Hoppa till sidans innehåll

Kievresan!!!!

25 MAJ 2010 18:47
Trollhättans Atletklubb har varit i Kiev, Ukraina på en studieresa. Det hela startade med en tanke hösten 2008. Vi satt ett gäng ledare och funderade över länder att besöka för att se på brottningsträning. Då kom Ukraina upp. Jag gick och värkte på detta ett tag, kollade möjligheter mm.
  • Skapad: 25 MAJ 2010 18:47

Kiev 6-9 maj 2010

I augusti 2009 skickade vi in ansökan till Idrottslyftet. Då hade vi fått kontakt med en brottningsskola i Kiev. Vi var så välkomna att komma och besöka och delta på träning. Skolan var för brottare åldrarna 12-17 år. Perfekt ålder.

Första tanken var att åka med bara tränare för att på så sätt hålla kunskapen kvar i klubben men vi beslutade också att ta med några brottare i lämplig ålder. Förfrågan gick ut till ett antal tränare och brottare. Trollhättans Atletklubb och Vänersborgsbrottarna samverkar ofta i arrangemang mm. Frågan gick också till tränarna i Vänersborg.

Till slut var det 10 personer av de tillfrågade som var intresserade av att följa med. För att klara av vistelsen i Kiev och förberedelserna inför vårt besök behövde vi hjälp. Vi vände oss då till YMCA rörelsen som ställde upp. De fixade hotellrum, guider, transporter, kontakten med sportskolan mm.

Vi åkte tidigt på morgonen den 6 maj och var framme i Kiev på eftermiddagen.

Då började äventyret..............

Vilket kultur ombyte. Vi blev hämtade med minibuss på flygplatsen. Maria, vår guide, var på plats och tog hand om oss från första början. Det fanns ett fastställt schema för vår vistelse. Vårt första stopp var på YMCA:s kontor i Kiev. Bara det var en upplevelse. Om vi har litet kansli så var det ett intet. Där arbetade 4-5 personer i en liten lägenhet som YMCA hyrde. Knappt en 2:a. Alla hälsade oss hjärtligt välkomna och vi fick ett bemötande värdigt kungar.

Efter alla artighetsfraser och hälsande mm gick turen till vårt Hotell. Vi hade medvetet valt ett budget hotell mitt i Kievs centrum. Det var inte precis vad vi är vana vid här i Sverige. Ett gammalt Öststats högkvarter för officerare. Rummen var hur stora som helst och det var jätte högt till taket. Det fanns en toalett och dusch på varje våningsplan, som skulle vara till alla rummen i korridoren. Hela huset andades historia.

Nu var det ju ingen rekreationsresa vi var på så Maria stod och väntade på oss i receptionen. Nu skulle det ut och ses på sevärdheter. Vi vandrade gata upp och gata ner hela kvällen. Mitt i Kiev skulle det vara en parad på söndagen för firandet av andra världskrigets slut. På torsdag var det genrep. Det marscherades och marscherades och marscherades. Vi har nog aldrig tidigare sett något liknande

Det var också dags för lite mat. Vi beslutade raskt att det var Ukrainsk mat som gällde för kvällen. Vi plockade våra brickor fulla med så mycket mat som gick och det kostade.... typ 25-30 kr inklusive dryck. Här var det billigt att äta.

Helt slut vacklade vi tillbaka till hotellet för att sova för i morgon var det brottning på schemat. Det var en och annan tränare som var lite nervösa. Det här var seriöst. Vi började så smått förstå vad vi gett oss in på.

Fredag morgon. Frukost. Först gällde det att hitta frukostmatsalen. Till slut nere i källaren, där var den. Där serverades: ett glas juice, en toast, en croissant, en yoghurt, en kopp kaffe/te och.... man fick välja på: stekt ägg och bacon, korv och mos eller pasta med köttfärsfyllning. Och nåden den som råkade ta två croissanter. Det blev vi varse. En ledare fick en liten utskällning och fick betala extra. Till saken hör att han inte hade tagit någon extra men kunde inte förklara detta på Ukrainska utan det var lättare att betala straffet.

Nu, full vart mot brottningslokalen.

Tunnelbana i Kiev. Vilken tur att vi hade en guide. Vem kan klara av att läsa namnet på stationerna, inte vi i vart fall. Men vi hade som sagt var en super guide som tog hand om oss.

Väl framme i brottningslokalen, som för övrigt kändes som om vi tog ett kliv tillbaka till 50 talet, blev vi mottagna som om vi kommit med Svenska landslaget. Lite oroväckande. Tränarna började allt skruva lite på sig, hur skulle det här gå. Först var det ett möte med presidenten för sportskolan, sedan dök landslagstränaren upp efter det kom en kille som tog ut OS truppen (eller nåt liknande). Alla skulle kolla på när Trollhättan var där och tränade. Vi hade innan besöket anmält åldrar och vikter på brottarna/tränarna så att det skulle finnas att sparra mot. Och det fanns det!!! Trean på junior VM och så vidare.

Här har jag klippt in hur en av Trollhättans Atletklubbs tränare upplevde passet och dagen.

////

Träning i Kiev.

Resan till Kiev var en resa där vi skulle få utbyte med en brottarskola där de bästa av Ukrainas brottare skolades. Vi fick nöjet att få vara med på ett träningspass där deras ungdomar tränade. Det var medaljörer från Ungdoms-EM samt Junior-VM med på träningen som vi fick äran att träna med. Träningen i sig var givande och mycket träningsmoment togs med hem från deras uppvärmning. När det var dags för lite matchträning var det både nervöst och roligt att få sparra mot sådant bra motstånd. Den Ukrainska träningen var tuff och givande för våra Trollhätte-/vänersborgsbrottare. Träningen i sig gav mycket och vi var ganska trötta efter träningen. För att förstå hur fattigt och gammaldags det var i Kievs träningslokal så var det som att gå tillbaka ca 30år i tiden här hemma. Duscharna var en upplevelse bara det. Att dela med sig av schampot var som att få en vän för livet och på sedvanligt sätt få en kram tillbaka var annorlunda i just duschrummet. Men även om det var fattigt var det ett givmilt folk vi kom till. För efter träningen var det ett litet möte där vi skulle förena våra klubbar genom en skål. Att ha tränat hårt i dryga timmen och sedan skåla var något nytt för många av oss och det var först en skål för våra barn och ungdomar i klubbarna, Sedan en skål för att förbröda oss och sedan den tredje skålen för kvinnan. Efter de tre skålarna var det ganska mjukt i kroppen och man förstod varandras språk ganska bra. Stämningen blev god och när vi skålat upp den ena flaskan med Vodka kom det fram en till som skulle skålas upp. Detta innan vi ens fått någon mat i oss. När vi suttit där och kände att världens alla problem löst sig då först kom det lite brytbröd och pålägg som vi skulle ha till vodkan. Allt detta var för att visa kamratskap mellan våra kulturer och brottarländer. Det var ett riktigt roligt sammanträffande att se hur brottarkulturen samt träningen var i just Kiev och Ukraina. Vi fick gåvor i massor och vi gav även gåvor för att visa hur tacksamma vi var över deras gästvänlighet. Efter detta var vi tvungna att gå raka vägen till en restaurang för att få näring i våra berusade kroppar. Ett minne för livet och Något att ta med hem till Sverige igen.

Vi blev erbjudna att på eftermiddagen komma och studera hur landslaget tränade. Det ville vi gärna.

Men först lite shopping. Det handlades pälsmössor, gamla sovjetgrejor och souvenirer i mängder. Sedan full fart till hotellet, 10 minuter till ombyte och sedan till ett sportgymnasium.

Där var så klart landslagstränaren i full fart med träningen. Hur orkar han efter typ 10 snapsar konjak och vodka. Märktes inget alls.

Vilka brottare vi såg där. Vi var grymt imponerade. En rolig detalj var att en av tränarna var lite äldre, vi tänkte genast på vår Tore, varje klubb har en trogen Tore vart man än kommer i Världen.

Här var det matchpass som gällde!!!! Matchpass på matchpass på matchpass. Inga drickapausar inga kissepausar. Tuff hårdkörning.

Efter den lärorika studien var det att hoppa på tunnelbanan igen till Kievs cirkus där vi skulle se en Open tournament i mix fights. Där fanns det en del idéer att hämta för att förgylla våra  Svenska brottningstävlingar J. Tjejer i bikini och högklackat som leder in the Wrestler, tre trummor som kör trummvirvel inför varje match, massor av rök som deltagarna dyker fram ur mm mm.

Promenad hem till hotellet efter matchen.

Lördag: stora sightseeing dagen. Nya guider idag. Två tjejer från YMCA.

Först till Lavra: även känd som Grottklostret i Kiev, är ett historiskt ortodoxt kloster i Kiev, Ukraina. Sedan dess grundande som grottkloster år 1015 har Lavra varit ett framträdande centrum för den östortodoxa kristendomen i Östra Europa. Tillsammans med Sankta Sofiakatedralen är den inskriven på världsarvslistan. Den blev benämnt ett av Ukrainas sju underverk augusti 2007, efter omröstning av experter och på internet.

Efter det till: andra världskrigsmuseet som finns i utkanten av Kiev där finns det utrustning och andra föremål från andra världskriget. Här finns förutom andra världskrigetrelaterade föremål bland annat en staty som kallas ”Moderlandet”.

Nu var det dags för middag. Våra nya guider nästan svimmade när vi ”lyxade” till det och åt två rätters och en cappuccino till efterrätt för strax över hundralappen per person. Anledningen till denna ”dyra” middag var att det började hällregna. Vi var tvungna att söka skydd och hamnade på en fin restaurang. Sen eftermiddag ägnades åt att strosa runt och kika lite i affärer.

Söndag morgon: Militärparad för firandet av andra världskrigets slut. Hur många bor det i Kiev tro. Det gick inte att komma fram någonstans. Några av oss gav upp och tog en långpromenad bort från paradgatan. Vi hade sett alltihopa på torsdagen.

Hemfärd: minibuss till flygplatsen. Vi tog ett varmt avsked av Maria, vår guide som ordnat allt åt oss för hela resan, och lovade försöka komma tillbaka igen snart.

På flyget hem började det planeras för nästa resa. Vi vill ha mer brottning på programmet, det vore roligt om vi kunde få med fler brottare/tränare nästa år. Vi fick också en inbjudan att komma till Krimhalvön på träningsläger. Det bara måste kollas upp. Hur kommer vi dit tro?

Planer och tankar finns för nästa år. Det här kan utökas och bli något stort.

Sammantaget var det ett gäng trötta men också oerhört nöjda brottare/ledare som landande på Landvetter på söndagen.

Det här var en upplevelse för livet. Stort tack till YMCA organisationen som stöttat och hjälpt oss med allt praktiskt före och under resan. Vi vill också tacka Eje Grönquist som hjälpt oss med planering men också med kontakterna till YMCA i Ukraina.

Vi som åkte var: Fredrik Rydell, Lennart Lorentzen, Fredrik Behrendtz, Joel Nordblom, Rickard Johansson, Curt Molin, Torbjörn Karlsson, Viktoria Karlsson, Alexander Karlsson och jag Karin Karlsson som också var projektledare.

Skribent: Lennart Lorentzen

Kontakt:
Tel: 0520496463
Fax: 052037290
E-post: This is a mailto link