Hoppa till sidans innehåll
Foto: Maria Vantola

Krav på registerutdrag från 1 januari 2020

24 NOV 2019 10:39
På Riksidrottsmötet 2019 beslutades att föreningar ska begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den med anställning eller uppdrag i förening och där har direkt och regelbunden kontakt med barn.
  • Uppdaterad: 24 NOV 2019 10:39

På Riksidrottsmötet 2019 beslutades att föreningar ska begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den med anställning eller uppdrag i förening och där har direkt och regelbunden kontakt med barn. Beslutet träder i kraft den 1 januari 2020.

Föreningen är ansvarig att kontrollen genomförs. Inga utdrag ska arkiveras av föreningen, däremot ska föreningen dokumentera att kontrollen har genomförts.

Du kan läsa mer om, och få vägledning kring hanteringen av registerutdraget genom att ladda ner Riksidrottsförbundets lathund för registerutdrag.  

 

Då detta är en del av ett förebyggande arbete och bör gälla lika för alla, ska registerutdrag begäras av alla, oavsett hur länge en person varit verksam i en förening samt vid nyanställningar.

Den enskilde ledaren begär utdrag från Polisen och uppvisar det för sin förening. Ladda ner begränsat registerutdrag hos Polisen via länken HÄR.

Skribent: Maria Vantola
E-post: Adressen Gömd

 

________________________

Covid-info2.jpg

Uppdaterad 27 maj 2021

_______________________

SvTF.jpg

_______________________

_________________________________

________________________________

_____________________

Vi samarbetar med

    imageu7c8a.png

_____________________

  

_____________________

   

_____________________

_____________________

Postadress:
Svenska Tennisförbundet Mitt
Sysslomansgatan 51 B
752 27 Uppsala

Kontakt:
Tel: +46761303035
E-post: This is a mailto link

Se all info