Hoppa till sidans innehåll

Glowdriver


Många modeller är konstruerade för att motorn skall installeras inverterad. En nackdel med en sådan installation är att jordens gravitation ser till att överflödigt bränsle i motorn samlas i glödstiftet och gör att det släcks. Det innebär att det är svårt att få en låg och stabil tomgång på en inverterad glödstiftsmotor. Tyngdkraften kan vi inte göra mycket åt, men med hjälp av en ombordglöd kan vi hjälpa stiftet att behålla glöden även om det skvätter lite extra bränsle på det.

Glowdriver1

Marknadens bästa ombordglöd säljs av Just Engines i england (www.justengines.co.uk).

Endast en nickel metallhydrid cell på 1,2 volt krävs för glödströmmen. En sub-c cell på minst 2000 mAh fungerar fint. Du hittar lämpliga glödströmsackar med lödtungor hos Kjell & Company.

 

Glowdriver2

Så här kopplas glowdrivern in.

Glowdrivern ansluts till mottagarens trottelkanal och trottelservot ansluts till glowdrivern.

Pluspolen på glödströmsacken ansluts till godset på motorn och minuspolen ansluts till glowdrivern.

Glödstiftet ansluts till glowdrivern.

På bilden har en T-kontakt installerats mellan ack och glowdriver för att enkelt kunna ladda acken. Kabeln mellan pluspolen på acken och kontakten är endast till för laddningen. 

 

Glowdriver3

Löd fast en kabelsko på kabeln från glödströmsackens pluspol som skall fästas på motorn, och utnyttja en av skruvarna som håller fast motorn för att få bra kontakt med godset i motorn.

Använd kablar med minst 1,5 kvadratmillimeters area på ledaren för att undvika spänningsfall i kablagen. 

 

Glowdriver4 När glowdrivern levereras sitter en krokodilklämma på kabeln som skall anslutas till glödstiftet. Här har originalklämman ersatts av en "tändhatt" från en fjärrglödsats från KB.

 

Glowdriver5

För att underlätta laddningsbestyren är det en god ide att installera en kontakt mellan glödströmsackens minuspol och glowdrivern. Till kontakten dras också en kabel från batteriets pluspol (den har ingen funktion för glowdrivern utan är bara till för laddningen). 

Använd kontakter som klarar hög ström  och har låg resistans. Eftersom energin till stiftet levereras av en enda cell vill vi inte ha onödiga förluster på vägen.

 

Glowdriver6

Med hjälp av en bit plywood kan vi göra ett "paneluttag" för att fästa ladduttaget i modellen.

Fräs ut ett hål som passar kontakten och fäst på baksidan med epoxy och microballonger.

 

Glowdriver7 Paneluttaget monterat i en modell. Inga lösa kablar och kontakter som far omkring och riskerar att orsaka problem.

 

Glowdriver8 Glödströmsacken är den del i installationen som har en betydande vikt, så ha modellens tyngdpunkt i åtanke när de väljer plats för den. Modellen på bilden behövde vikt i nosen för att få tyngdpunkten rätt, så acken fick bo i en plywoodlåda på motorspantet. 

 

Glowdriver10

Glowdrivern är inte beroende av rotationsriktningen på trottelservot, dvs om fullgas motsvaras av lång eller kort puls, den anpassar sig automatiskt

Gör så här för att ställa in den:

  • Slå på sändaren och ställ trottelspaken i tomgångsläge
  • Håll in den lilla switchen på glowdrivern
  • Slå på strömmen i modellen
  • Vänta tills lysdioden blinkar
  • För trottelspaken på sändaren till fullgas läge
  • Släpp switchen på glowdrivern 

 

Glowdriver9

Måtten på enheten är endast ca 35x18 mm, så placeringen är i allmänhet inget problem. Glowdrivern på bilden har limmats med silikonlim på kroppssidan. 

Se till att inte den lilla switchen på enheten av misstag kan påverkas av lösa kontakter eller annan dåligt fastsatt utrustning i modellen.

 

 Glowdriver11

Placera lysdioden så att den syns tydligt utifrån. Om modellen har en genomskinlig huv är cockpit en perfekt plats. Piloten på bilden har ett extra instrument att hålla reda på, lampan som visar när glowdrivern jobbar.

När dioden lyser matas ström till stiftet (från ca 1/3 gaspådrag ner till tomgång).

När vi går under tomgång (throttle cut) blinkar dioden och strömmatningen till stiftet upphör.

Uppdaterad: 18 MAJ 2019 13:01 Skribent: Lars Eriksson
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
RFK Viggen - Flygsport
Anders Jonsson, Varggropvägen 27
78197 Borlänge

Kontakt:
Tel: 0705662805
E-post: This is a mailto link

Se all info