Hoppa till sidans innehåll

Jonssons Extra

11 OKT 2021 16:00
Uppsnappat redaktionen kan nu med viss säkerhet meddela att Anders Jonssons "Saito med tveksam bakgrund nummer 2" kommer att monteras i nosen på en Great Planes Extra. Följ Anders Extra-Saito projekt under Uppsnappat.
  • Uppdaterad: 11 OKT 2021 17:52

2021-10-11

Anders har minsann hittat en Great Planes Extra ARF på en näthandels site, så nu har hans "Saito med tveksam bakgrund nummer 2" fått ett nytt hem.

GP Extra
Foto: Anders Jonsson

Great Planes upphörde med produktionen för några år sedan när ägaren Hobbico gick i konkurs, så obyggda modeller av det fabrikatet är numera sällsynta.

Uppsnappat redaktören är en smula avundsjuk, men hoppas på en personlig inbjudan till premiärflygningen på försäsongen 2022. 

2021-10-30

Bygget är i full gång. Skevroderservon, roderhorn och linkar är på plats.

GP Extra 6Foto: Anders Jonsson     

Landningsstället är monterat. Inga utrymmesproblem i den här kroppen inte...
GP Extra 5
Foto: Anders Jonsson   

Sporrhjulet är fastsatt. Fästet är väldimensionerat och Great Planes var en av få tillverkare där medföljande tillbehör faktiskt är användbara. 
GP Extra 3
Foto: Anders Jonsson

Med vingen monterad kan man börja ana hur slutresultatet kommer att se ut.
GP Extra 7
Foto: Anders Jonsson                    

Och om ni inte snappat det ännu, den här klunsen skall sitta i nosen för att få tyngdpunkten på rätt ställe.

Saito tvb 2Foto: Anders Jonsson

2021-11-01

Stjärtpartiet börjar ta form. Klädseljobbet verkar vara av sedvanligt god Great Planes kvalitet.
GP Extra 11
Foto: Anders Jonsson

Här framgår det hur stor modellen är. Det mest intressanta med bilden är dock att den visar, hmm...."organisationen" i Anders hobbyrum. 
GP Extra 8
Foto: Anders Jonsson 

Hjulkåporna är på plats. De har nog den mest påkostade lackeringen som Uppsnappat redaktören har sett. Det blir till att inspektera fältet med avseende på sorkhål, grävlingskador och andra ojämnheter innan premiärflygningen.
GP Extra 10
Foto: Anders Jonsson

2021-11-05 kl 21:54

Servon för höjd och sidroder har skruvats på plats. Intressant lösning när det gäller styrningen av sporrhjulet. Är det original, eller har byggaren avvikit från manualen och tagit ut svängarna lite extra?
GP Extra 12
Foto; Anders Jonsson

   
2021-11-05 kl 21:55

Redaktörens misstanke om att byggaren gjort en egen lösning på sporrhjulsstyrningen dementeras bestämt av Anders. 

2021-11-07

Motorbocken är fastskruvad. Den är av Great Planes egna justerbara typ som alla ägare av Great Planes modeller träffat på. GP Extra 13
Foto: Anders Jonsson

"Saito med tveksam bakgrund 2" är monterad. Avstånd mellan förgasare och motorbock är knappt mätbart. Hade Anders sådan tur att motorn passade exakt eller har han tvingats sätta den ett par millimeter längre fram än vad instruktionerna påbjuder tro... GP Extra 14Foto: Anders Jonsson

Trottel linkage och tank är på plats. Även här är gott om utrymme en bristvara, men vår byggare har fått dit linkaget med minsta möjliga marginal. Kullinken får precis plats och ger ett glappfritt system.
GP Extra 15
Foto: Anders Jonsson

2021-11-08

Anders påpekar att avståndet mellan förgasare och motorbock visst är mätbart. Bortåt 2 millimeter faktiskt...
GP Extra 17
Foto: Anders Jonsson

Nu är huven tillpassad. Det momentet brukar framkalla några ångestladdade minuter hos redaktören, eftersom passformen inte alltid är så bra som man önskar, samtidigt som huven påverkar helhetsintrycket på ett påtagligt sätt. Klipper man fel är det dessutom svårt att reparera misstaget. I det här fallet verkar den dock passa perfekt. Men var är bemanningen?!
GP Extra 16
Foto: Anders Jonsson

2021-11-20

Nu är motorkåpan på plats, även den verkar ha perfekt passform.
GP Extra 18
Foto: Anders Jonsson

Det är alltid lite ångestladdat när man skall sätta Dremeln i en ny fin glasfiberkåpa, men nu är det gjort. Ännu ett kritiskt moment avklarat.
GP Extra 20
Foto: Anders Jonsson

En tung välpolerad aluminiumspinner kan göra nytta när det gäller att få tyngdpunkten rätt om man använder en förhållandevis lätt motor. Riktigt snygg är den också. Observera fotografens något förvrängda spegelbild.
GP Extra 19
Foto: Anders Jonsson

2022-06-19

Nu har provflygningen genomförts utan missöden. Pilotens belåtna ansiktsuttryck bekräftar succén.
GP Extra 21

 

Skribent: Lars Eriksson
E-post: Adressen Gömd

Welcome 11 del 2

 

 

KB RC Hobby logotyp

Postadress:
RFK Viggen - Flygsport
Anders Jonsson, Varggropvägen 27
78197 Borlänge

Kontakt:
Tel: 0705662805
E-post: This is a mailto link

Se all info