)

 

vaapil

Uppdaterad: 08 MAR 2012 21:50 Skribent: ÖIS Redaktionen

Postadress:
Ölmstad IS
Michael Eskilsson, Broddstorp
56393 Gränna

Besöksadress:
ÖIS-Gården Korparp Ekhagen 2
56393 Gränna

Kontakt:
Tel: 03652363
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

 

 

 

 

 

Tack vare projektstöd från EU har vi kunnat
genomföra bygget av vårat nya Elljusspår.