I ansvaret för domartornet ingår:
- Att utse en tidtagaransvarig
- Fixa bemanning till domartornet under tävlingen
- Ha kontakt med tävlingsledare och dataansvarig så att allt blir inkopplat och fungerar.
- Se till att all utrustning är på plats och sätts tillbaka i kassaskåpet efter tävlingarnas slut.
TÄNK PÅ ATT…
Bemanning.
Det behövs minst två personer (i sånt fall lugna och rutinerade) förutom domaren i domartornet. Optimalt är att ha tre stycken, en som skriver hoppningsprotokoll, en som sköter tidtagningsdatorn och en som sköter resultat och musikdatorn. Två av dessa ska även ta manuell tid.
Utrustning.
Kontrollera tillsammans med tidtagaransvarig inför tävling att all utrustning fungerar. Glöm ej tidtagaruren, se så de fungerar och har batteri.
Tidtagningspersonal.
Sådan måste bokas upp i så god tid som möjligt.
Tidtagning på tävlingsplatsen.
Utrustningen måste kontrolleras dagen innan tävling, detta kan göras tillsammans med tidtagningsansvarig.
Förutom själva tidtagningsutrustningen ska kontroll ske av:
Startljudet
Musiken från datorn
Ärevarvsmusiken
Förstärkaren
Mikrofonen
Flytta tidtagningen mellan inne/utetävlingsplatserna.
All utrustning som tillhör tidtagningen och musik/speakeranläggningen ska flyttas. Den ska låsas in tillsammans med resterande datorutrustning mellan tävlingarna. Kolla med anläggningskommitte att ljud är omkopplat mellan inne- och utedomartorn.