Hoppa till sidans innehåll

Alternativ träning del 3 Crossfit med Afaf Adawi som instruktör på lokomotion


 

 Affaf

 Efter två pass med en cykel mellan benen så var det nu dags att pröva på något helt annat. Crossfit kallades det och jag kan ärligt erkänna att jag inte hade den blekast om vad det handlade om. När jag växte upp fanns det i princip bara gymping som var en kvinnlig företeelse och knappast något som vi män skulle syssla med. Ja sedan hade vi ju Susanne Lanefelts numera näst intill klassiska knipövningar.

 

Som den oerhört seriösa journalist (jag allt som vanligt kallar mig för) gjorde jag dock en grundlig research och fick fram att "Crossfit är en komination av styrke- och konditionsträning och bygger på funktionella övningar som utförs under hög intensitet och med konstant variation. Det är ett slags hybrid av tyngdlyftning, styrkelyft, gymnastik och sprinting och syftar till att skapa en så komplett och allsidig atlet som möjligt.  Bilden klarnade något men som tur är så hittade jag även denna filmen. 

 

Vet inte om jag klarar av och kommentera detta klippet utan att låta som en sexistisk mansgris men självlysande hotpants och minimala toppar är ju …..öh trevligt utifrån ett rent estetiskt perspektiv:-) 

 

Afaf mötte upp på loket och hjälpte mig plocka fram tortyrredskapen som skulle användas. Av en händelse hade hon placerat mig längst fram! Efter en snabb rekognosering över övriga mäns utrustning i sällskapet kunde jag konstatera att hon inte hade jättehöga tankar över min fysiska kapacitet när det gällde att lyfta tunga prylar. Vårdkärring som jag är så är jag dock oerhört trygg i min manlighet och nöjde mig med mina vikter med inställningen att nu kunde jag softa lite medans de andra slet.

Hej och hå 040 

Skratta ni bara

Nog om detta nu till träningen. Vi började med att jogga runt och göra lite övningar som påminde om löpskolningen vi bukar göra om tisdagarna med tamet. Sedan var det dags att börja lyfta min lilla skivstång som trots att den inte såg speciellt skräckinjagande ut så vägde den en hel del efter ett antal repetitioner. Övningarna var uppdelade i intervaller med 40sek arbete och 20sek vila och variationen var stor. Från amhävningar till indianhopp (kombinerar man dessa kallas det tydligen burpees) till styrkelyft och utfallssteg med vikt. Temat för dagen var ben vilket jag kan tacka min lyckliga stjärna för så fort det handlade om bål och armar så var det tungt trots de korta intervallerna. Så mycket tankearbete finns det inte tid till utan det är fullt fokus på att lyssna på instruktionerna samt höra när det lilla pipet från timern sa till oss att vila eller köra. En flashback kom ändå till mig när jag bugandes över någon form av pall med skivstången drog mig till minnes en erfarenhet från min frikyrkliga uppväxt där jag allt som oftast fick uppsöka botbänken när synden tyngde min axlar.

 Hej och hå 041

Botbänken

Vattenflaska hade jag blivit ombedd och ta med mig men jag hittade bara en som det stod Wellnes på så jag valde att inte utmana ödet då platschefen för lokomotion råkar vara världsmästare i kampsport även om han nu verkade vara en hygglig prick. Så överdrivet törstig blev jag inte heller även om svetten gjorde att jag mot slutet av passet hade vissa svårigheter att ta mig upp från det såphala golvet. Efter vi kört igenom alla övningarna två gånger så avslutade vi med några lätta strechövningar innan lidandet var över.

 

Så till betyget där 5 är det högsta betyget. 

Fysisk anstängning-4 lite svårbedömt efter som vissa övningar är grymt tunga medans vissa är lättare. Intervallerna var dock relativt korta så man hann återhämta sig hyggligt mellan varje därav inte det högsta betyget.

Underhållning-4  hade jag fått se en enda självlysande hotpants så hade det blivit det högsta betyget. Annars var det riktigt skoj mycket tack vare den stora variationen på övningar och Afafs alltid lika smittande leende. Ska jag klaga på något så verkade som om Afaf försökte hitta någon radiokanal på AM-bandet av bruset att döma.

Egen fallenhet för träningsformen-2 min överkroppsstyrka är kass och min koordination är värdelös så någon SM-start lär det inte bli (ja man kan tävla i detta). Sedan går det säkert att träna upp men nej jag är nog ett hopplöst fall.

 

Så har jag nu blivit en bättre löpare av detta? Ja kanske, lite bålstyrka eller core som Söderberg konstant tjatar om är nog inte så dumt som komplement till löpningen. Att lyfta en massa prylar så man knappt kommer ur sängen dagen efter kan jag dock vara utan. Så kommer jag nu lägga mig på bönpallen med en tyngd över mina axlar igen? Nej skoj var det men frälst är jag inte utan löpningen ligger mig fortfarande närmast hjärtat. 

 

Afafs omdöme: Jag måste ge David ett stort plus för att han vågade stå längst fram. I vanliga fall brukar första gångs crossfitare vilja stå läbgst bak. Inte David inte. När det kom till övningar med stång så som rodd, matklyft och andra rena styrkeövningar finns lite att jobba på vill ju inte säga att tekniken var dålig men övning behövs. När det gäller konditionsdelarna var det Davids tur att glänsa. Tror hans upphopp var några av de högsta jag sett. Väldigt roligt att ha en teamare på passet.

Stort tack till Afaf och ni om inte har testat det så tycker jag ni ska ge det en chans.  

Hej och hå 039

Givetvis hör det till att man ska "flexa" lite när man är på gym.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 07:06 Skribent: David Högberg
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Team Blekinge LF - Friidrott
Tennvägen 11 A
37150 Karlskrona

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info