Hoppa till sidans innehåll

Christer Ahlberg

31 MAR 2019 23:02
Nästa ut Christer Ahlberg, utan dessa människor som honom kan vi inte titta på Rally eller utföra dom! När man väl lägger av med sin aktiva karriär då är det viktigt att börja hjälpa till med tävlingar så nästa generation kan uppleva sina intressen!
  • Uppdaterad: 31 MAR 2019 23:02

Bild från Midnattssolsrallyt 2014 - Fiat X1/9. 

 

1. Har du själv kört Rally/Regularity, vad gjorde att du hamnade i det?

1976 tog jag förarlicens och det blev tävlande med en SAAB V4 Std B under några år till det blev hus och familj i stället. Dock läste jag karta till några olika förar under några år istället. Jag har kört några enstaka Regularitytävlingar på senare år. Tidsbrist har gjort att det inte blivit fler. En dröm var att kunna köra Midnattssolsrallyt. Regularity är ju en billigare form av biltävling.

 

2.Vilka bilar i så fall?

Fiat X 1/9 1975 och Volvo 142 1973 AppK

 

3. Hur kom du in på Regularity?

2013 gjorde vi ett test och körde en tävling i Danmark med start i Köpenhamn och mål i Roskilde. Som jag nämnt tidigare så var ju drömmen att få köra Midnattssolsrallyt. Detta förvekligade jag 2014. Tävlingen var förlagd till Västerås och pågick under fyra dagar där vi körde totalt 111 mil. Under tävlingen i Danmark 2013 så träffade jag Jonas Öhman, han representerade Svenska Bilsportförbundet och är högsta ansvarig för Regularity och Bil-O. Han tycket att vi gott kunde se till att anordna Regularitytävlingar i Skåne och på den vägen är det.

 

4. Vad är det bästa med Regularity?

Alla kan vara med om man har en gammal bil. Krävs ingen diger utrustning. En noggrann trippmätare, tidur, hastighetstabeller är ett måste.

 

5. Hur länge har du ansvarat för detta på mixen?

2014 körde vi den första tävlingen tillsammans med de övriga klasserna.

 

6. Har du hjälpt till med något annat i Mixen tidigare?

1972 blev jag medlem i Tomelilla MK. Var med på både rallytävlingar och sedermera då rallycrossen blomstrade.  Jag har varit engagerad i SMK sedan 1980. Fram till 1994 var jag besiktningschef och även teknisk kontrollant på Södra Bilsportförbundet. Under dessa år fick jag A licens både som tävlingsledare och tekniker. Efter en del påhopp från tävlande och bihang beslöt jag att efter 1994 års tävling hoppa av allt engagemang. Det höll i 10 år men 2004 kom intresset tillbaka och då var det som funktionär ute på tävlingar. Från 2014 är jag tävlingsledare för Regularity och hjälper även andra klubbar då de behöver förstärkning av funktionärer.

Kommer även tillsammans med min son Christian att åka till Tyskland i augusti och vara funktionär för andra året i rad på ADAC Rally Deutschland.

 

7. Berätta, det är ju lite nyheter i år, finns det 2 dagars på fler tävlingar?

Årets tävling består av två etapper. Fredagen en ren Regularitytävling med inslag av bilorientering. Denna etapp går på allmänna vägar och är ca 11 mil lång fördelad på 7 regualritysträckor och 2 orienteringssträckor.

Tävlingen ingår i RM (Riksmästerskap) och NEZ

Bl.a. Mölndals BSK och Mölndals MK kör tvådagars. Till våra tävling har jag hjälp av Bernt Eriksson och Olof Lundberg som sköter tidräkningen. De representerar dessa klubbar.

 

8. För de som inte är så insatta, hur går det till?

Regularity går ut på att hålla en given medelhastighet som i normalfallet är 50 km/h. Men den kan också variera ute på delsträckorna. Under denna tävling kommer det att även vara 30 km/h och 35 km/h. Där det sänks är det motiverat.

 

9. Hur kollar man bilarna ute på sträckorna?

Det är ju inga bilar som far förbi så gruset sprutar men det kan ju vara trevligt att kolla på lite gammelbilar i lagom takt. Fredagsetappen är ju hemlig så det går inte att få ut något kartmaterial där sträckan är inlagd. Start och mål är på Medborgarhuset i Sankt Olof på fredagskvällen. Bilarna kommer dit kl. 17 för besiktning och sedan ger sig första bil av kl. 19.30. På lördagen kör de samma sträckor som rallybilarna. Regularity starta före.

 

10. Hur många tävlingar finns det i Sverige per säsong?

Högst 10 tävlingar genomförs där Midnattssolsrallyt är den största. Den brukar gå över fyra dagar.

 

11. Var är nästa efter denna tävlingen?

Nästa större tävling i RM genomför Mölndals BSK.

 

12. Är där några favoriter som är anmälda?

Det finns ett norsk ekipage anmält och de brukar vara duktiga på detta men det finns även ett flertal svenska ekipage och ej att förakta de två från Finland.

Skribent: Niklas Olsson
Epost: Adressen Gömd



Postadress:
Simrishamns MK - Bilsport
C/o Tony Persson, Stehuggarevägen 1
27237 Simrishamn

Besöksadress:
Hallagården
27294 Simrishamn

Kontakt:
Tel: 041426132
E-post: info@simrishamnsmk.s...

Se all info