Hoppa till sidans innehåll

Isabella Andersson för en vecka


Så var det då dags för min inplanerade träningsvecka när jag ska träna som Sveriges bästa kvinnliga löpare Isabella Andersson. Jag hittade en artikel från i år med en som hon beskriver det "vanlig träningsvecka" så det är den jag ska utgå från. Eftersom Isabella är ca 2,5-3min bättre än mig per mil så kan jag givetvis inte hålla hennes farter men jag tänkte ändå försöka lägga mig på samma ansträngningsnivå utifrån mina förutsättningar. Nu står det inte vilken hastighet hon brukar hålla men kenya experten Martin Söderberg har koll på det mesta och hjälpte mig med detta. Här nedan är de passen jag ska springa med start den 24 juli som avslutas den 30 juli med ett distanspass i samband med Team Blekinges tisdagsträning. Farten inom parentes är den jag ämnar hålla så det finns inget utrymme för mygel och promenader.

Isabella

Isabella på besök i klubbstugan

 

Dag1  24 juli

Förmiddag morgonjogg 60min (4,50-5,00)

Eftermiddag Intervall 8*4min (3,33-3,38) + 80min jogg (4,40-4,50), totalt 110min

 

Dag 2  25juli

Förmiddag morgonjogg 90min (4,50-5,00)

Eftermiddag lätt distans 90min (4,40-4,50)

 

Dag 3  26juli

Förmiddag morgonjogg 60min (4,50-5,00)

Eftermiddag fartlek 3*15min (3,40-3,45)+ 75min jogg (4,40-4,50), totalt 120min

 

Dag 4  27juli

Förmiddag morgonjogg 90min (4,50-5,00)

Eftermiddag lätt distans 90min (4,40-4,50)

 

Dag 5  28juli

Förmiddag morgonjogg 60min (4,50-5,00)

Eftermiddag intervall 15*2min (3,27-3,32) + 80min jogg (4,40-4,50) totalt 110min

 

Dag 6  29juli

Förmiddag långpass 180 min (4,30-4,50)

Eftermiddag vila

 

Dag 7  30juli

Förmiddag morgonjogg 90min (4,50-5,00)

Eftermiddag lätt distans 90min (4,40-4,50)

 

Att springa ca 25mil på en vecka är i sig ingen större bedrift. Teamets Aurore Byström har tex sprungit otroliga 18,8 mil på endast 24h så hade man velat så hade det nog kunnat gå betydligt snabbare än sju dagar. Syftet är istället att känna på hur det är att träna som en elitlöpare. Hur reagerar kroppen fysiskt och psykiskt på denna ständiga jakten på mil. Egentligen hade jag tänkt mig en läkarundersökning efter fullbordad vecka men eftersom hela primärvården tydligen är på semester får jag nöja mig med att jämföra vikt och vilopuls.

 

Givetvis kommer det komma ett massivt reportage efter (förhoppningsvis) slutförd träningsvecka men är ni nyfikna på att se hur det går så kika in på funbeat. Är det någon som vill hänga på något pass så bara hör av er till david.hogberg@hotmail.com

 

Om jag är laddad? Nja det rätta ordet ska nog vara livrädd...

Uppdaterad: 08 JUN 2016 07:08 Skribent: David Högberg
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Team Blekinge LF - Friidrott
Tennvägen 11 A
37150 Karlskrona

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info