Hoppa till sidans innehåll

Frågor och svar om träning


Hur påverkas bentätheten när man tränar?

Belastning av skelettet i form av motion av något slag är mycket viktigt för att undvika benskörhet. Motion, kombinerat med ett tillräckligt energi- och kalciumintag, bidrar till att bygga upp och bevara benvävnadens täthet och arkitektur.

Hur påverkas blodfetterna när man tränar?
Blodfetterna påverkas mest av konditionsträning. Konditionsträning har setts ge positiv effekt på triglycerider, HDL-kolesterol och i en viss mån LDL-kolesterol. Därmot verkar inte styrketräning påverka blodfetterna i någon större omfattning.

 

Hur påverkas humöret av att man tränar?
Produktionen av kroppens "glad-hormon", endorfin, ökar. Det gör att välbefinnandet ökar. Dessutom sjunker halten av stresshormoner i kroppen när du tränar.

Hur påverkas immunförsvaret av att man tränar?
Vid en måttlig träningsmängd förbättras immunförsvaret. Däremot försämras kroppens förmåga att stå emot virus och infektioner direkt efter en mycket kraftig ansträngning. Detta berör dock i huvudsak elitidrottare.
Man ska alltid vara mycket försiktig med att träna när man är sjuk. Man kan inte träna bort en förkylning till exempel. Det är viktigt att vila från träning tills du är helt frisk

 

Vad händer med hjärtat och lungorna när man tränar?
Konditionsträning gör att hjärtat blir starkare och orkar pumpa ut mer blod per slag. Dessutom sjunker blodtrycket och blodcirkulationen stimuleras. Lungkapaciteten förbättras också vid regelbunden motion.

 

Vad händer med kroppens energiomsättning när man tränar?
Kroppen lär sig att bättre använda energin i de olika processerna för energiomsättning. Därför ökar ämnesomsättningen. Musklerna blir även bättre på att lagra kolhydrater i form av glykogen

 

Vad händer med musklerna när man tränar?
Om du styrketränar eller tränar någon idrott där musklerna belastas ganska tungt kommer muskelfibrerna (cellerna) att bli större. Du blir starkare!

 

Vilka omedelbara hälsoeffekter uppnår man när man börjar motionera?

- Man mår bra direkt efter fysisk aktivitet eftersom man känner att man gjort något positivt.

- Blodtrycket sänks direkt (det varar några timmar).

- Man får omedelbart mer energi.

- Hormonnivåer påverkas positivt direkt.

- Inom någon vecka blir sömnen bättre

Uppdaterad: 18 AUG 2015 21:05 Skribent: Berit Johansson

Postadress:
Stenungsunds GF - Gymnastik
Anne-Louise Thäng, Nygrens väg 17
44497 Svenshögen

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info