Hoppa till sidans innehåll
Foto: Triathlon Sweden David Näsvik

Nyfiken på Triathlon?


Triathlon är en ny disciplin i vår klubb men vi är några som verkligen uppskattar träningsformen och tror att intresset för sporten kommer att öka markant de närmsta åren.

I nuläget kör vi inga triathlonspecifika träningar men då våren kommer och intresse finns så kanske vi kan köra några träningstävlingar. Dels för att erbjuda de som vill testa på sporten en chans men även ett tillfälle för oss med lite mer erfarenhet att öva exempelvis växlingsmomentet. Hör av er med tankar och önskemål.

  

Kort om de olika momenten i triathlon

 

Simmomentet

Triathlon inleds med simning. Man startar antingen i vattnet, på stranden eller på en brygga. Ofta går banan ett eller flera varv på en rundbana där man skall runda några bojar. Det kan bli lätt kaotiskt när startskottet går så man gör rätt i att starta en bit bak om man inte känner sig så säker och vill undvika att bli översimmad.

Gå inte ut för hårt utan försök att hitta din rytm och njut. Har du möjlighet så kan du försöka lifta med ett ”par fötter”, jo det går tydligen lättare om man kan ligga tätt bakom en annan simmare som bryter vattenpelaren, men för den som ”drar” kan det vara ytterst distraherande att ständigt bli kittlad under fötterna.

 

När simningen är klar så springer du vidare mot din cykel samtidigt som du påbörjar våtdräktsavtagningen. Balansen kan bli lite påverkad under simningen så ta det lugnt de första stegen på land.

 

Nu är första tredjedelen klar och vi sätter fart mot cyklingsmomentet men först lite om simträning och crawl.

Crawl är bra att kunna, så är det bara, däremot så är det självklart inget krav för att kunna utöva sporten, det går bara lite fortare. Hudiksvalls simklubb har crawlkurser för nybörjare där Monica Parsmark är instruktör, anmäl dig via deras kansli, se länk https://www5.idrottonline.se/HudiksvallsSS-Simidrott/

 

Om du vill ha sällskap av andra ”simmare” då du simtränar så har Hudiksvalls simklubb träningstider för sk. masters, eller om du så vill veteraner, på Iggesunds badhus på torsdagar kl 19:30 och söndagar kl 16:00. Det finns ingen ansvarig tränare för mastersgruppen, däremot finns det duktiga simmare som säkert kan svara på en och annan fråga om simning och teknik.  Kontakta KSS kansli för medlemskap.

 

Under vintern är det bra om du kan träna på simtekniken och få vattenvana, försöka simma 1-2 gånger i veckan för att få en bra bas att bygga på till sommaren. När våren och försommaren kommer så drar vi på oss våra våtdräkter för gemensamma träningar i någon härlig vacker sjö i vår närhet. Det är en upplevelse att simma utomhus och slippa de ständiga vändnigarna var 25:e meter! Det kan kännas lite olustigt att kliva ned i det ofta så mörka och kalla vattnet men våtdräkten gör att du flyter högt vilket bidrar till ökad trygghet.

 

Cyklingsmomentet

Det är en härlig känsla att komma upp ur vattnet, spänna på sig cykelhjälmen och sedan hoppa upp på cykeln. Att få använda benen istället för armarna som nu är som allra tröttast. Fartupplevelsen och att ett av delmomenten är avklarade är faktorer som gör cykelmomentet uppskattat av de flesta. Dock får man se upp så man inte kör på för hårt för benen ska man även använda i det avslutande löpmomentet.

Många brukar ge rådet att ta de lugnt på cykeln de sista fem-tio minuterna innan löpningen men det är svårt att hålla igen då man vill komma till växlingsområdet så fort som möjligt och påbörja löpningen.

 

Under vinterhalvåret är det bra om du kan hålla igång cykelmusklerna. Om du tycker att kylan och slasket ute inte känns så inbjudande och att dubbdäck och frusna tår inte är din grej så försök istället att få till ett eller ett par spinningpass i veckan eller använd en trainer eller motionscykel hemma. Försök att komma ihåg att stretcha baksida lår, det kommer du att ha nytta av då det är sommar och du skall vara så aerodynamisk som möjligt på din cykel.

 

Löpmomentet

”Som att springa med ett par telefonstolpar till ben”.  Ja så brukar den inledande delen av löpningen kännas. Det är andra muskler som skall aktiveras än vid cykling och även om det känns konstigt så är det lätt hänt att man går på för hårt i början på löpningen. Känslan av att snart vara i mål och få vila bidrar till att man kanske kör på lite väl hårt i början, lugn, du hinner bli trött.

 

Under vinterhalvåret passar löpning ypperligt att träna. Se bara till att vara varmt klädd om benen då kyla innebär ökad risk för skador om du blir för kall och slarva inte med dricka trots att du inte upplever att du svettas som på sommaren. Kanske bör du komplettera löpningen med lite löpspecifik styrka på gymmet genom att stärka upp din bål. Även knän och fotleder mår bra av lite styrketräning men ta det varsamt med att öka tyngderna, ofta kan den egna kroppstyngden räcka.

 

Utrustning

Simning

Du behöver en våtdräkt avsedd för simning. Strunta i den där gamla dräkten som du hade då du vindsurfade för 15 år sedan, det har hänt massor med dräkterna! En modern dräkt är följsam i axelpartiet och bidrar till att kroppen får ett mycket högre läge i vattnet vilket leder till minskat vattenmotstånd. Dräkten skall sitta tajt som ett korvskin.

Simglasögon. Ev. badmössa, den håller huvudet varmt, syns bättre än blött hår om du simmar i en sjö (om den inte är svart dvs.) Dessutom så minskar den vattenmotståndet och gör dig snabbare. På vissa tävlingar får man låna, alt. får man en badmössa som man skall använda på tävlingen. Vissa personer får problem yrsel om de får in vatten i hörselgången, åtgärdas med öronproppar. Bodyglide/vaselin, för att lättare kunna få av våtdräkten efter simmomentet, smörjes på fotryggen.

 

Cykling

Alla typer av cykelmodeller fungerar, det beror bara på hur snabbt man vill ta sig fram. Ibland kan bansträckning gå på olika typer av underlag och då passar kanske en mtb eller cykelcross bäst men det vanligaste är att man cyklar på en racercykel eller s.k. tempocykel som är mer aerodynamisk och oftast något snabbare. Cykeln är den absolut största ekonomiska investeringen för dig som är sugen på triathlon men stirra dig inte blind på fartvidunder av kolfiber med heltäckt diskbakhjul och en prislapp jämförbar med en ny mindre bil utan kör på den cykel du har till dess att du vet om triathlon är något du skall satsa på eller ej. 

Övriga saker som är bra att ha under cykelmomentet är den obligatoriska hjälmen, glasögon, cykelskor samt något att ha på sig på kroppen. Proffsen kör med sk. trisiuts alt. ett sett av cykelbyxa och löparlinne. Dessa kan man bära under våtdräkten och man slipper ödsla onödig tid på ombyte. För nybörjaren så går det bra att ha ett par bad eller cykelbyxor på sig under våtdräkten för att då cyklingen skall påbörjas komplettera detta med ett linne eller cykeltröja. Naken i växlingsområdet betyder diskad, byt om i tält avsett för ändamålet.

Det kan även vara lämpligt att ha ett sk. racebelt, ett enkelt resårband där du fäster din nummerlapp och som skall vara bak på cyklingen och fram på löpningen.

 

Löpningen

Löparskor, dina vanliga skor passar bra men vill du återigen tjäna tid så byter du ut dina skosnören mot gummistroppar med snabblås, då är det bara att dra på skorna och sticka iväg efter att du lämnat cykel och hjälm. Gummistroppar och snabblås köps i textilaffär eller i sporthandeln. Solglasögon och/eller keps är andra uppskattade hjälpmedel.

 

Annat som kan vara bra att ha vid din plats i växlingsområdet är en handduk att stå på då du kommer upp från simningen med blöta fötter. Kanske en flaska med sportdryck eller något att äta om du tror att energin kommer att tryta.

 

Det här var en kort information om Triatlon.

 

Det finns många inspirationskällor med träningstips på nätet, här är några av dem:

 

-          Svenska triathlonförbundet

https://iof3.idrottonline.se/SvenskaTriathlonforbundet/

-          Funbeat,träningsforum på nätet med all möjlig sport  http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=96

-          Jonas Colting, legend inom svensk triathlon med bl.a. träningstips för den som vill testa att genomföra en Ironman

http://www.colting.se/index.php?page=jonas-colting&sub=det-har-ar-jonas

-          Alnö Race team ”ART”, Sundsvallsklubb med många duktiga triathleter och cyklister.Arrangerar också en triathlontävling på just Alnön i början av sommaren.

http://alnö-race-team.nu/j15/

 

 

Uppdaterad: 07 JUN 2016 20:22 Skribent: Joakim Oknefjell

PerCykel_logga[1]-2

logoshimano

sram
Duells
TREK
Bontrager
Continental

Dan Marsch Spa Massage Friskvård
Enervit
logo
rock-shox
Giordana

Postadress:
Ski-bike & Run SC - Cykel
Ingela Rotter, Kastellvägen 12
82450 Hudiksvall

Besöksadress:
PERCYKEL, Hamngatan 5
82430 Hudiksvall

Kontakt:
Tel: +4665023935
E-post: This is a mailto link

Se all info