På förbundsmötet 2012 fastställdes Vision 2020 för SJF, som utarbetades av förbundsstyrelsen under 2010-2011.
Under de tre första åren med Vision 2020 så har utvecklingen inom svensk Judo hela tiden stämts av mot de delmål som är angivna i Vision 2020. I samband med dessa avstämningar har det uppstått frågetecken kring hur SJF:s organisation arbetar med en del av målen i Vision 2020.
Förbundsstyrelsen har därför beslutat att anpassa organisationen till målen i Vision 2020 och skapa en så effektiv organisation som möjligt med de resurser som vi har tillgängliga.
I samband med Riksfortbildningen i Lindesberg kommer förbundsstyrelsen att informera om den förestående organisationsförändringen.
För de som inte kan komma till Lindesberg så kommer också större delarna av förbundsstyrelsen att finnas på plats i samband med J-SWOP i Haninge den 26 september och kan där svara på frågor kring den nya organisationen. Här följer en kortfattad sammanfattning av förändringen av organisationen:
För de flesta uppgifter som finns inom SJF bedöms en projektbaserad organisation vara den mest effektiva.
Där varje projekt har ett syfte kopplat till något av målen i Vision 2020, en ansvarig projektledare, ett start- och ett slutdatum och resurser i form av medarbetare och budget.
De uppgifter som, pga sin karaktär, inte lämpar sig att lösa i projektform kommer att hanteras av ett begränsat antal utskott och arbetsgrupper.
Organisationen kompletteras med speciella uppdrag (en-personsuppdrag) och expert resurser (grupper med särskild kompetens).
För att stärka kopplingen till de mål som finns i Vision 2020 så kommer alla organisatoriska enheter att kopplas till ett av fem olika verksamhetsområden:
- Tävling
- Medlemmar
- Marknad och evenemang
- Utbildning
- Elit
För varje verksamhetsområde finns en utsedd ansvarig fs-ledamot. Den har till uppgift att:
• Fungera som kontaktperson mellan fs och den operativa verksamheten.
• Till fs föra fram ärenden som väcks i den operativa verksamheten.
• Meddela av fs fattade beslut inom ramen för respektive verksamhetsområde.
• Den ansvarige fs-ledamoten ska också bidra till och främja samarbetet mellan olika operativa enheter inom det verksamhetsområden som den har ansvar för samt samarbetet mellan olika verksamhetsområden.
•Till hjälp för att administrera och/eller utföra uppgifter inom respektive verksamhetsområde finns också speciellt utsedda resurser från kansli eller annan anställd/arvoderad personal.
Verksamhetsområde
|
Ansvarig fs-ledamot
|
Anställd resurs (arvoderad)
|
Tävling
|
Lars Johansson
|
Sissel Backe
|
Medlemmar
|
Johnnie Daniels
|
Åke Sundkvist
|
Marknad och Evenemang
|
Helene Karlsson
|
Erik Vesterlund, (Michel Grant)
|
Utbildning
|
Kristiina Pekkola
|
Sissel Backe, Åke Sundkvist, (Karin Strömkvist-Bååthe)
|
Elit
|
Michael Holm
|
Robert Eriksson, Jakob Reinius
|
För er som har frågor om SJF:s kommande organisation eller vill anmäla ert intresse att delta eller leda något projekt är ni välkomna att kontakta SJF:s kansli på telefon 018 - 430 05 10 eller epost: 