Hoppa till sidans innehåll

Infektion i kroppen


Får man träna och tävla då?

termometer


 

Nej, ungdomarna i "Rotan" får inte träna och tävla infekterade!

 

Det är för riskfyllt och kan ge bestående men. Upptäcker vi att någon kommer febrig eller sjuk på annat sätt, så får hon /han inte vara med på den fysiska aktiviteten, men är naturligvis välkommen ändå att vara med i kamratgängets sociala aktivitet så länge det inte är en smittsam sjukdom. Följande praktiska riktlinjer utarbetade av bland andra orienteringslandslagets läkare kan vara ett stöd för föräldrarna till alltför tränings- / tävlingsivriga ungdomar.

För idrottarna blir det ibland svåra konflikter då en förkylning eller feber kommer olämpligt i förhållande till viktiga tävlingar. Kanske man förstör för laget genom att inte ställa upp? Å andra sidan kanske man förstör sitt eget liv om hjärtat tar skada.

Idrott är lek och skall inte riskera hälsan!



Allmänna risker för den infekterade idrottaren

Risken med fysisk aktivitet vid infektion är till stor del beroende på var infektionen sitter, vilka mikroorganismer som orsakar den och fr.a. hur intensivt man anstränger sig. Vid kraftig träning nedsätts infektionsförsvaret tillfälligt efter varje tungt träningspass, och om kroppen ej tillåts hämta sig före nästa träning, blir idrottaren efterhand alltmer infektionskänslig.
Vissa infektioner medför en hjärtmuskelinflammation som inte ger några symtom. Vid hård träning kan denna förvärras och bli mer långdragen, kanske även orsaka allvarliga rytmrubbningar.

Infektioner nedsätter koordinationsförmågan. Därför är det mycket lättare att stuka sig eller få muskelbristningar om man löper i terrängen under en infektion

Riktlinjer vid infektionssjukdom

Om du är snuvig och ändå väljer att träna, tänk på att du lätt smittar dina klubbkamrater, både genom droppar som sprids vid nysning eller hosta, och genom handslag och annan direktkontakt.

  • Försiktighet de första 1-3 dagarna vid alla infektioner

    - även utan feber, då man först efter några dagar kan bedöma hur infektionen kommer att utvecklas
  • Vid snuva utan halsont, hosta eller allmänsymtom

    - avvakta med träning i några dagar. Om symtomen ej förvärras kan träningen återupptas gradvis för att avbrytas om symtomen ökar.
  • Vid snuva med halsont,

    - hosta eller allmänsymtom avvaktas med träning tills symtomen gett vika. Träningen återupptas gradvis för att avbrytas om symtomen ökar.
  • Vid halsont utan andra symtom

    - ta det lugnt eller vila tills det halsonda börjar ge vika. Återuppta träningen gradvis. Om en riktig halsfluss konstateras med växt av beta-streptokocker i halsmandlarna gäller 10 dagars penicillinbehandling och vila till symtomfrihet. Försiktighet under den första veckan av behandlingen även om symtomen försvunnit.
  • Vid feber 38°

    - eller mer - VILA!
  • Vid körtelfeber

    - undvik kontaktidrotter (t.ex. brottning, fotboll, tyngdlyftning mm) i en månad.
  • Vid urinvägsinfektion

    - undvik kraftig fysisk ansträngning tills symtomen försvunnit.
  • Vid magsjuka med diarré

    - undvik kraftig fysisk ansträngning. Kroppen lider sannolikt av vätskebrist, vilket medför ökad belastning på hjärtat vid ansträngning.
  • Vid allmän sjukdomskänsla

    - med eller utan muskelvärk, muskelömhet, spridd ledvärk, huvudvärk; även vid normal kroppstemperatur - VILA!

Efter en febersjukdom kan träningen återupptas så snart febern försvunnit, men det är viktigt att ansträngningen ökar gradvis. Om kroppen "protesterar" avvakta ytterligare en tid med träningen. Var särskilt uppmärksam på symtom som kan komma från hjärtat, t.ex. smärta, tryck eller obehag i bröstet; oregelbunden puls; onormal andfåddhet eller onormal trötthet. Sök då läkare för en undersökning om du fått hjärtmuskel-inflammation. Om liknande hjärtsymtom drabbar personer över 40-45 år som inte är infekterade, kan det tyda på annan hjärtsjukdom som bör utredas.

/ Göran Lindahl

Uppdaterad: 08 JUN 2016 02:52 Skribent: Victor Häggqvist

Postadress:
Rotebro IS OK
C/O Margareta Holmström, Linnés väg 12 A
19135 Sollentuna

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: [saknas] Information