Hemsidor i Idrottonline stängs ner 2022-12-31. Läs mer
Hoppa till sidans innehåll

Fakta om trampolin


Trampolin är en gren inom gymnastiken, där man använder sig av en stor studsmatta 3x5 meter för att utföra avancerade volter och skruvar.

Trampolinsporten består av tre olika grenar; individuell trampolin, synkron trampolin och DMT (dubbel-mini-trampolin). I alla tre grenar gäller det för gymnasten att utföra så stilrena, höga, kontrollerade och svåra övningar som möjligt. Detta ställer höga krav på styra, smidighet och koordination. Det snurrar ordentligt när de bästa gymnasterna utför dubbel- och trippelvolter på 7-8 meters höjd över golvet.

Reglerna på tävling är utformade på så vis att gymnasten ska hoppa på en trampolin och på den utföra tio stycken övningar (trick) i följd, och göra en serie. Övningarna ska alla vara olika, så man får alltså inte göra samma övning två gånger i en serie.

På tävling gör man två olika serier. En obligatorisk och en valfri. I den obligatoriska serien ska ett antal kravövningar ingå, dessa är olika i olika tävlingsklasser, i vissa fall är även hela serien bestämd. I den valfri serien gör man de övningar som man själv vill.

 

Individuell trampolin

En tävling består av tre serier, en obligatorisk och en valfri i försöksomgången och en valfri i finalomgången. Varje serie består av 10 olika övningar (hopp) som måste utföras efter varandra.

 

Synkron trampolin

I synkron utför två gymnaster exakt sammma övningar på varsin trampolin så samstämmigt som möjligt. Trampolinerna står ca två meter isär, under seriens gång är det svårt för en gymnast att se vad partnern gör. Istället sänker respektive höjer de sin hopphöjd beroende på vad de hör.

 

DMT

Gymnasten springer fram till redskapet, utför två övningar - en övning upp eller på redskapet, en övning av redskapet - och landar i mattan. DMT skiljer sig en hel del från trampolin, bland annat ställs högre krav på snabbhet och explosivitet, men volt- och skruvteknikerna är i stort sett identiska.

Uppdaterad: 14 SEP 2014 14:22 Skribent: Jeanette Vinberg

IMG_6411_resized

 

Tips inför din träning!

 

Det är viktigt att du kommer till din träning med energi. Ät därför mellanmål innan din träning. Vill du köpa mellis i kiosken, tänk på att du ätit upp innan din träning börjar. Ha gärna med dig en vattenflaska.

 

För att vi snabbt ska komma igång med träningen och för att visa hänsyn och respekt till dina gruppkamrater måste du komma i tid och vara aktiv i ordningställandet av hallen. Alla hjälps åt att plocka fram och ställa tillbaka trampoliner och mattor. Föräldrar som är i hallen får gärna hjälpa till så går det fortare.

 

För att hoppa högt behövs styrka. Gör gärna styrke- och smidighetsövningar under tiden du väntar på din tur att hoppa, t. ex. rygglyft, situps, knäböj. Fråga din tränare hur du ska göra. Tänk på att inte störa in kamrat på trampolinen.

 

Skulle du bli sjuk eller få förhinder, meddela din tränare. Kontaktuppgifter hittar du här.

 

/Tränarna

Postadress:
Österåkers TF - Gymnastik
Hans von Stedingk, Gröndalsslingan 11
18463 Åkersberga

Kontakt:
Tel: +46705127926
E-post: info@osterakertrampo...

Se all info