Hoppa till sidans innehåll

Lyfta med Kedjor


Kedjorna till gymmet väger ca 23kg st, är ca 150cm långa.

1 Ökat motstånd

Hur mycket du orkar ­lyfta beror helt på hur stark du är i det läge då det är som allra tyngst under lyftet. Om du tränar med kedjor ­tvingas musklerna jobba hårt även under de delar av lyftet då det inte är som allra jobbigast, ­eftersom motståndet blir större och mer konstant.

2 Explosiv styrka
Att träna bänkpress med kedjor hjälper dig att bygga explosiv styrka i överkroppen. Stången är som lättast när du har den mot bröstet och blir sedan tyngre i takt med att du pressar den uppåt, vilket innebär att du ­måste göra rörelsen snabbt och med mycket kraft för att du ska orka lyfta den och sedan sänka den igen med
god teknik.

3 Minskad skaderisk
Du är som mest utsatt och benägen att skada dig i lyftets ytterläge, det vill säga då det är som allra tyngst, till exempel när du befinner dig som djupast ner i ett knäböj eller marklyft. Om du använder kedjor ”avlastar” du kroppen något i detta läge, och minskar på så sätt risk­en att skada muskler och leder.

Uppgiftskälla Fitness for Men Sverige

Uppdaterad: 23 FEB 2018 06:51 Skribent: Jackie Bergström
E-post: Adressen Gömd

       

Postadress:
Ställdalens AIK
Idrottsvägen 25
71472 Ställdalen

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: stalldalensaik@telia...

Se all info