Hoppa till sidans innehåll

Klubbens Historia


Historia:

Ett försök att i kåseri-form göra en korrekt återgivning av hur Slättlanda
modellflygklubb blev till.


Fredagen den 14/3 2003 blev kantorn i Ryda inkallad av släkten i
vardagsrummet.
På bordet stod det en plastdunk. Kantorn fyllde denna dag 55 år.
Kantorns spontana tanke var att nu hade släkten "ballat ur" och skulle
ställa till en fyllefest med hembränt i massor. (Det är ju numera förbjudet
att även inneha hembränt ...)

Innan kantorn han säga några varningens ord, kom yngste sonen in med ett
platt paket, och kantorn uppmanades öppna paketet. Det innehöll byggsatsen
till en modellflygmaskin! Därefter uppmanades kantorn att titta på
blomsterkvasten, och jovisst blommorna var lika fina som de alltid är vid en
uppvaktning. Kantorn uppmanades att titta närmare, och upptäckte då att det
satt flera tiotal med hundralappar invikta bland blommorna. Dessa pengar
skulle användas till en radiosändare för modellflyg!

Bakgrunden till denna födelsedagspresent fanns i att kantorn någon gång
berättat för sina barn att han i sin ungdom låg och drömde över alla
möjligheter som kunde realiseras genom inköp via Clas Olssons katalog. Dessa
drömmar hade realiserats så långt så att den blivande kantorn fick
Telegrafverkets tillstånd att inneha radioanläggning för modellflyg, men
sedan stannade processen. Det här var i början på 60-talet.

Kantorn fick inombords panik, när han såg födelsedagspresenten. Det var inte
nog med att han gick omkring och hade ont i magen, kantorn insåg att han
inte bara kunde tacka för den fina "vasen" och sedan ställa den någonstans,
nej, denna "födelsedags-vas" innebar att han var tvungen att lära sig flyga,
visa upp sina flygfärdigheter inför släkten, insåg att detta skulle ta tid,
och tid hade inte kantorn. (Han hade inte full tjänst som kantor, och var
sedan 1984 även verksam som programmerande datakonsult, 2 jobb således!)

På lördagen åkte yngste sonen och kantorn till Hobbex i Göteborg (för där
var byggsatsen inhandlad) och tittade på radiosändare. På bänken fanns en
folder från Kungsbacka modellflygklubb, kantorn ringde upp och fick rådet
att köpa en Eclipse-sändare, som var västentligen dyrare, fick reda på att
det skulle flygas under dagen, så bilresan fortsatte till Kungsbacka
modelflygklubb, och där flög man. I bilen låg radioanläggningen med sändare
mottagare och 4 servon.

Kantorn funderade över hur han skulle göra, var det dit man skulle åka för
att flyga? Väldigt långt. Att det fanns modellflygklubb i Torslanda fick
han reda på hos Hobbex, att det fanns modellflygklubb i Lidköping hade han
ingen aning om vid detta tillfället.
Färden styrde hemåt, kantorn satt som passagerare och mådde tjyvtjockt. På
torsdag i följande vecka konstaterades kantorn hade spräckt blindtarmen
vilket sedermera resulterade i 11 nätter på kirurgen i Lidköping.

Något matt återvände kantorn hem, släpade sig upp ur sjuksängen och tittade på byggsatsen. Arbeta
var inte att tänka på trots att att kantorn inte hade tid att ta ledigt. Fick kontakt med
Kent Johansson i Vedum (det var någon av de "kondoleansbesökande" som nämnde
hans namn) Vilken personlighet kantorn mötte! Här, ta med dej hem den här
flygsimulatorn, den kan du köra de stunder du orkar vara uppe!

Jodå, kantorn lärde sig flyga simulatorn. Pillrade ihop byggsatsen, och
frisknade till alteftersom. När roderstagen skulle fixeras med en
krympslang, så var det illustrerat med en tändsticka. Kantorn letade reda på
tändstickor, eldade på krympslagen, och ställde undan vingen. Fortsatte
sedan med modellens höjdroder, hörde ett knastrande ljud, och såg att det
brann friskt i den undanställda huvudvingen.
Ett besök gjordes hos Kent Johansson som hjälpte kantorn att ställa in
radion.

Kents spontana kommentar var:
Jodå, jag har eldat upp maskiner jag kraschat och jag har sett andra göra
likadant, men jag har aldrig sett någon som försökt elda upp maskinen innan
den gått i backen!

Efter någon dag tillkallade kantorn sin granne för att få hjälp att starta
motorn. Grannen heter Gustafsson, har ett förflutet som "burk-slav" och duktig tävlande i
motorcykelkörning med sidvang. Grannens axelpartier är delvis uppbyggt av
ståldelar, inga segrar är gratis i motorcykelbranschen.

När kantorn med hjälp av grannen Gustafsson fått igång modellmotorn och
fyllt garaget med en blå oigenomtränglig rök av ricinolja och metanol, så
fick grannen något nostalgiskt i ögonen och utbrast: "Karlsson, nu ä dä som
förr i väla, det loktar hanne!!!"
Någon kväll senare for kantorn och grannen till Lidköping, nu skulle
modellen upp till varje pris! I byggsatsbeskrivningen fanns instruktionen
att antennkabeln skulle dras inuti kroppen, och sedan ut i bakpartiet. Det
hade gått många vändningar av modellen innan det blev dags för
provflygningen. Antennen låg nu som ett nystan framme vid servona, vem
tänkte på att det kunde ha någon betydelse!!!

Motorn startades, maskinen ställdes upp mot vinden, bort från byggnaderna,
gastrotteln fördes fram så långt det gick, och allt fungerade som i
simulatorn - till att börja med ...
Maskine lyfte lugnt och elegant, kantorn provade lite med skeven och det
verkade fungera, sedan fungerade ingenting och maskinen dök ned ute i en
nysådd rågåker.

Huvudstället hade slagits av, noshjulsinfästningen hade krossat sitt fäste,
propellerna var numera klart obalanserad. Det här var en klassiker på
datakonsulten, dvs en som vet precis hur man gör men kan inte själv.

Hur göra? Nu var goda råd dyra. Det blev dyrt. Prislappen blev flera tusen.
Kantorn smög iväg till Göteborg igen, köpte ytterligare en identisk maskin inklusive motor.
Våren 2003 kostade en trainer med motor nästan 3000:-tusen, och släkten
hade tillsammans med pengarna i blomsterbuketten investerat bortåt 5000:- i
kantorns 55-årsdag. Släktens investering förväntades naturligtvis ge resultat!

Kantorn inser nu att han kan behöva övervakande hjälp - trots att han i teorin behärskar modellflygnings
konst till fulländning - söker upp Kent Johansson, modellen kontrolleras, och de åker till Vårgårda flygplats,
och i Göteborgsändan av fältet sker starten. Först startar Kent modellen och sedan får kantorn
flyga. Flyg nu i cirklar, och försök hålla den där, jag ståår alldeles intill
och tar radion om det går fel säger Kent.

Det går ju jättebra fortsätter Kent efter en stund, du kan ju flyga riktigt bra, så jag går och
hämtar mina glasögon. Det går ytterligare 10 sekunder, så är även den
modellen lämplig tändved för vinterbrasan.

Kantorn nämner sin svåra situation. Släkten förväntar sig att kantorn visar
upp sina flygfärdigheter, inkuderande den ursprungliga presenten som
förväntas elegant styras uppe i det blå. Du säger Kent, det här blir dyrt om
du skall köpa en ny maskin efter varje flygning. Jag skall visa dej hur du
bygger en maskin, och så blev det, och omsider lärde sig kantorn att
någorlunda flyga modellen. Mellan Vårgårdafältet och E-20 växer en ridå av
sälg och lövträd. Kör inte in i sälgen, sväng!!! ropade Kent och så körde
kantorn in maskinen i sälgen. Modellen ruskades ned, lite av klädseln
skadades, fixades med tejp. Ny start. Kör inte ihn i sälgen, sväng!!! och så
körde kantorn in maskinen i sälgen. Tredje gången exakt samma förlopp, men
nu lyckades kantorn knäcka vingen och då var det färdigflyget den dagen.

Kantorn lärde sig bygga egen modell. Den slutliga monteringen av roder skedde i den blivande bygglokalen
i församlingshemmets källare, fastigheten gränsar till kantorns fastighet.
När kantorn hade fört in skruvarna från ovansidan till höjdrodrets
linkage ringde hustrun att det var middag. Det var lördag, och kantorn blev trött av maten, sommnade och
sedan var det kväll, och därefter regn. Nästa veckoslut kontaktades grannen, och bägge åkte till
Vårgårda. Det hade regnat mycket under veckan, till vänster om fältet hade en bonde plöjt en åker.
Maskinen startades och flög som en dröm, inte ett enda trimroder behövde justeras. Kantorn flög
modellen flera varv. Kantorn upplevde någon form av tilltagande tröghet i roderutslagen.
På fjärde varvet avbröts flygningen.

Kantorn och grannen fick genom en massiv kraftansträngning upp resterna ur den blöta plöjseln, hela
motorn och en del av modellens framända hade borrat sig ner i myllan. Kunde kantorn dra någon ny
slutsats av det denna drömstart? Jo, lämna aldrig bygget med skruvarna endast nedstoppad ovanifrån
till höjdrodrets linkage. Ta bort dem, eller sätt dit muttrarna!

Så kom den dagen då det hängde en åskby åt Sollebrunns-hållet. Flera starter
gjordes Kent Johansson var med - numera endast som rådgivare. omedelbart efter sista starten så brjade
det blåsa tvärs banan. Kantorn insåg allvaret, skulle bli tvungen att landa tvärs, bäst att
göra en lång inflygning. Kantorn var nu så mogen och erfaren flygare, så att
läraren tillfrågades inte om hjälp. Nej, kantorn skulle visa hur han redde
upp en hastigt påkommen besvärlig situatioen. Inflygningen skedde ver ett
buskparti, motorn stannade och maskinen försvann bakom trädridån ner i en
manshög rågåker.

Kantorn och Kent gick och letade via spåren efter traktorn när åkern
besprutats mot ohyra. Inget resultat. Införskaffades en hopsättbar stege,
kantorn höll och Kent klättrade upp på mängder av ställen, men ingen modell
i sikte.

Varken Kent eller kantorn ville att modellmotorn skulle trasa sönder
skördetröskan i en kommande skörd. Situationen var ingalunda bra, inte ens
tillfredsställande.

10 dagar gick, kantorn var nu som konsult på resa till Ludvika, för att tala
med leverantören om en strulande dator, på hemvägen besökte han Håkans hobby
i örebro, och övertalades att köpa en komplett radioanläggning till. I detta
läget insåg kantorn fördelarna med att Kent kunde ta över, via en
lärar-elevkabel, så kantorn köpte även en sådan kabel. Det fanns ju nu 2 sändare
och 1 radio, den andra låg någonstans ute i rågåkern.

När kantorn kommit hem, ringde Kent och sa att han hyrt en flygare och varit
med uppe och letat efter modellen, hittat den, att modellen var sönderfallen
av regnväta, men servo motor och radio verkade vara helt OK.

Kantorn hade nu 2 kompletta radio, hade lärt sig grunderna i att bygga
modeller, det var i slutet av Juli.

Det här borde vara något för årets konfirmander tänkte kantorn fylld av
entusiasm - numera mindre entusiastisk med att börja höstens
programmerings-slit - talade med prästen, tillskrev konfirmanderna i
hemförsamlingen och grannförsamlingen, c:a 60 brev, respons noll.

Men, nu hade ett antal "gubbar", såsom grannen som var med om
jungfrukarschen, ett antal 30 och fyrtioåringar, samt även äldre än
kantorn, hört talas om denna tanke att börja bygga modeller. Så i oktober
2003 samlades för första gången Ryda församlings bygg och flyg med biblisk
allmänbildning. Vi var 16 stycken. Kent och kantorn prefabricerade
kroppssidor och spant ( i ärlighetens namn var det nog Kent som gjorde det
mesta), men vi kom igång fulla av entusiasm. I januari/februari började
gruppen fundera över om vilket som var billigast: bilresor till Vårgårda
eller arrendera en bit jord. Beslöts att arrendera och det skedde på gården
Storslätt utanför Helås.

Därvid kom också att bildas modellflygklubben
"Slättlanda modellflygklubb" som numera har ett 40-tal medlemmar.
Slättlanda modellflygfält invingdes den 5/5 2005.




(bild: KG. Hellquvist inviger fältet.)


Modelflygklubben flyger, klipper och har hand om verksamheten under
sommartiden.

På vintersäsongen bedriver "Bygg o flyg" sin verksamhet och går i höst in
på sitt 5:e verksamhetsår.

Konceptet är fortfarande detsamma:
Bygger, snackar och umgås från 19-20.00. Då vidtar 15 minuters biblisk
allmänbildning, varvid vi har en kyrklig verksamhet och får lokalen betald.
20.15 är det kaffe med smörgås, och officiell hemgång 21.00. Verklig
hemgång - när lokalen låses - någon gång mellan 22 och 02.

Ett enkelt - och kanske unikt - koncept. Det har fungerat och vi hoppas att
det fungerar fortsättningsvis. Modellflyg är att flyga, det är att bygga och
reparera, och det är att träffas. I gemenskapen tror vi att det finns ett stort värde.
Visst, är det roligt att flyga ensam, men då har man ingen
att snacka med, ingen att fråga, om råd, ingen att låna grejor av - och -
ingen som ser de konstfulländade krascherna ...!

2007-08-02

K-G Karlsson
(kantorn)

P.s.

Det finns ytterligare en sammanslutning - Det hemliga sällskapet
backflygarna. Detta hemliga sällskap har samtliga sina möten offentliga, då
den hemlighet man förvaltar är oåtkomlig för utomstående. Hemligheten är att
veta hur det känns att ha kört sin med många timmars arbete och drömmar
byggda modell i backen så att flisorna ryker. Ingen får bli medlem med endast
en avslagen propeller, eller ett skadat landningssställ. Nej, det är flisorna som gäller!

Sällskapet har olika grader.
ärkekraschare av 1:a graden, 2:a graden osv. Vill man avancera ytterligare
kan man bli kardinalkraschare av 1:a graden och 2:a graden osv.

Därutöver har sällskapet - liksom Svenska Akademien har en ständig
sekreterare - en ständig 1:e kraschare. Denna titel är förbehållen kantorn,
och kantorn har hittills förvaltat sin titel på ett förtjänstfullt sätt ...!
Sällskapet är "grabbigt" till sin karaktär.
Det gäller att på ett manligt och övertygande sätt kunna logiskt förklara
varför man förvandlade dyrgripen blev kaffeved.

Enligt sällskapets 1:e kraschare finns det endast en rimlig och bärande förklaring,
vilket också är sällskapets lösenord:

"På grund av att jag blev brådstörtat sugen på en öl*, så drog jag maskinen i backen"

(*öl, kan bytas mot Ramlösa, Zingo, vad som helst)

Den enda tillgången som får finnas i detta sällskap är dryck. Sällskapet vill inte att någon
skall tvingas till någon speciell dryck - exempelvis öl - utan även kolsyrat vatten är helt OK.

En av de bärande tankegångarna - som motiverar sällskapets existens - är att
får man en dålig flygsäsong så har vi medel för en präktig oktoberfest. Den som på
ett fulländat satt drar sin maskin i backen skall på plats få intaga en enhet dryck, och
erbjudas fri hemtransport, mot att krascharen inlevererar 3 nya enheter dryck.

Kantorn - det hemliga sällskapet Backflygarnas ständige 1:e kraschare - menar att endast
Arbogas öl 10,2 ger den rätta effekten mot spakfrossa. Det föreligger olika åsikter om detta,
de flesta menar att just Arboga 10,2 ger spakfrossa, det räcker gott med 5,6 eller lättöl, och i demokratins
namn har kantorn fått böja sig för detta till hustruns stora förnöjelse.

/D.s.

Uppdaterad: 07 MAR 2013 14:23 Skribent: Magnus Olofsson



klart.se




Modellflyget och Säkerheten (bild)

Modellflyget och Säkerheten 

 (PDF 3 sidor, 1.1mb)

» Ladda ner! «

 

 







Postadress:
Slättlanda MFK - Flygsport
Karl-Gustav Karlsson, Skattegårdsvägen 16
53496 Vara

Kontakt:
Tel: 051215222
E-post: This is a mailto link

Se all info