Hoppa till sidans innehåll

Cykelpolicy


När vi är ute och cyklar tillsammans är det viktigt att vi alla har samma syn på hur vår cykling ska gå till. Om vi håller oss till de enkla regler som finns blir våra rundor både trevligare, säkrare och mindre ansträngande. Ta dig tid och läs igenom vår cykelpolicy. Den är till för allas vår säkerhet. Om du väljer att delta i klubbens aktiviteter innebär det att du accepterat att följa denna policy.

Bär alltid hjälm!
Hjälm är obligatorisk vid all cykling med klubben, inget undantag medges.

Var förutsägbar vid cykling på rulle
Vad du än tänker göra – se till att alla får reda på det i tid. Gör inga plötsliga rörelser i sidled, utan glid mjukt åt sidan, gärna efter att du först har markerat med handen vad du planerar att göra.

När du cyklar i grupp - håll blicken riktad framåt. Du måste ha koll på vad som händer både i gruppen och på vägen framför dig.

Håll händerna säkert på styret och var beredd på att bromsa eller styra åt sidan om
det är möjligt.

När du ska äta, dricka eller kolla något på cykeln, gör det helst när du är sist i
ledet. Det är säkrast för hela gruppen.

Vid tvåparscykling gäller grundregeln att alla cyklister, oavsett vindriktning,
alltid ligger rakt efter framförvarande cyklist.

Cykla mjukt
Håll ansträngningen och cykla mjukt. Då undviker man att klungan sträcks ut och de bakre cyklisterna behöver inte jaga ikapp ena stunden och bromsa i nästa.

Ta en titt på hastighetsmätaren innan det är dags att gå upp och dra. När du går
upp så se till att behålla hastigheten/ansträngningen. Observera att ansträngningsnivå inte är detsamma som hastighet. Ta gärna hjälp av puls- eller
effektmätaren om du använder en sådan.

Spurta inte
Om det blir en lucka till cyklisten framför, spurta inte allt vad du kan för att sedan tvärnita när du är ifatt. Det är bara slöseri med energi. Försök istället att lugnt och metodiskt arbeta dig ikapp för att sedan mjukt ansluta till ”din” rulle.

Uppför och nedför backar
I backar är det bra att försöka hålla samma ansträngningsnivå så att gruppen inte dras ut. Ska du ställa dig upp ur sadeln bör det också ske så mjukt som möjligt, gärna efter att du har växlat ner till en tyngre växel.

Försök att bevara trycket på pedalerna samtidigt som du reser dig upp ur sadeln. Om du reser dig för snabbt på en lätt växel skjuter du automatiskt tillbaka cykeln en halvmeter och har lika automatiskt skaffat dig en ovän eftersom cyklisten bakom bara hade en decimeter mellan sitt framhjul och ditt bakhjul.

Trampa alltid i nedförsbackar om du ligger först och drar, annars får alla som ligger
bakom bromsa på grund av det lägre luftmotståndet. En klungvurpa i hög hastighet är inget önskvärt scenario.

Lyssna på ledaren
Varje klubbrunda har minst en ledare. Följ alltid anvisningarna och instruktionerna från dessa när du deltar på träningarna.

Fartgrupper
Försök att välja den fartgrupp som bäst motsvarar din kapacitet.

Oavsett vilken fartgrupp du väljer så håller respektive fartgrupp ihop både ut och hem, ingen deltagare lämnas ensam utmed vägen. På de flesta rundor cyklar vi i olika fartgrupper.

Alla kan hänga med
De som är tröttast i gruppen lägger sig längst bak och släpper in folk på rulle framför sig. De som är starka tar längre förningar, men inte hårdare. På så sätt hänger alla med och får bra träning trots olika förutsättningar.

Vi hjälper varandra
Det går förstås mycket fortare om alla hjälps åt om någon får en punktering eller problem med cykeln. Det skapar dessutom en bra stämning i gruppen och man kommer snabbare ut på vägen igen.

Det är viktigt att vänta in de cyklister som inte hänger med. Nybörjare och
otränade rekommenderas att cykla i lugn grupp.

Tvåparscykling
Om inget annat meddelats av ledaren så cyklar vi enligt tvåpars-principen där trafiken tillåter, annars cyklar vi på ett led.

Tvåpar innebär att vi ligger två och två i bredd, detta för att kunna dra nytta av det
lä som bildas bakom de främre cyklisterna i gruppen. Det yttre ledet är det ”snabbare” och rör sig framåt i förhållande till det inre ledet, som redan har varit uppe och dragit.

För att det ska fungera är det viktigt att det inte uppstår luckor i leden och att man håller igen i uppförsbackarna. När det är dags att växla kan man säga det till sin parkamrat, varpå den vänstra cyklisten mjukt ökar och lägger sig framför sin tidigare högra parkamrat, som inte saktar in för då måste alla bakom bromsa. Därefter glider nästa cyklist i det vänstra ledet fram till den främre positionen.

Belgisk kedja
Belgisk kedja är en variant på tvåpar. Den största skillnaden är att man inte ligger kvar längst fram i gruppen utan byter av till högerledet genast när detta faller av bakåt. Det här ger ofta en snabbare cykling än vanlig tvåparscykling.

För att farten inte ska accelereras hela tiden är det viktigt att det led som går
fram inte ökar hastigheten, utan det är det "avfallande" ledet som ska hålla en lägre hastighet. Det gäller alltså att inte accelerera när man byter till det avfallande ledet, istället får man ge sig till tåls om det inte direkt går att byta led när man kommer fram i fronten.

I grupper som är vana att träna tillsammans roterar gruppen antingen medsols eller motsols beroende på från vilken sida eventuell motvind kommer. Normalt använder vi inte denna metod utan vi roterar alltid medurs.

Vid Belgisk kedja är det lämpligt att man tydligt kommunicerar inom gruppen för
smidiga och ryckfria växlingar. Det gör vi genom att tydligt tala om för personen fram i vänsterledet när det är lämpligt att gå in till höger. Likaså kommunicerar den som siste man går över från höger till vänster led om för den som då blir siste man i högra ledet att denne är sist. På det sättet minskar risken för luckor som måste täppas igen.

Absolut aldrig fler än två i bredd
Vi cyklar aldrig fler än två i bredd. Ibland ligger vi på ett led. Ledaren avgör vilken typ av klunga vi ska cykla i genom att visa ett finger för ett led eller två fingrar för tvåpar. Detta vidarebefordras av alla i gruppen så att alla tar del av instruktionerna.

Varna för hinder i tid
Sikten skyms när man ligger på rulle. Därför använder vi oss av ett antal tecken så fort en fara upptäcks. Vidarebefordra alltid tecknet bakåt i gruppen.

Tecknen vi använder: 

Stanna – en uppåtsträckt hand.

Sakta ner – pumprörelse med ena handen, handflatan nedåt vägbanan.

Hinder höger sida – vinka med höger hand bakom ryggen ”åt vänster” eller klappa på höger skinka.

Hinder vänster sida – vinka med vänster hand bakom ryggen ”åt höger” eller klappa på vänster skinka.

Hinder på vägbanan – typ hål, vägbrunn, glas – peka ner mot vägbanan med den hand som befinner sig på samma sida som hindret. Vid rullgrus eller risk för grus - vispa med handen rakt ner på den sida som gruset finns.

Sväng vänster/höger – vanliga svängtecknet.

Omkörande bil/buss – ropa ”bil bakom/buss bakom”. Detta används då vi befinner oss under transport på väg mellan t.ex. olika fartsträckor. Övriga deltagare ska då upprepa orden genom gruppen och gå in på ett led.

Mötande bil/buss - ropa "möte" eller "bil/buss". Övriga deltagare upprepar orden genom gruppen.

Tät trafik – ledaren kommenderar ”ett led” eller, vid många deltagare, ”ett led lucka”. Det sistnämnda innebär att man grupperar sig i grupper om 5-6 cyklister med 10 meters mellanrum till nästa grupp osv. Orden upprepas genom gruppen.

Respektera alltid dina medtrafikanter
Se dig som en representant för klubben oavsett om du cyklar i klubbtröjan eller inte. Följ trafikreglerna och cykla säkert! Visa respekt för medtrafikanterna – precis det vi själva kräver av dem. Var ett gott föredöme i trafiken!

Hälsa på andra cyklister
Alla cyklister är trevliga – oavsett klubbtillhörighet. Och trevliga människor hälsar man ju gärna på, så vi hälsar alltid på de cyklister vi möter. Det skapar en god stämning.

Sänk hastigheten efter rondeller, refuger och liknande
Efter att man har passerat en rondell, refug eller liknande är det viktigt att hastigheten sänks tills dess att den sista cyklisten har passerat hindret. Annars blir effekten ett "gummiband" där de sista cyklisterna måste jaga ikapp.

Om gruppen splittras
Stå inte och vänta, utan vänd om och möt dem som har kommit efter och ge dem lite draghjälp.

Slappna av
Försök att alltid cykla avslappnat. Om du spänner armar och överkropp och håller hårt om styret så riskerar minsta lilla sten eller knuff att leda till en vurpa. Slappna av, böj på armbågarna och låt händerna bara vila på styret så blir du inte bara säkrare, utan framför allt mindre trött.

Undvika att bromsa med viss modifikation
När det gäller bromsarna ska du helst inte bromsa med dem alls när du cyklar i grupp. Det är betydligt bättre att justera farten något när det verkligen behövs. Behöver du bromsa lite så gå ut något i vinden i stället och glid sedan mjukt tillbaka in på rullen igen.

Kort sammanfattning av det viktigaste
Bete dig i klungan som du vill att andra ska bete sig. Försök att inte vingla eller bromsa i onödan eller ställa dig upp snabbt. Övning ger färdighet. När du har cyklat en runda i grupp kan det vara bra att ögna igenom råden ovan. Gör du det några gånger så kommer de snart att sitta i ryggmärgen och du reagerar reflexmässigt.

Delad glädje är dubbel glädje heter det som bekant. Att cykla själv är nog så trevligt, men att cykla i en väl fungerande klunga gör att det ändå drar på var och ens smilband. Prova, och du kommer att hålla med oss!

Uppdaterad: 28 FEB 2019 14:23 Skribent: Håkan Nyström

Våra sponsorer 

logo_speedwear

Cykelbyggarn

 Sandvik

  Momentum

 Brynäs Mekano 

 Jäderfors Industriservice 

 Skoogs Mekaniska

 

  Gästrikecupen

 

 

 

Postadress:
Sandvikens CK - Cykel
Odengatan 52 B
81131 Sandviken

Besöksadress:
Odengatan 52 B 1 TRN
81131 Sandviken

Kontakt:
Tel: 0761260158
E-post: This is a mailto link

Se all info