Hoppa till sidans innehåll

26,5 mil på en vecka är ingen barnlek men inte heller någon omöjlighet


Så var då min hittills värsta träningsvecka avslutad. Här under kan ni hitta alla passen jag sprang och inom parentes den farten jag siktade på att hålla. Till slut landade jag på strax över 26mil vilket är ca tre gånger så mycket som jag brukar träna. Farten var kanske inte överdrivet hård på de flesta passen men eftersom jag höll mig inom tidsramarna så anser jag mig ha klarat uppgiften.

 

Dag1 24 juli

Förmiddag morgonjogg 60min snitt 4,42 (4,50-5,00)

Eftermiddag Intervall 8*4min snitt 3,37 (3,33-3,38) + 80min jogg snitt 4,44 (4,40-4,50), totalt 110min

Dag 2 25juli

Förmiddag morgonjogg 90min snitt 4,55 (4,50-5,00)

Eftermiddag lätt distans 90min snitt 4,48 (4,40-4,50)

Dag 3 26juli

Förmiddag morgonjogg 60min snitt 4,55 (4,50-5,00)

Eftermiddag fartlek 3*15min snitt 3,45 (3,40-3,45)+ 75min jogg snitt 4,50 (4,40-4,50), totalt 120min

Dag 4 27juli

Förmiddag morgonjogg 90min snitt 4,56 (4,50-5,00)

Eftermiddag lätt distans 90min snitt 4,46 (4,40-4,50)

Dag 5 28juli

Förmiddag morgonjogg 60min snitt 4,55 (4,50-5,00)

Eftermiddag intervall 15*2min snitt 3,31 (3,27-3,32) + 80min jogg snitt 4,48 (4,40-4,50) totalt 110min

Dag 6 29juli

Förmiddag långpass 180 min snitt 4,48 (4,30-4,50)

Eftermiddag vila

Dag 7 30juli

Förmiddag morgonjogg 90min snitt 4,56 (4,50-5,00)

Eftermiddag lätt distans 90min 4,46 (4,40-4,50)

 

Totalt 13 pass, 26,5mil, snittfart 4,40

 

 

Rent träningsmässigt var det som synes mestadels distans men så var det fyra ångestpass. Ångestpassen bestod i tre intervallpass och ett 3h långpass. Intervallerna var visserligen normalhårda men lägg till en upp och nerjogg på 75-80min så blir det genast mycket tuffare. Det funkade dock rätt bra med återhämtningen eftersom jag alltid vilade minst åtta timmar mellan varje pass. Lite draghjälp fick jag också i Per Nilsson när han anslöt under dag fyra och fem och hjälpte mig med två pass. Stort tack för det!

069

Sex dagar med tropisk värme innan regnet kom. Ja jag vet att jag ser sur ut men jag var blöt!

 

Tanken var att jag skulle göra en läkarundersökning när jag väl var färdig men dessvärre så var det en omöjlighet i semestertider. Vilopuls och vikt tog jag dock innan jag körde igång. Innan hade jag den föreställningen att springer man tre timmar per dag i en vecka kommer vikten rasa och pulsen skena men riktigt så blev inte fallet. Visserligen tappade jag i vikt de tre första dagarna med i snitt ett kilo/dag men sedan vände det och slutvikten hamnade istället ett kilo över!! Vilopulsen visade inte heller tecken på att kroppen tagit skada utan sjönk istället till 3-4 slag lägre. Tre timmars fysisk aktivitet per dag är med andra ord inte farligt för hjärta utom tvärtom har min fysiska status förbättras av denna veckas hårdträning.

072

Till mina grannars stora glädje och sambos stora förtret bar jag mina kompressionsstrumpor mellan alla tuffa pass

 

Några skador har jag inte heller dragit på mig även om det ömmat lite i knä, hälsena och höft. Ska det vara något jag ska klaga på så är det sömnbrist. Trots att jag var konstant trött så var det väldigt svårt att få till någon djupsömn. Oftast sov jag två-tre timmar för att sedan vakna av att det kröp i benen eller att jag var vrålhungrig. Just det där med kosten var lite knepigt för till en början visste jag inte riktigt vad jag skulle äta och redan på den tredje dagen fick jag sådan energibrist att jag knappt tog mig hem efter intervallpasset. Lösningen var dock enklare än vad jag trodde för redan samma kväll tryckte jag i mig en gyrostallrik och en chipspåse. Fortsatte sedan i samma stil resten av veckan med diverse olika fettbomber och orkade med alla passen utan någon energidipp.

 

060

Mat för en elitidrottare!

 

 

Martin Söderberg som varit elitlöpare pratar ofta om att det inte bara räcker och ge allt fysiskt utan det krävs att man prioriterar bort andra saker som jobb, vänner och familj för att prestera på elitnivå. Jag tränade visserligen bara en vecka men en liten inblick tycker jag ändå att jag fick i detta. Träningen i sig är tuff men ännu värre är det mentala där jag i princip under hela veckan tänkte på träning och jag hann inte slutföra ett pass innan jag mentalt började förbereda mig för nästa. Familjen blev lidande för utöver träningen är det inte mycket man orkar med. Lek med barnen sträckte sig möjligtvis till lite högläsning och någon hingst i sänghalmen var det knappast tal om utan snarare en strandad blåval som knappt kontaktbar låg och upprepade mantrat "det är för tufft det är för tufft" om kvällarna. Den största tankeställaren fick jag dock när jag efter avverkat pass fick höra att lille Lowe 2år hade jagat efter pappa ut på gatan som helt innesluten i sig själv och träningen inte la märke till detta. Som tur var kom det ingen bil och Lowe är inte långsint utan är fortfarande pappas pojk.

Denna videon skickade Martin över för att ge mig lite inspiration

 

 

Jag kan konstatera att även om min kropp inte är lämpad för att springa på tider som eliten så håller den för att träna som den. Visst har mitt redan stora ego stigit till farliga nivåer men framförallt har jag skaffat mig en insikt om vad som krävs av en elitlöpare. Jag beundrar alla som orkar lägga ner allt slit för detta är inget lätt yrke och så mycket tillbaka får man inte heller om man inte heter Bekele, Rudisha eller Radcliffe. Alla kan vi t.ex. räkna upp hundratals fotbollsspelare men hur många kan räkna upp fem elitlöpare i Sverige?

Ekvall

En av Sveriges bästa löpare men vet du vad han heter?

 

Att jag skulle blivit en bättre löpare under veckan tror jag knappast men jag har lärt mig en hel del om mig själv. Att jag är envis visste jag redan men jag är ändå lite stolt över hur jag tog mig igenom alla svårigheter, fysiska som psykiska under veckan. Jag vill även tacka Therese och barnen för att det ställde upp så att jag fick möjligheten att genomföra detta som jag så länge gått och funderat på och alla andra som har pushat mig under veckans gång.

 

En av tre uppgifter avklarade i "mission impossible" men än är jag inte nöjd utan nu laddar jag om och siktar på under 2,40 på maran och världsrekord på löparband.

 

 

Uppdaterad: 08 JUN 2016 07:08 Skribent: David Högberg
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Team Blekinge LF - Friidrott
Tennvägen 11 A
37150 Karlskrona

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info