Hoppa till sidans innehåll

Trottel linkage


På 4-takts motorer hamnar förgasaren ofta väldigt nära motorspantet. Eftersom trottelarmen på förgasaren rör sig i sidled när den vrids, är det svårt att få till ett lättgående och glappfritt linkage för trotteln. Ett kärvande linkage innebär inte bara en belastning på trottelservot, det innebär också ett slitage på skruven i förgasarhuset som styr trotteltrummans läge i sidled, så med tiden orsakar det ett glapp som gör tomgången instabil.

Här kommer ett förslag på hur problemet kan lösas.

 

Trottelarm7 Det här vill vi åstadkomma. En extra arm har monterats på motorbocken och förmedlar servorörelsen till trottelarmen via kullinkar.

 

Trottelarm0

Det här materialet behöver vi.

En kasserad motorbock eller en annan bit formstabil plast.

En M3 skruv som har en ogängad del på minst 12 mm närmast huivudet.

En M3 mutter.

En stoppring på 3 mm.

3 st kullinkar.

En gängad stång M2 eller UNC 2-56.

Allt kan köpas hos KB:s RC Hobby.

 

Trottelarm1 Tillverka en arm av motorbocken. Låt den vara minst 6 mm tjock i änden som skall lagras på M3 skruven. Gärna mer.

 

Trottelarm2 Borra ett 3 mm hål i armen och kapa M3 skruven så att arm och stoppring får plats på den ogängade delen. Den gängade delen skall vara lika lång som muttern + bredden på mortorbocken som den skall fästas i.

 

Trottelarm3

De glasarmerade motorbockar som är vanliga i dag går utmärkt att gänga, så borra ett hål på 2,5 mm, eller hellre 2,4 mm om du har en sådan borr, eftersom materialet är relativt mjukt. 

Placera hålet mitt emellan fästhålen för motorn.

Den här installationen går givetvis att göra om du har motorbockar av metall också.

Ta bort motorn innan du borrar, så slipper du en extra vevhusventil.

 

Trottelarm4

Använd en M3 gängtapp och gänga hålet.

Skruva sedan in M3 skruven i det gängade hålet.

 

Trottelarm5

Anpassa längden på armen till stötstången från trottelservot och montera kullinkarna i överdelen av armen.

Kapa till den gängade stången till lagom längd och skruva dit "hattarna" som skall snäppas fast på kulorna.

Genom att sätta stötstången från servot på nedersta kullinken (som på bilden) får vi en "uppväxling" av rörelsen på trottelarmen, så det kan vara bra om du har svårt att få tillräcklig rörelse på servoarmen. Vill du ha mindre rörelöse på trottelarmen sätter du stången till trottelarmen på nedre kullinken.

 

Trottelarm6

Om vinkeln mellan lagringen av vår egna arm (M3 skruven) och stången till trottelarmen är i närheten av 90 grader går det bra att sätta en vanlig metall eller plastlink i trotteländen utan att det innebär någon nämnvärd tröghet i systemet.

Observera att om vår egentillverkade arm ser ut som på bilden, kan vi justera den i sidled genom att vända den 180 grader. Det kan hjälpa oss att få vinklarna så räta som möjligt.

 

Trottelarm8 Om trotteln sitter långt in och vinkeln blir som på bilden, är det kullinkar i båda ändarna som gäller.
Uppdaterad: 18 MAJ 2019 17:57 Skribent: Lars Eriksson
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
RFK Viggen - Flygsport
Anders Jonsson, Varggropvägen 27
78197 Borlänge

Kontakt:
Tel: 0705662805
E-post: This is a mailto link

Se all info