Hoppa till sidans innehåll

Som ledare


Var en god förebild – lev som du lär!
Barn gör inte som du säger utan som du gör! 

Glöm inte att du är en förebild som kan påverka barnet för resten av livet. Här följer några konkreta saker att tänka på som ledare: 

• Respektera alla barn även om du tycker att vissa göra en del saker som du tycker är mindre bra. 

• Att skälla ut, driva med eller ignorera/glömma bort vissa barn är kränkande. 

• Om du har en konflikt med barnets föräldrar, låt det inte gå ut över barnet! 

• Sätt gränser på ett vänligt sätt. Prata enskilt med den du vill tillrättavisa. 

• Låt alla vara med på lika villkor. Favorisera inte några barn! 


Att fundera på: 
 Hur kan du vara en god förebild? 

 Har du själv idrottat aktivt? Tänk efter hur dina ledare agerade. 

 Vad tycker du var bra? Vad var mindre bra? 

 Vilka spår vill du själv som tränare lämna efter dig hos dem du leder idag? 
 
Var tydlig
Gör klart för dig själv vilka beteenden du tänker acceptera hos dem du leder och tala om det för din grupp. 

Om de inte tydligt har fått veta vara gränsen går kan det vara svårt att veta var den går och därmed stoppa innan det gått för långt. 

Se de regler och de moraliska värderingar du har som en ram. Inom den ramen är det okej att befinna sig och agera. Utanför ramen ligger de beteenden du inte vill ha. 

De du är ledare för kommer att testa hur starka dessa ramar är, dvs går verkligen gränsen där du sagt att den går. Det du då måste göra är att ”lyfta in” dem innanför ramen igen, dvs in i det accepterade beteendet. 

Ett tips är att när du tar hand om en ny grupp eller ett nytt lag – kalla till ett möte i ett tidigt skede. Gärna med barn och föräldrar, tillsammans eller var för sig. På mötet gör du klart att aldrig accepterar mobbning, elakheter och trakasserier. Om någon blir utsatt, eller ser att någon annan bli utsatt, ska den genast tala om det för dig. Lova också att du inte kommer att avslöja vem som berättat. 

Fundera på: 
 Hur agerar du idag om någon av dina aktiva går utanför ramen, dvs bryter mot något ni kommit överens om? 

 Hur gör du gruppindelningar idag – fördelar, nackdelar? 

 Vad kan du göra för att utveckla sammanhållningen i gruppen/laget? 
 
Observera barnen
Mobbning och trakasserier uppkommer oftast när barnen är ensamma. Se därför till att alltid finnas i närheten av barnen, lämna dom inte ensamma mer än absolut nödvändigt. Sträva efter att alltid finnas inom hörhåll när de aktiva duschar och byter om. Omklädningsrummen är ofta vanliga ställen för trakasserier och mobbning. 

Ser du någon som ofta är ensam, blir utsatt för ”skoj” eller om du bara hör talas om det, ta ett extra samtal med det barnet. 

Fundera på: 
 Förekommer det mobbning eller kränkande behandling i din grupp/lag? 

 Har du koll på vad som sker i omklädningsrummet?
 
Stötta utsatta barn
Om du märker att någon är retad eller ensam så kan du med ganska enkla medel höja det barnets status genom att visa att du gillar honom/henne och ge barnet viktiga uppgifter så att han/hon känner sig värdefull. 

Vissa barn kan ha ett avvikande sätt. Som ledare kan man ibland förstå att andra irriterar sig på detta. En del av dessa barn blir mobbade. Din uppgift är att tydligt visa att du inte accepterar detta. Inget barn får kränkas! 

Fundera på: 
 Vilka uppgifter kan du ge ett barn som du ser är ensamt i syfte att höja dess status i gruppen? 

 Vilka andra saker kan du göra för ett barn som blir retat eller är ensamt? 

 Har du någon gång stött på barn med ett avvikande beteende? Hur har du då agerat? 
 
Värderingsövningar
Att jobba med värderingsövningar är ett bra sätt för barn och ungdomar att träna sig att stå för en åsikt och det är ett sätt att strukturerat kunna leda ett samtal i ämnen som saknar givna svar. Deltagarna får möjlighet att tänka efter, ta ställning, motivera sina åsikter samt lyssna till andras ståndpunkter. 

När det gäller det förebyggande arbetet mot mobbning och kränkande behandling är värderingsövningar ett bra sätt att jobba med gruppen/laget. 

Skriv ut förslag på övningar i pdf-format. Klicka här 
• Fyra-hörnsövning 
• Linjen 
• Heta stolen 
• Åsiktskort
 
Utvärdera dig själv som ledare
Här har du möjligheten att få en spegling av ditt ledarskap. Frågorna i det här självskattningsformuläret är baserade på den sociala dimensionen av ledarskapet. 

 

Länk till testet

Uppdaterad: 01 FEB 2014 02:40 Skribent: Erik Eriksson

Postadress:
Rosvik IK - Brottning
Vallavägen 11
94533 Rosvik

Kontakt:
Tel: 0911206395
E-post: This is a mailto link

Se all info