Hoppa till sidans innehåll

 

Hitta ditt distriktsförbund (DF)

Ny kost gav elitroddarna mer muskler

2014-03-21 08:10

Snabba och dramatiska viktminskningar kan leda till sämre prestation och hälsa. Men genom att minska i vikt gradvis kan en idrottare till och med förbättra prestationen. Roddaren Cecilia Lilja har nått framgång tillsammans med Emma Fredh genom att optimera sitt energiintag.
  • Skapad: 21 MAR 2014 08:10
Elitidrott

På onsdagen och torsdagen arrangerade Riksidrottsförbundet i samarbete med Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) för andra året i rad en konferens om idrottsnutrition. 13 föreläsare som tillhör de främsta i världen inom sina områden pratade om bland annat kolhydrater, protein, kosttillskott och viktminskning.

Cecilia Lilja tävlar i roddgrenen lättviktsdubbelsculler tillsammans med Emma Fredh. Det är en gren där utövarna måste väga under 57 kilo på tävling. Under vintersäsongen bygger de upp kroppen med hård träning. Inför säsongen går de ner några kilo för att nå rätt viktklass.

– De första åren gick det bra. När man är yngre anpassar kroppen sig till förändringarna. Men det slutade med att både jag och Emma fick problem att gå upp i vikt under vinterträningen. Vi tappade i muskelmassa. Tack vare en intelligent tränare i Thomas Lindberg började vi titta på att optimera alla delar som är viktiga för prestationen, säger Cecilia Lilja.

Delarna handlade om sömn, stress, trygghet i skola och arbete – och om kost. Cecilia Lilja inledde ett samarbete med Petra Lundström, ansvarig för idrottsnutrition på Riksidrottsförbundet. På ett och ett halvt år har hon fördubblat sitt energiintag. Framförallt äter hon dubbelt så mycket kolhydrater som tidigare.

– Den här vintern har vi lagt på mer muskler trots en ansenlig mängd träning och hög intensitet. Tidigare nötte träningen bara ner kroppen. Det är lätt att träna mycket, men svårare att verkligen bli bra av all träning du lägger ner. Tack vare att vi håller oss friska får vi möjlighet att både träna mer och få återhämtningen att fungera bättre.

Under konferensen på Bosön pratade Ina Garthe, ansvarig för idrottsnutrition på norska Olympiatoppen, om riskerna med för snabb viktminskning inför tävling. Bastubad och svettdräkter har historiskt varit vanliga tillvägagångssätt. Genom att minska på vätska minskar du vikten. Däremot blir prestationen ofta sämre.

Dessutom finns klara hälsorisker med dramatisk viktminskning, som ätstörningar, sämre immunförsvar och utebliven mens hos kvinnliga idrottare. Genom att minska i vikt gradvis kan en idrottare till och med förbättra prestationen enligt Ina Garthe.

När årets första tävling närmar sig för Cecilia Lilja och Emma Fredh är det dags att gå ner i vikt. Då skär de ner på fettet i maten sex veckor innan invägningen. Om de behöver äter de mindre protein ungefär från två veckor innan. Två dagar innan invägningen drar de ner på kolhydraterna. Sedan gäller det att stabilisera energiintaget under hela säsongen.

– En stor anledning till att jag och Petra har lyckats så bra är att hon är en jäkel på att följa upp. Om jag till exempel är irriterad eller har ont höjer hon direkt på ögonbrynen och tittar på vad vi kan förändra. Man kan påverka mycket mer än man tror genom kosten, säger Cecilia Lilja.

Hon har genomgått en noggrann kontroll av sin kroppssammansättning. Tillsammans med Petra Lundström har hon gått igenom siffror så att hon är mer medveten om hur maten påverkar henne.

Förra säsongen vann hon ett brons i en världscuptävling. I år är EM i slutet på maj och VM i början på september de stora målen. Cecilia Lilja är hoppfull inför säsongen.

– Vi har märkt att kosten verkligen spelar en stor roll. Efter den här vintern presterar vi bättre i alla tester. Vi har verkligen höjt oss i fysiken.

Läs mer om Riksidrottsförbundets arbete med kost och näring

Läs mer om Riksidrottförbundets arbete med elitidrott


För mer information kontakta

Petra Lundström, ansvarig för idrottsnutrition, Riksidrottsförbundet
073- 962 62 60

Skribent: Tor Widerberg
Epost: This is a mailto link

Postadress:Riksidrottsförbundet
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress: Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:Tel: 086996000
E-post: This is a mailto link

Vi finns på Twitter Följ oss