Hoppa till sidans innehåll

04 FEB 2010 11:16
Läs Mickes intryck och minnen från MarciaLonga-resan
  • Skapad: 04 FEB 2010 11:16

Nu är Oxvretens Italienresa avklarad och jag tror att alla som var med är mycket nöjda med resan.
Flygresan gick enligt planerna, vi var ca 1/2 timme försenade pga snöovädret här hemma. Hyrbilarna gick fort att hämta ut så vi var ganska snart på väg mot Moena, en resa som tog drygt 3 timmar. Jag och Hans Persson-Kangas var chaufförer. Alla i min "buss" satt och väntade på att snön skulle komma men den kom aldrig! Det var inte speciellt mycket snö i Moena som jag hade lovat, den sajt jag hade kollat på nätet sa att snödjupet var 140cm och ett mail från hotellet sa att det fanns snö så det räcker! Men där fick jag fel och det fick jag höra ett antal gånger. Nu var det trots lite snö ingen fara eftersom det var konstsnö på större delen av banan.
Efter 12 timmar på resande fot var vi framme på hotellet. Ett riktigt fint hotell med bl.a. bubbelbad, bastu och ångbastu.

På fredagen åkte nästan hela gänget till Lavazé som ligger på ca 1800m och åkte skidor. Johan och Lars var kvar och åkte skidor i Moena.

På lördagen var det dags att hämta nummerlappar och valla skidor vilket tog nästan hela dagen, i alla fall för Johan som var snäll och hjälpte flera att fixa både fäste och glid.

Så kom då äntligen tävlingsdagen: Marcialonga! Ca 5 minus och mulet väder vilket var bra förutsättningar för en jämn temperatur och ganska lättvallat för fästet. Jag började dagen med att laga gröt till alla eftersom hotellets frukost kanske inte var den bästa förberedelsen för ett långt lopp. Totalt var vi 20 personer som åkte för Oxvreten och alla kom i mål vilket bara det är en otroligt bra prestation och ett bevis på att alla var vältränade. För min del så hade jag haft problem med "gubbvad" så jag bestämde mig för att köra så länge det gick. Taktiken var att staka hela loppet, vilket jag gjorde förutom i de brantaste backarna där jag gick och saxade. Vaden höll och tiden blev också jättebra! På kvällen hade vi lite fest och prat om loppet och jag fick en fin flisjacka av alla som var nöjda med mig som reseledare, jättekul!!

På måndagen hade vi bestämt att hyra slalomutrustning för att åka Sella Ronda. Inte ett moln på himlen, kan det bli bättre? Det var dock kallt men jag tror ingen frös speciellt mycket. Det hela började inte så bra för min del, mina skidor blev kvar på torget i Moena efter diverse missförstånd. Som tur var stod sportaffärens nummer på skidpåsarna så Bengt ringde till affären och förklarade vad som hänt och skidor och pjäxor stod kvar på torget!! Jag hyrde nya och kunde vara med och åka slalom. Det var en fantastisk dag som jag inte glömmer i första taget! På kvällen packade jag allt och gick och la mig tidigt.

Tisdag morgon: upp halv fyra för att åka iväg till flygplatsen. Vi kom fram enligt planerna och så var denna resa slut.
Jag har också fått lära känna nya Oxvretare och haft otroligt roligt. TACK alla för en trevlig resa!

Syns i Norberg nästa år

15521 Nykvarn

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link