Hoppa till sidans innehåll

Övningar barn/ungdom inriktade mot styrketräning


Alla övningar passar inte till alla åldersgrupper och en del övningar kräver vissa förkunskaper eller passning av tränare.

 

Kullerbyttor framåt:

  • ”Vanlig” kullerbytta
  • Lång kullerbytta
  • Grenkullerbytta, d v s avsluta med delade ben
  • Kullerbytta, uppgång med raka ben (kan behövas en hand i ”rumpan” för att komma upp, kompis eller tränares)
  • Stödkullerbytta, d v s ett kort handstående i pik innan rullen kommer
  • Kullerbytta som nerrullning från handstående (Raka armar vid nerrullning)

Kullerbyttor bakåt:

  • ”Vanlig” kullebytta
  • Kullerbytta till spannung (bro)
  • Kullerbytta med press upp till stående
  • Kullerbytta med press upp till handstående

Huvudstående:

  • Sparka upp till huvudstående
  • Bryt upp till huvudstående med samlade ben
  • Bryt upp till huvudstående med delade ben (benen ska samlas vid slutet)
  • Huvudstående (valfri uppgång) gå sakta ner i pik och sedan upp igen (pikeringen kan upprepas så många gånger som gymnasten orkar)

Stödjeövningar:

  • Fölspark
  • Luta och haka fast en bänk mot ribbstolen (mer lutning gör det svårare för gymnasten), gymnasten lägger sig på magen på bänken med huvudet neråt och händerna i golvet, sjunker ner i axlarna och trycker ifrån, upprepas x antal gånger
  • Som ovan men gymnasten böjer i armbågsleden för att sedan pressa sig upp igen
  • Gymnasten står i bro och kompis lyfter i benen, sakta, upp till handstående och sänker sedan igen
  • Som ovan men stanna halvvägs upp, släpp först ena benet (gymnasten ska hålla sin spända bro), byt sedan ben
  • Gymnasten står i bro med särade ben och händerna vid en landningsmatta, kompisen lyfter i låren (står mellan benen) gymnasten trycker ifrån med axlarna och ”hoppar” med händerna upp på landningsmattan, upp och ner från mattan efter ork
  • Gymnasten står i bro och hoppar framåt genom att trycka med axlar/armar och ryggmuskler 

Ringar: 

  • Gymnasten häver sig upp i ringarna grupperat, pikerar och roterar bakåt  tills rumpan passerar armarna, roterar framåt, grupperar och återgår till utgångsläge på golvet

Bom:

  • Hoppa över och tillbaka med stöd av bomsadel, höjden på bommen anpassas efter gymnasterna
  • Bommen sänks så att när gymnasten hänger under den med hälarna vilande på en bänk är axlarna något lägre än bänken (dock utan att röra vid golvet) – roddardrag, d v s skulderbladen pressas ihop

Löpexplosivitet/anloppsträning:

  • T ex Hjula, Kullerbytta – spring sedan det snabbaste du kan till slutet av mattan (Mattövningarna innan springandet kan med fördel varieras)
  • Idioten – Lägg ut ärtpåsar eller dylikt på golvet på en rad med ökande avstånd – spring till första och tillbaka sedan till andra och tillbaka, o s v
  • Jongleringsjal kastas upp i luften, gymnasten springer sedan så fort och så långt denne kan innan sjalen landar – kan användas som lek/tävlingsmoment
  • Lägg rockringar på golvet först tätt och sedan med ökande avstånd - i sista ringen ska gymnasten landa jämfota

Korbettslag:

  • Handstående på pallplint (görs med ledare som passar och ev. hjälper gymnasten upp med ett lätt tryck i bröstet) – korbettslag till stående
  • Handstående med ryggen mot t ex mjukplint, gymnasten svankar lätt över mot plinten och gör sedan ett korbettslag

Fotled/Balans:

  • Stå på ett ben, andra benet sträcks framåt (inte så högt) – 10 rotationer utåt i fotleden och 10 inåt – för att öka svårighetsgrad kan gymnasten också stå på tå
  • Gå på röda långmattan  på fötternas utsida, insida, hälar och tår 

Handleder:

  • Gymnasten står på alla händer och knän med axlarna rakt över händerna, ”häv upp” från handflata till fingertoppar – Inte använda ryggmusklerna som hjälp!

Gummibandsövningar:

(Finns i skåpet)

  • Lårens baksida (Viktigt för att skydda korsbanden!) – Fäst gummibandet i en ribbstol, gymnasten ligger på mage med gummibandet om hälen, knäböjningar – Avståndet från ribbstolen till hälen avgör motståndet
  • Bröstmuskler – Fäst gummibandet i en ribbstol, ju högre upp desto större motstånd – Stå vänd mot ribbstolen och dra med raka utsträckta armar nedåt
  • Bröstmuskler/Biceps – Gummibandet bakom ryggen, runt höften med en ögla på varsin sida – Dra framåt med böjda armar
  • Ryggmuskler/Triceps – Som ovan men gummibandet ligger över magen/höften – Dra bakåt med böjda armar
  • Axlar/Deltamuskler – Sätt en fot i ena öglan, dra uppåt med sträckta armar framför kroppen
  • Biceps – Sätt en fot i ena öglan, dra uppåt genom att böja armen (en i taget) – Viktigt att isolera muskeln genom att hålla armbågen stilla tätt mot kroppen

Magmuskler: 

  • Vanliga sit ups – Alltid med böjda ben för att inte engagera höftböjarmusklerna (Raka samt sneda)
  • Häng med raka armar i ribbstol (ryggen mot) – Uppdrag med böjda ben – Uppdrag med raka ben – Uppdrag genom att trycka ifrån med övre magmuskler/skjuta från med bröstryggens muskler
  • Ligg på rygg med samlade ben och hälarna en bit ovanför golvet – Lyft upp och sedan åter – Lyft upp och försök sätta tårna i golvet bakom huvudet med raka ben eller böjda om det inte går – Upprepa så många gånger som möjligt
  • Ligg på rygg med hälarna en bit ovanför golvet – Börja med särade ben, sedan ihop, saxa benen och sedan ut igen – Upprepa så många gånger som möjligt
Uppdaterad: 04 DEC 2009 11:15 Skribent: Maria Hjern

Hitta Östra Torp GF på: 

facebook-logo2

 

Våra föreningskläder köper vi hos:

 

primaSalto


Stozzi logga

 

kaj10

 

Stadium

Stöd din förening:

Ni har väl inte glömt att registrera ert Stadium Card på er förening?

Via länken www.stadium.se/teamsales loggar ni enkelt in och väljer oss. På detta sätt sponsrar ni vår förening med 3% i bonus varje gång ni handlar på Stadium.

 

SPONSORER TUMBLINGGOLV:

Bil-larsson

 

coop smygehamn

 

logoelservice

 

logo_fargfast_vit_bakgrund

 

Logo original - Hiss i skåne

 

Holmgrens bygg

 

Imtech Trelleborg

 

Matoppet.beddingestrand

 

Metso_Logo_CMYK (1)

 

Mogvall

 

PBLogo

 

Svenssonoson_annons 115x87

 

Södersnickaren

tta_logga

 

TH_cmyk

 

Vattentornet-page-001

 

vasterbro

 

WoodyPro_CMYK_LOGGA

 

Ett stort TACK för ert stöd, utan er hade

det inte varit möjligt att genomföra vår dröm!

Postadress:
Östra Torp GF - Gymnastik
Maria Hjern, Solstigen 6
23178 Smygehamn

Besöksadress:
Torpalängan, Skolvägen 7
23179 Smygehamn

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link...

Se all info