Hoppa till sidans innehåll

Varför behövs återhämtning efter träning?


Kroppen har som störst förmåga att ta upp näring direkt efter träning/tävling. Största delen av näringsintaget går direkt till musklerna. Låter man bli återhämtning efter träning så kommer kroppen att bryta ner muskler (protein) för att få tillgång till kolhydrater. En kombination av kolhydrater och protein är det optimala för att återställa muskelvävnaden efter träning.

 

Varför behövs kolhydraterna vid återhämtning?

 - Kolhydraterna behövs för att höja blodsockret som sjunkit under träningen. När blodsockret stiger, stiger också insulinnivåerna i blodet. Vid närvaro av insulin startar kroppen inlagring av glykogen (kolhydrater) i musklerna. 

- Under träningen frigörs kolhydrater (glykogen) från musklerna dels för att hålla blodsockret på en så jämn nivå som möjligt men även för att utgöra energi så att kroppen kan röra sig. Detta gör att det blir låga nivåer av glykogen i musklerna och det måste ersättas.

 

Varför behövs protein vid återhämtning? 
- Låter man bli återhämtning efter träning så kommer kroppen att bryta ner muskler för att få tillgång till kolhydrater. Tillför man proteiner direkt efter träning så behöver inte kroppen förbruka muskelprotein. Det tillförda proteinet hjälper de till att höja insulinnivåerna ytterligare så att inlagringen av glykogen blir ännu mer effektiv jämfört med om man bara intar kolhydrater. 


Behövs inte fett vid återhämtning? 
- Nej. När man tränar frisätts fett som under och efter träning cirkulerar i blodbanan därför behövs inget extra intag av fett för återhämtning. Det fett vi behöver får vi i oss när vi äter mat. 


Hur snart efter träning ska återhämtningen ske? 
- Direkt efter träning/tävling, så fort som möjligt, helst inom 30 minuter. Man har förhöjda mängder enzymer (som lagrar glykogen) och transportproteiner (som tar upp kolhydrater från blodet) i musklerna efter träning. Nivån av enzym och transportprotein avklingar och ca 90 minuter efter träningen är de tillbaka på normalnivå igen. 


Är återhämtning onödiga kalorier om jag vill gå ner i vikt? 
- Nej. Vill man gå ner i vikt så är det oftast fett man vill bli av med. Muskelcellerna är stora energiförbrukare och använder både fett och kolhydrater som energikälla. Struntar man i återhämtningen så kommer man att förbruka muskelproteinet till att göra kolhydrater och man får istället mindre muskler. Mindre mängd muskler = mindre fettförbränning! Återhämtning är viktigt om man vill hålla en hög fettförbränning. 

Jag vill inte ha stora muskler, ska jag låta bli återhämtning då? 
- Nej. Man bryter ner sina muskler om man inte återhämtar sig. Vi behöver muskler för att kunna utföra vår träning och vill man inte få stora muskler så behöver man inte köra med maximal belastning när man tränar, för det är maximal belastning som ger muskeltillväxt. Sedan ska man komma ihåg att det är inte så lätt att få stora muskler, även om man vill ha dom, det kräver mycket tung träning och strikt kosthållning!

Uppdaterad: 22 FEB 2013 18:41

Postadress:
Örnarna IF - Fotboll
Al-Djaber, Elinsborgsbacken 10
16364 Spånga

Kontakt:
Tel: 0739994344
E-post: This is a mailto link

Se all info