Hoppa till sidans innehåll

Cykla i klunga- hur gör man


Att cykla i klunga är mycket trevlig men kräver även att Du vet vad som gäller för att ingen ska komma till skada. I följande text hittar Du lite vett, etikett och vilka signaler Skellefteå AIK Cykel använder vid klungkörning.

Läs igenom texten några gånger så att Du vet vad som gäller när Du cyklar i klunga. Ju säkrare Du är på detta dessto mer kommer Du att uppskatta att just cykla i klunga.

  •  Använd alltid hjälm- Tänker Du cykla med oss så är hjälm en självklarhet vid all cykling(LVG, MTB, CX, Tempo, TRI)
  •  Varna för hinder i tid- Det är alltid svårt att se vad som händer längre fram i ledet när man cyklar i klunga. Därför är det mycket viktigt att Du varnar bakomvarande cyklister så fort Du upptäcker någon form av fara. AIK Cykel använder ett antal tecken som används allmänt vid cykling. Planerar Du att delta i något motionslopp, te.x Vätternrundan, så är det bra att kunna dessa:
  • Stop – en uppåtsträckt hand eller en bakåtsträckt hand med handflatan bakåt mot nästa cyklist
  • Sakta ner– pumprörelse med ena handen, handflatan nedåt vägbanan
  • Hinder höger sida- vinka med höger hand bakom ryggen ”mot vänster sida” och/eller klappa Dig på rumpan.
  • Hinder vänster sida- vinka med vänster hand bakom ryggen ”mot höger sida” och/eller klappa Dig på rumpan.
  • Hinder på vägbanan –hål, stora vattenpölar, glas, grus osv. – peka ner mot vägbanan med den hand som befinner sig på samma sida som hindret.
  • Sväng vänster/höger – använd det vanliga svängtecknet.
  • Var förutsägbar – gör inga plötsliga rörelser i sidled, utan glid istället mjukt åt sidan, gärna efter att Du först markerat med en liten handpekning eller dylikt. Skall Du äta, dricka, ta av/på jacka eller något annat, vänta tills Du ligger sist innan du börjar göra det Du tänkt.

Nedförsbackar- Trampa i nedförsbackar när Du ligger först. Annars får alla som ligger bakom bromsa på grund av det lägre luftmotståndet, så trampa på även nerför.

Uppförsbackar- I uppförsbackar försöker Du hålla samma ansträngningsnivå så att gruppen inte dras ut. Tänk på att ansträngningsnivå inte är samma sak som hastighet!

Ställa sig upp i backar- Måste Du ställa dig upp ur sadeln så skall det ske så mjukt som möjligt, helst efter att du har växlat upp till en tyngre växel. Försök att hålla trycket på pedalerna samtidigt som Du reser dig upp ur sadeln. Reser Du dig för fort på en lätt växel skjuter du automatiskt tillbaka cykeln en halvmeter, och har lika automatiskt skaffat dig en ovän eftersom cyklisten bakom bara hade en decimeter mellan sitt framhjul och ditt bakhjul!

Placering - Undvik att hamna i det farliga läget där ditt framhjul passerar och hamnar bredvid, i stället för bakom, bakhjulet på framförvarande cyklist. Om Du placerar Dig så är risken överhängande att”gå på hjul” dvs. hjulen stöter i ihop och det räcker med en lätt kontakt mellan däcken för att det skall sluta med en krasch!

Bromsar- När det gäller bromsarna skall Du inte bromsa hårt med dem.  Ligger Du i klunga och behöver justera farten något så gå ut i vinden i stället och glid sedan mjukt in på rullen igen

Dragteknik- När det är nästa cyklist tur att dra ökar han/hon inte farten för att visa hur stark han/hon är utan håller samma fart. Om Du är i ditt livs form- visa det i stället genom att dra lite längre än övriga. Är Du trött och behöver lite extra vila så stå bara över när det är Din tur att dra. På så vis kan vi cykla tillsammans även om våra mål, förutsättningar och dagsform varierar. Målet är inte att farten ska vara den samma hela passet utan ansträngningsnivån skall vara så jämn som möjligt.

Lucka- Blir det en lucka så spurta inte för att täppa till och tvärbromsa med ett-”puh!” när Du kommit ikapp. Det är slöseri med kraft! Dessutom finns risken att Du får med några cyklister bakom Dig som inte förstår vad som händer när du bromsar=risk att allt slutar i kaos. Bit i stället ihop och cykla i fatt i jämn fart

Gruppen splittras – stå inte och vänta och bli kall, vänd i stället om och möt de som kommit efter och ge dem draghjälp. Vi är trots allt ute för att ha skoj ihop.

Utrustning- Planera Din träning, om det är ett distanspass se alltid till att ha något att stoppa i magen så du kan hålla uppe energinivnå. Det känns långt hem när energin tagit slut.

Cykla i klunga

Cykla på landsväg är bitvis mer socialt fostrande disciplin än MTB. Alla i klungan(LVG) bidrar efter sin förmåga, är man stark så drar man längre tid (men inte hårdare!) än de som inte är lika tränade. Om man är riktigt trött så kanske man bara går fram och växlar innan man lägger sig i klungan.

Hur cyklar man i klunga?

Ligga på rulle”- Det mest effektiva sättet att cykla är att ”ligga på rulle”. När Du ligger på rulle i en klunga så sparar Du upp till 40 % kraft, jämfört med att cykla ensam där Du tar allt luftmotstånd själv. Mest kraft sparar man i höga farter, men redan vid 15 km/h är vindmotståndet större än rullmotståndet. Och vid 30 km/h står luftmotståndet för 70 % av det totala motståndet, vilket betyder ca 25 % sparad kraft. Det mest optimala avstånd till framförvarande cyklist är 0- 50 cm, hjul till hjul. Effekten avtar med avståndet och upphör helt efter ca 3 meter. Upp till 1,5 meter mellan cyklisterna ger fortfarande ett mycket bra vindskydd.

Naturligtvis finns det många sätt att cykla i klunga och här går vi igenom tre vanliga metoder:

Tvåpar – Nästan som belgisk kedja men ”paren” ligger kvar framme en stund innan man växlar. Det är den vanligaste formationen vid träningsrundor. Det är mer socialt än att ligga på ett led då man kan prata med varandra. Är man många så är en klunga i två led dessutom mer trafiksäker än ett led, då övrig trafik får en avsevärt kortare omkörningssträcka. Man kan välja att växla åt det andra hållet om vinden ligger på snett från sidan. Men man håller alltid linjen och kör rakt vid tvåpar.

 

Belgisk kedja- även kallat ”Belgisk klunga” är en variant på cykling i tvåpar. Skillnaden är att cyklisterna hela tiden roterar och ingen ligger kvar längst fram, utan byter led direkt. I höga farter är den här formationen oftast effektivare än tvåpar då dragjobbet hela tiden avlastas. Man kan rotera gruppen höger- eller vänstervarv beroende på vindriktningen. Tänk på att om det skapas en lucka vid byte längst fram på 2-3 meter bakom dig har du varit för het på gröten.

Ett led – Här ligger alla på ett led och när den som dragit fått nog viker han/ hon av vänster (vanligen) och glider sakta längs bak. OBS! Ta en snabbtitt över axeln så att du inte svänger ut framför en bil som kör allt för nära. När du kommer längst ner i ledet fyller du på bakom och så fortsätter det så. Den som tar över och drar behåller bara hastigheten.  

Kantvind- Vid kantvindskörning försöker gruppen skapa en vinge (eller flera vingar om man är många) för att skydda varandra mot att ta för mycket vind. Avstängda vägar eller mycket lugn trafik är ett måste för att breda ut sig över stora delar av vägbanan. Vingen riktas mot den sidan vinden kommer ifrån.

 

 De som kör sist ska göra följande:

  • Dricka, spotta, snyta, sträcka ryggen osv. Allt Du velat göra i klungan, men av respekt för lagkamraterna inte gjort.
  • När man får bilar bakom så använder man kommandot ”bil” för att påkalla klungans uppmärksamhet.

 Utöver ovanstående skall alla i gruppen:

  • I alla lägen tänka på stämningen, tacka för tydliga kommandon, berömma bra dragningar.
  • I minsta möjliga mån påpeka fel som begåtts, men om det trots allt måste göras, gör man det på ett vänligt och trevligt sätt

Avhängd? Det tråkigaste som kan hända enskilda cyklister är att bli avhängd av klungna. Det är inget ovanligt och orsaken kan hittas i faktorer som att Du har tränat för dåligt, har varit eller är sjuk, problem med cykeln mm. Hur Du väljer att göra om Du helt enkelt inte kan cykla i klungans tempo varierar men det absolut viktigaste för Dig som enskild cyklist att avgöra är: Vill Du försöka hänga med eller är det vettigare för Dig att släppa helt? Vilket alternativ Du än väljer är det MYCKET viktigt att du meddelar dina avsikter till övriga cyklister så att alla förstår. Säger Du inte något och inte orkar cykla i samma fart som övriga kommer självklart klungan att försöka göra åtgärder för att hämta in dig igen. Så det är viktigt att meddela hur Du vill göra

  • Glöm inte fylla på dina vattenflaskor. Det finns inte alltid möjlighet att fylla på flaskorna så planera vätskemängd utifrån väder och längd på passet.
  • Se över din cykel inför varje pass så att den är i gott skick. Mobiltelefon och fikapengar är alltid rätt.

För info om vett och etikettkan Du klicka in på denna länk (Ta det dock med en nypa salt. Däremot skall ALLTID glasögonbågarna vara över banden på hjälmen)

Uppdaterad: 27 MAR 2017 07:10 Skribent: Stefan Olausson

Postadress:
Skellefteå AIK CK - Cykel
Stefan Linder, Bölevägen 30
93163 Skellefteå

Kontakt:
Tel: 0730400901
E-post: This is a mailto link

Se all info